Túlanalizálod a dolgokat, ez 3 technika segít dönteni

Ha hajlamos vagy kétszer-háromszor is átgondolni egy-egy problémát, akkor jó ha tudod, hogy a londoni egyetem kutatásai szerint kreatívabb vagy és jobb a képzelőerőd, mint kevésbé rágódó társaidnak. Ennek ellenére a dolgok túlanalizálása fárasztó és gyakran egyáltalán nem célravezető. Mutatunk néhány technikát, hogyan szoktasd le magad róla.

Túlanalizálod a dolgokat, ez 3 technika segít dönteni
Fotó: Photo by Naomi August on Unsplash

Dr. Alice Boyes egy egész könyvet szentelt a témának (The Anxiety Toolkit), úgyhogy érdemes megfogadni a tanácsait!

A három kérdés technika

Képzeld el, hogy a pasid sohasem viszi le a szemetet, és már annyira eleged lett, hogy szeretnéd ezt a kérdést megbeszélni vele. Viszont amint elhatározod magad, hirtelen ezernyi gondolat szökik a fejedbe, kezdve attól, hogy mikor a legalkalmasabb ezt a problémát előhozni, odáig, hogy vajon nem támasztasz-e felé túlzott elvárásokat, netán nem mérgesíted-e föl nagyon, és tönkre teszed ezzel az egész hetet. Végül egy apró megoldandó ügy egész nap nyomasztani fog, miközben számtalan lehetséges szcenárió fut végig a fejedben. Ez rettenően fárasztó, ha rendszeresen előfordul veled. Alice azt ajánlja, ahelyett, hogy egész nap rágódnál, három dolgot gondolj végig: mi a legpozitívabb kimenetele a beszélgetésnek, mi a legnegatívabb és mi a legrealisztikusabb? Így fejben minden lehetőségre fölkészülsz, nem válik a gondolkodásod túlságosan negatívvá, és képes leszel reálisan fölmérni a helyzetet. Dr. Boyle szerint azok, akik mindent túlbonyolítanak, gyakran alábecsülik a problémamegoldó képességeiket.

Reggeli lapok

Ezek nem az olvasni való reggeli lapok, hanem az írnivalók - és egy olyan technika, amely egyre elterjedtebb és Boyle esküszik rá. A lényeg: rögtön miután felkeltél, fogj egy tollat és három oldalnyi A4-es lapot tölts meg szöveggel. Fontos, hogy ne gondolkodj, hanem írj ki magadból mindent, ami csak eszedbe jut. Haragot, fájdalmat, félelmet, nyomasztó vagy pozitív dolgokat. Ha kiírod magadból ezeket, akkor sokkal kevésbé fognak nyomasztani a nap során, és ismételten elkerülheted a felesleges és káros rágódást. Próbáld ki három napig, és figyeld meg, mennyit segít!

TESZT: Az alvópózod megmondja milyen személyiség vagy

TESZT: Az alvópózod megmondja milyen személyiség vagy

A két legegyszerűbb lépés

Gyakran azért analizálunk túl egy problémát, mert a lehető legjobb megoldást keressük. Ezzel azonban gyakran azt érjük el, hogy semmilyen megoldás nem születik, vagy lekésünk egy fontos határidőt. Használd inkább a két legegyszerűbb lépés technikát. Ez azt jelenti, hogy legközelebb, amikor valami nyomaszt, gondold végig, mi a két legegyszerűbb cselekedet, amelyet még ma meg tudsz tenni a problémával kapcsolatban - és tedd meg őket. Mondunk egy példát! Tegyük fel, hogy péntek délután van, és hirtelen rágörcsölsz a szombat esti vacsorapartira, amit a barátaidnak szervezel, és amivel még sehol sem tartasz. Ahelyett, hogy pánikszerűen végig vennéd, mennyi mindent kellene csinálnod, gondold végig nyugodtan, hogy mi az, amit könnyedén megoldhatsz ma. Elhatározhatod például, hogy megnézel néhány receptet a neten, és eltervezed a menüt, majd munkából hazafelé a legközelebbi boltban megveszed azokat a hozzávalókat, amelyeket ott megkaphatsz. Ezzel még korántsincs letudva a teljes probléma, de már tettél érte annyit, hogy aznap estére ne rágódj rajta többet, és megfelelően ki tudj kapcsolódni.

A cikk eredetileg a GLAMOUR 2016. júniusi számában jelent meg.

Ez is érdekelhet

Podcast: Inspiráló nők a könnyűzenében - Szovják Bea

Podcast: Inspiráló nők a könnyűzenében - Szovják Bea

GLAMOUR Horoszkóp

Melyik sportág illik hozzád a legjobban? A csillagjegyed elárulja

Melyik sportág illik hozzád a legjobban? A csillagjegyed elárulja

GLAMOUR Horoszkóp

Heti horoszkóp - Hivatásodban fordulóponthoz érkezel - szeptember 27-október 3.

Heti horoszkóp - Hivatásodban fordulóponthoz érkezel - szeptember 27-október 3.