Fenntarthatóság kompromisszumok nélkül – Juhász András, a Cleaneco alapítója és Gerendai Károly háttérbeszélgetésén jártunk

2022.május.28.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Jó pár éve még elképzelhetetlennek tűnt, hogy a fogyasztói társadalom megreformálása körül forogjon a világ, ugyanakkor ma már kikerülhetetlen buzzworddé vált a „fenntarthatóság”. A zöld kezdeményezéseket általában pozitívan fogadják, viszont egy idő után könnyű telítődni a sok innovációval, és feltenni a kérdést: Ez mind szuper, de akkor hol van a tényleges változás?

Gerendai Károly azzal kezdte a Costes étteremben tartott fenntarthatósági-innovációs háttérbeszélgetést, hogy ő igazi húsevő, nagy autóval jár, és nem motiválja, ha a zöld-lobbi azzal ostromolja, hogy mennyi mindent csinál rosszul – sokkal jobban reagál a kreatív megoldásokra, a mindennapokba is beilleszthető új technológiákra, amelyek nem vesznek el a már megszokott élményeinkből. A háttérbeszélgetésen Gerendai Károly és Juhász András Kertész Balázzsal, okleves környezetmérnökkel és Dr. Tábi Tamással, a BME docensével kiegészülve beszélgettek nem csak a bio vegyiparról, hanem a hazai hulladékgazdálkodásról és a fenntartható gazdaság sarkalatos, de annál trükkösebb kérdéseiről, a Cleanecóban rejlő lehetőségekről itthon és nemzetközi szinten.

Gerendai Juhász Andrással egy egyetemi előadás utáni cigizés közben ismerkedett meg, András elbüszkélkedett a Cleaneco palackkal, ami az egész világon egyedülálló technológiával készül Magyarországon, és meghívta Gerendait, hogy látogassa meg az üzemüket, akkor majd jobban megérti mi olyan különleges a vállalkozásában; a központ bejárása után az étteremtulajdonos és fesztiválalapító azonnal be is szállt az ígéretes cégbe. A Cleaneco és a BiBo Franchise sikersztorija 2012-ben egy garázsból indult, ahol hosszú évekig folyt a tesztelés, a finomítgatás, a kutatás. 2020-ra a vállalkozás már komposztálható, lebomló csomagolásokat is piacra dobott, országszerte több ezer emberhez jutnak már a Cleaneco zöld, vegán, allergénmentes fejlesztései. A búzából, kukoricából és más mezőgazdasági melléktermékből előállított PLA bioműanyag (vagy biopolimer) a világon jelenleg az egyetlen biológiai úton komposztálható műanyagként viselkedő műanyag-alternatíva, az előállítás karbonlábnyomát csupán az összetevők szállítása teszi ki. Külön izgalmas, hogy ez az anyag (remélhetőleg) hamarosan ki is válthatná a szennyező anyagokat a gyárakban, hiszen kompatibilis a fröccsöntő gépekkel is.

Az ötlet onnan jött, hogy hogyan lehetne környezetbarát takarítószereket előállítani, szintén környezetbarát csomagolásban, hogy a flakonok ne válljanak egyszerhasználatos és mérgező hulladékká? A Cleaneco számára fontos volt az is, hogy az otthonok mindennapos, és a vállalkozások nagyobb igényeit is kiszolgálják – olyan alternatíván dolgoztak, amire nem csak a tudatos vásárló tud szavazni, hanem akár egy étterem vezetése is rábólinthat. Éppen ezért volt kiemelkedően fontos a versenyképesség: ne legyen drágább a zöld opció, mint a sima bolti, akár egy háztartás költségvetésébe is könnyen beilleszthető legyen. Juhász András víziója szerint nem elég, ha csak a végső termék fenntartható, a teljes modellnek kell megoldást kínálnia a problémára. A flakonok is újratölthetőek, a címkék és a kupakok is lebomlóak, illetve a vállalkozásoktól akár hetente elektromos autók segítségével elszállítják a „szemetet”, az üres üvegeket és dobozokat pedig gyárilag, helyben komposztálják – ezzel meg is valósul a cirkuláris gazdasági modell. Az autóik csak heti ötször tevékenykednek, de András nem szerette volna, ha a maradék két napon kihasználatlanul várakoznak – a fennmaradó napokon a hulladékvadász számára ajánlották fel, a szervezet illegális hulladéklerakókat számol fel az országban. Egyre gyakrabban találkozni bátor környezettudatos vállalásokkal, de még mindig különlegesnek hat András holisztikus, teljes egészében fenntarthatóságra törekvő szemlélete.

A GLAMOUR kérdésére András kifejtette, hogy egyáltalán nem híve a „greenwashing” címkéknek, amelyek az átlagos vásárlókra hárítják a felelősséget, hogy válasszanak drágább, de cserébe valamilyen szinten „tudatosabb” terméket. A jövőt egyértelműen abban látja, hogy felülről jövő kezdeményezések útján, a vállalkozások kínálják majd az eleve fenntartható termékeket a felhasználóknak, vásárlóknak, ez válik majd főcsapássá. Ő a mindennapi életben igyekszik tenni a bolygó védelméért: komposztál, újrahasznosít, hetente ritkábban fogyaszt hús – de csak úgy, mint Gerendai, ő is az innovációkban bízik, amelyek majd élhetőbbé teszik a jövőt.

Szöveg: Csibra-Kaizler Tamara

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Nem is gondolnád, milyen bizarr dolgokat rejtenek az eltűnt bőröndök

Nem is gondolnád, milyen bizarr dolgokat rejtenek az eltűnt bőröndök

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője