Így kezdj el újra edzeni, ha már kijöttél a gyakorlatból

2021.január.30.

Te mennyi időt szánsz egy héten edzésre? Nos, ha a válaszod az, hogy tulajdonképpen már régóta nem edzettél, és inkább lustálkodással töltötted a szabadidődet, akkor éppen itt az ideje, hogy újra nekikezdj! Bár talán nehéz kihívásnak tűnhet, de ha belejössz, akkor biztos lehetsz benne, hogy testileg és lelkileg is erősebb és energikusabb leszel. Függetlenül attól, hogy az elmúlt hetekben, hónapokban vagy években mellőzted a sportot a mindennapjaidból, néhány dolgot mindenképpen érdemes tudnod, mielőtt újra belekezdenél az edzésbe.

Az egyik első lépésként, mielőtt ténylegesen belemerülnél az edzésbe, meg kell tervezned, hogy milyen edzési rutint szeretnél végezni, és hogyan tervezel eljutni odáig, hogy valóban beépítsd a mindennapjaidba. Ha már hosszabb ideje nem edzettél, akkor mindenképpen kis lépésekben haladj! Természetes, hogy egyik napról a másikra nem leszel olyan fitt, mint korábban voltál, de ez ne, is baj. Kezdj mondjuk napi 10 perc edzéssel, és először csak azt tűzd ki célodul, hogy fokozatosan annyival mozogj többet, amennyivel jólesik.

Gondold át, hogy edzenél szívesebben: egyedül, a pároddal vagy egy barátoddal? Ha téged az motivál jobban, ha valaki melletted van, akkor biztos találni fogsz olyan személyt a környezetedben, aki szívesen sportolna veled. Ne feledd, hogy akár virtuálisan is edzhettek együtt, így a távolság és egyéb tényezők sem jelenthetnek akadályt abban, hogy megtaláld a legideálisabb partnert a sportoláshoz. Ha van bármilyen tartós egészségügyi problémád, akkor célszerű a kezelőorvosod tanácsát is kikérned arról, hogy mi a számodra legbiztonságosabb és leghasznosabb mozgásforma.

Ha nincs olyan ruhád vagy edzőcipőd, amit szívesen viselnél, akkor szerezz be néhány új, kulcsfontosságú darabot, amiben kényelmesen és büszkén tudsz edzeni. Ez jelenthet egy pár futócipőt, ami kényelmes a lábaidnak, vagy egy sportmelltartót, ami megkönnyíti mondjuk a HIIT edzéseket.

Tervezd meg úgy az edzésprogramot, hogy tényleg tudd is magad tartani hozzá. Ha első körben úgy érzed, hogy csak heti egy napot tudsz bevállalni, akkor rajta! Nem kell azonnal heti négy-öt edzéssel indítanod. Sportolj annyit, amennyi jólesik, és növeld fokozatosan az edzésre szánt idődet. A tested idővel reagálni fog a mozgékonyabb életmódodra, és egyre gyorsabb és edzettebb leszel.

Bizonyosodj meg arról is, hogy jó alapjaid vannak. Az olyan alapvető erőnléti gyakorlatok, mint a guggolás, a felülés, a nyújtás és a fekvőtámaszozás sokféle változatban jelennek meg sokféle edzésnél, ezért győződj meg róla, hogy az általad kiválasztott edzésformához melyikeket és milyen formában érdemes begyakorolnod. Ha tanácstalan vagy, akkor mindenképp nézz meg néhány online videót, és máris könnyebben kiigazodsz majd azon, hogy mikre érdemes fektetned a hangsúlyt. Nem számít, milyen edzésformát választottál, mindenképpen nyújts legalább néhány percet edzés előtt és után. Egy jó bemelegítés és edzés utáni nyújtás sok sportsérüléstől óvhat meg, ráadásul a segítségükkel a mozgáskoordinációd is javulhat.

Ne feledd, ha pihenőnapokat tartasz az edzések között, a tested akkor is keményen dolgozik azért, hogy feltöltődj energiával, és újra teljes erőbedobással edzhess, ezért elsőre tényleg ne heti négy-öt napos edzésekkel indíts. Tarthatsz aktív pihenőnapokat is, amikbe egy kényelmes séta, egy kis nyújtózkodás vagy biciklizés is belefér, de egy-egy nap azt is engedd meg magadnak, hogy csak a kanapén heverészel és sorozatmaratont tartasz. Az aktív pihenőnapok elősegítik a test regenerálódását, a passzív pihenőnapok pedig akkor fontosak, amikor a testednek valóban szüksége van a pihenésre.

A rendszeres testmozgás mellett más egészséged szokásokat is fontos beépítened az új rutinodba. Olyan dolgokat se hanyagolj el, mint az egészséges táplálkozás, a stressz csökkentésén való munkálkodás és az elegendő alvás. Mindezeken felül pedig, ami talán a legfontosabb: mindig hallgass a tested jelzéseire! Ha úgy érzed, hogy egy bizonyos edzésforma már fáj, vagy rettenetesen szúr az oldalad, miközben futsz, akkor vegyél vissza a tempóból! Azzal fogod a legjobbat tenni mind a testednek, mind a lelkednek, ha kis lépésekben építed be a mindennapi rutinodba a testmozgást, és tényleg nem zárkózol el más egészséges szokások elől sem.

Ez is érdekelhet

Szülés utáni szex: mikor és hogyan történjen az első?

Szülés utáni szex: mikor és hogyan történjen az első?

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói