Tényleg a növényi alapú táplálkozás a hosszú élet titka?

2021.április.9.

Zsigovits Angelika okleveles táplálkozástudományi szakember, személyi edző, rekreációszervező és egészségfejlesztő hasznos tanácsait az életmódváltással és fogyással kapcsolatban rendszeresen olvashatod a glamour.hu-n!

Tényleg a növényi alapú táplálkozás a hosszú élet titka?
Fotó: GettyImages, Motázs: Glamour
Zsigovits Angelika
Zsigovits Angelika

Több tényező is indokolja a Plant-based életmódra szegeződő figyelmet. Az egyik legtöbbször hangoztatott előnye, hogy talán választ ad a Föld gyarapodó népességéből eredő fenntartható élelmiszer-termelés kérdéskörére, de akit ez nem győzött meg, talán a hosszú, egészséges élet már megteszi.

A figyelmet először a fenntarthatóság miatt érdemelte ki

A Földön több, mint 7,8 milliárd ember él ebben a pillanatban, ami 1987-ben még csak 5 milliárd fő volt. Ezt az ütemet folytatva valóban aggasztó belegondolni, hogy 2057-re utóbbi szám meg is duplázódhat 70 év alatt 10 milliárdra.

A népesség előrejelzése komoly preventív fejlődési célokat kell, hogy kitűzzön, hiszen a jelenlegi fogyasztókhoz képest 34%-kal több embert kell majd elegendő élelmiszerrel ellátni, ami egyúttal tápláló és biztonságos is kell, hogy maradjon.

Az már kiderült, hogy a hagyományos állatállomány tenyésztése nagymértékű környezeti terhelést jelent, ezért fokozódott a figyelem a növényi életmód, azon belül az alternatív fehérjeforrások felé, de bővebben a sorozat következő részében fogok írni erről.

Nemcsak népesedünk, de elhízunk és megbetegedünk

A tudományos kutatásoknak köszönhetően azonban már egy másik előnye is kidomborodott a plant-based, azaz növényi alapú életmódnak, még pedig a hosszútávú egészségmegőrző tulajdonsága, így mondhatjuk, hogy két legyet is üthetünk egy csapásra.

Hiszen amellett, hogy túlnépesedik a Föld, világviszonylatban az elhízás okozta halálozás a 21. század egyik legsúlyosabb közegészségügyi problémája lehet, egyúttal az első számú halálozási ok, amely megelőzhető volna.

Ugyan hosszú út vezetett odáig, míg a plant-based életmód hiányosságai helyett, ma már annak előnyeire világítanak rá a kutatások, de az eredmények vitathatatlanok.

A Kék Zónák étkezési szokásai

Nem számít, hogy kik vagyunk, hol élünk, hány évesek vagyunk, azon, hogy meddig élünk, már most elkezdhetünk változtatni. Ha belegondolunk már eddig is, konkrétan az őskor óta ezt csináljuk, hiszen folyamatosan növekedett az átlag élettartam. Vannak azonban kiemelkedő térségek, ahol kiugróan magas életkort élnek meg az emberek, akár 90-110 évet is átlagosan. Hogy lehet ez?

Okinawa, Japán; Nicoya, Costa Rica; Szardínia, Olaszország; Loma Linda, California; Icaria, Görögország mind ún. „Kék Zónák”, azért kapták ezt az elnevezést, mert egy Dan Buettner nevű szerző, felfedező aki ezen térségeket tanulmányozta, a térképen kék színnel karikázta be őket kollégáival. Ezen népcsoportok hosszú generációk óta növényi étrendet folytatnak. Közös jellemzőjük a szénhidrátalapú étrend. Előnyben részesítik a zöldségeket, gyümölcsöket, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonaféléket, miközben csökkentik húsfogyasztásukat, a tejtermékeket, és a cukrot.

Ezek a közösségek nemcsak hogy sokáig élnek, de még idősebb korban is elmaradnak a kopásos ízületi betegségek, az elhízás, az érelmeszesedés, és igen ritka a rákos megbetegedések száma is.

Ez nem meglepő, ugyanis számos tanulmány igazolta már, hogy többek között a daganatos megbetegedések, és a 2-es típusú cukorbetegség visszaszorításában is hatékony étkezési szokás a húsfogyasztás csökkentése, egyúttal a plant-based étrend bevezetése. Tehát az ünnepi főtt sonka dömping után érdemes megfontolni egy kisebb szünetet?!

Nincs olyan, hogy legjobb étrend, de...

A növényi alapú étrend több évszázados múltjával vívta ki azt a tiszteletet, amiért nem sorolható a divatdiéták kategóriájába.

A plant-based életmódot feltáró kutatások nem önigazolásképpen születnek saját érdekük védelmében, hanem a táplálkozástudósok látják igazoltnak létjogosultságát, és ezért tárják fel az evidencián alapú eredményeket, amely jelentős különbség.

Nyilvánvalóan mindannyian mások vagyunk, így nincs olyan étrend amely mindenkinek megfelelő, mégis vagyunk annyira hasonlóak, hogy egyes vonásokat érdemes egyöntetűen alkalmaznunk mind saját egészségünk, mind a bolygónk érdekében is.

Facebook: Plan EAT

Instagram: @planeatangi

TikTok: @planeatangi

Youtube: Plan EAT

Weboldal:

www.planeat.hu

E-mail cím: info@planeat.hu

Források:

Központi Statisztikai Hivatal – Népesedési Világnap, 2020 http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/nepesedesi_vilagnap/2020/index.html

Dr. Iller Barbara – Növényi étrend a teljes életért, A Magyar Életmódorvostani Szövetség ajánlásával

Pécsi Tudományegyetem, Egészségtudományi Kar, Táplálkozástudományi és Dietetikai Intézet, Pécs, Szabó Zoltán, Erdélyi Attila, Gubicskóné Kisbenedek Andrea dr., Ungár Tamás Lászlóné, Polyák Éva dr., Szekeresné Szabó Szilvia dr, Kovács Réka Erika, Raposa László Bence, Figler Mária dr. - A növényi alapú étrendről

2019/5 Új diéta – A növényi alapú étrendek táplálkozástudományi megítélése 22. oldal, a Fenntartható táplálkozás – A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége XXI. Szakmai konferenciája – Erdélyi Alíz

2020 július-augusztus Élelmezés – Hogyan lesz fenntartható a táplálkozás? A flexitáriánus étrend, Szűcs Zsuzsanna, Okleveles táplálkozástudományi szakember, dietetikus

Ez is érdekelhet

Napi horoszkóp: Ma valaki megpróbálhat átverni - szeptember 27.

Napi horoszkóp: Ma valaki megpróbálhat átverni - szeptember 27.

Divathírek

Meghan Markle szettjei egyre merészebbek New York-ban, mi pedig szóhoz sem jutunk tőle!

Meghan Markle szettjei egyre merészebbek New York-ban, mi pedig szóhoz sem jutunk tőle!

GLAMOUR Horoszkóp

Napi horoszkóp: Most megtudhatod, kik az igazi barátaid - szeptember 26.

Napi horoszkóp: Most megtudhatod, kik az igazi barátaid - szeptember 26.