Meglepő eredmények: így pontozzák az önbizalmukat a magyar nők

2021.május.15.

Közel 40 ezer válaszadó bevonásával készítettek felmérést a női önbizalom témakörében. Az eredmények azt mutatják, hogy magabiztosság és boldogság tekintetében messze alulértékelik önbecsülésüket a magyar nők.

Meglepő eredmények: így pontozzák az önbizalmukat a magyar nők
Fotó: Getty Images

A 45 pontból álló teszt olyan kérdésekre keresett választ többek között mint: mennyire elégedettek a nők a testükkel, magánéletükkel, munkahelyi helyzetükkel, egészségükkel. Minden egyes pontnál a válaszadó saját életét értékelte egy egytől tízig terjedő skálán, ahol az egyes értelemszerűen a legrosszabb értékelés, a tízes pedig kiváló.

Nem csak a "karanténkilók" tettek be nekik

Az önbizalmuk mértékére vonatkozó kérdéseknél a 18 és 70 év között lévő hölgyek a 10-es skálán átlagolva 6,2-es értéket jelöltek meg. Ez egy gimnáziumi dolgozatnál sem jelentene kettesnél jobb osztályzatot.

Fotó: onbizalomedzo.hu
De mégis miért van ez?

Marozsák Szabolcs, női önbizalomedző elárulta, hogy ugyan az elmúlt egy év történései jelentősen befolyásolták a nők önmagukba vetett hitét – hiszen be voltak zárva, nem jártak társaságba, így a testükkel, nőiességükkel sem tudtak igazán foglalkozni – de már a karantén időszak előtt is hasonlóan sokkoló volt a helyzet.

A személyes önbizalomtréningek során, illetve social felületein több ezer nővel beszélgetett a magabiztosság témakörével kapcsolatos kérdésekről és megdöbbenve tapasztalta, hogy mennyire nincsenek tisztában a magyar nők az értékeikkel.

A hatvan az új harminc

A felmérés további érdekessége, hogy a hatvan pluszos kitöltők lényegesen magasabb pontszámokat adtak meg, boldogabbnak, kiegyensúlyozottabbnak értékelték önmagukat, míg a harmincas-negyvenes korosztály inkább szorong, nincs kibékülve sem családi állapotával, sem önmagával.

Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy az X generáció tagjaira (1960 és 1979 között születettek) már hatalmas nyomást helyez a közösségi média, social felületek, ahol minden nő fiatal, feszes, irigylésre méltó. Persze, ez a hamis kép a fiatalabbakra, későbbi generációkra még nagyobb hatást gyakorol, hiszen ők már bele is születnek a folytonos megfelelési kényszerbe. A hatvanasokra viszont ez nem volt és most sincs hatással, sokat tapasztaltak, így nem meglepő, hogy kiegyensúlyozottabb, erősebb önbizalommal rendelkeznek, mint fiatalabb nőtársaik.

Fotó: onbizalomedzo.hu
Ha eljegyeztek vagy diplomád van, esetleg mindkettő: megúsztad

Azok a válaszadók, akik menyasszonyként élnek jóval magasabb önbizalom indexet tudhatnak magukénak, mint szingli nővéreik. Sőt, a válaszok kiértékeléséből kiderült az is, hogy magasabb iskolai végzettséggel rendelkező hölgyek több, mint 30 %-al magabiztosabbak életük minden területén, mint kevésbé képzett nőtársaik.

A női önbizalomedző szerint azonban ez sem kőbe vésett igazság. Sokszor előfordult, hogy boldogtalan menyasszonyoknak próbált segítséget nyújtani, hogyan tudnának kilépni a mérgező kapcsolatukból, ami csak kívülről volt rózsaszín cukormázzal leöntve.

A tett halála az okoskodás – ez lehet a megoldás az önbizalomhiányra

Marozsák Szabolcs több mint 7 éves tapasztalata azt mutatja, hogy a legnagyobb hiba, amit a nők elkövethetnek, hogy túlgondolnak helyzeteket, illetve nem cselekednek, csak egy helyben toporognak. Innentől nem is csoda, hogy könnyen összetöri őket egy-egy csalódás, vagy egy fájdalmas szakítás. Szabolcs legfőbb feladatának tartja, hogy átsegítse a hölgyeket ezeken a nehézségeken, újra a jövő felé irányítsa őket a múltban szerzett sérelmekből.

Mivel cselekedni és tenni viszont igenis borzasztó nehéz, ezért írt két könyvet a témában, amellyel pontról pontra mutatja be, hogyan építsük vissza nőként megtört önbizalmunk, vagy, hogyan éljük túl a szakítás okozta gyötrelmeket.

A gyakorlati példákon keresztül bármelyik hölgy új életet kezdhet és megtanulhatja értékelni önmagát, hogy a legközelebbi felmérés során már ne kettes, hanem négyes, vagy ötös osztályzattal büszkélkedhessen!

Íme még néhány tipp, hogy hogyan fejleszd az önbizalmad hatékonyan:

1. Fogadd el önmagad! Tele vagyunk olyan külső és belső hibákkal, amelyeket ki szeretnénk javítani. Klisésen hangzik, de sosem leszünk boldogok, ha nem fogadjuk el magunkat úgy, ahogy vagyunk. Ezt nem úgy kell érteni, hogy nem lehet vagy nem kéne változtatni a dolgokon, mert úgyis ilyenek vagyunk, ilyennek születtünk. Sokkal inkább arról van szó, hogy amin tudunk és szeretnénk változtatni, azon változtassunk! Számos külső adottságunkon nem tudunk változtatni, de a legtöbb belső jellemzőnket képesek vagyunk megváltoztatni, fejleszteni.

2. Élj tudatosan! Sokan úgy élik le az egész életüket, hogy alig vannak jelen benne. Könnyen elmerülünk a gondolatainkban, problémáinkban, miközben például megyünk valahova. De az útra nem is emlékszünk, vagy arra, hogy hogyan kerültünk oda, annyira belemélyedünk gondolatainkba. De ha folyamatosan a múlton gondolkodunk, vagy a jövőnket találgatjuk, akkor a jelennel elveszítjük a kapcsolatunkat. Ebben a helyzetben pedig hogy is lehetne önbizalmunk, ha nem éljük meg a jelen érzéseit, gondolatait? Törekedj arra, hogy megéld a jelen pillanatait, fókuszálj arra, ami éppen történik veled!

3. Vállalj felelősséget! Ki ne hibáztatott volna még valaki mást azért, mert valami nem sikerült, vagy nem úgy sikerült, ahogyan szerette volna. Azért buktam meg a vizsgán, mert a tanár utál engem, azért nem léptet elő a főnököm, mert nem értékel eléggé, az egész életem azért kudarc, mert rossz genetikával születtem. Szeretjük hárítani a felelősséget és nem gyakran ismerjük el a hibáinkat. De ha vállalod a felelősséget, akkor te irányítasz, nem az áldozatszerepben nézed végig, ahogyan csak történnek veled a dolgok, hanem te irányíthatod az életedet. Csak akkor tudsz változtatni, fejlődni, ha elismered a felelősségedet és a hibáidat.

4. Gyakorold az önérvényesítést! Azaz fejezd ki önmagadat. Mondd el az érzéseid, gondolataid, érvényesítsd a jogaidat, érd el a céljaidat! Mindezt úgy, hogy közben mások érzéseit, gondolatait és jogait is tiszteletben tartod és figyelsz rájuk. Tehát állj ki magadért, azokért, amikben hiszel. Ha nem tudod a saját értékeidet sem megvédeni, akkor hogyan is lehetne magas az önbizalmad?

5. Legyél célorientált! Te is biztosan ismersz olyan embert, aki gyakorlatilag semerre sem tart az életében. Mintha nem jutna egyről a kettőre. Reális célok, álmok és vágyak nélkül pedig sikerünk is aligha lesz. Tehát tűzz ki célokat, ezeket oszd fel kisebb részcélokra. De nem elég célokat kitűzni, meg is kell tenni mindent azért, hogy el is érd őket.

6. Érd el a személyes integritásodat! Mit jelent ez? Azt, hogy hiteles és őszinte vagy saját magad és mások számára. A saját értékeidnek megfelelően éled az életedet és hozod meg a döntéseidet. Először is ennek érdekében tudnod kell a saját értékrendszeredet! Azt, hogy mikben hiszel, milyen értékek fontosak neked. Legyél hű önmagadhoz! Ha nem sikerül a saját magunk értékeit szem előtt tartva élni, akkor hogyan lehetnénk boldogak és magabiztosak?

Fontos, hogy ezek a tippek akkor fognak beválni számodra, ha sokat gyakorlod őket! Az önbizalom fejlesztése egy hosszú és nehéz folyamat, nem egyik napról a másikra fog sikerülni. Az önbizalmunk olyan, mint egy izom, ezt is folyamatosan érdemes karban tartani, edzeni és fejleszteni. Ha ezt elmulasztjuk, akkor könnyedén leépül ez a képességünk is, csak úgy, mint mondjuk az izmunk.

Ez is érdekelhet

Napi szex: 7 tipp a férfi szexuális vágyának növelésére

Napi szex: 7 tipp a férfi szexuális vágyának növelésére

GLAMOUR Horoszkóp

Ma inkább a saját fejed után akarsz menni - Napi horoszkóp: július 31.

Ma inkább a saját fejed után akarsz menni - Napi horoszkóp: július 31.

Sztárhírek

5 dolog, amivel Katalin hercegné formában tartja magát

5 dolog, amivel Katalin hercegné formában tartja magát