Így pihentesd a szemed, ha állandóan a gép előtt ülsz

Mindössze néhány hosszú, monitor előtt töltött munkanap, pihenésként a kedvenc sorozatunk a Netflixen, majd egy alig egyórás céltalan telefonpörgetés. Hiszen fontos, hogy mindig naprakészek legyünk a közösségi felületeinken, nem igaz?

Így pihentesd a szemed, ha állandóan a gép előtt ülsz
Fotó: Getty Images

Ennyire van szüksége csupán a szemednek ahhoz, hogy látásod idő előtt érezhetően romlásnak induljon. Nem is említve az esetleges genetikai hajlamot, a hormonrendszer nem megfelelő működését és egyéb fellépő tényezőket. A szemed világa márpedig abszolút nem játék. Miért ne tennél meg érte mindent, amit csak tudsz? Kérdéseinkre Juhász Bianka a NuSkin kelet-európai termékspecialistája válaszolt.

A home office során sokan még az eddiginél is több időt töltünk monitor előtt. Milyen következményei lehetnek ennek?

A kevésbé aktív, ülő életmód nemcsak az anyagcserénkre van rossz hatással, de megfájdulhat a fejünk, nyakunk vagy derekunk, ami jelentősen rontja az életminőségünket. Emellett sajnos a szemünk is megsínyli a monitor előtt eltöltött hosszú perceket, órákat. Kiszáradhat, vörössé és irritálttá válhat, valamint kialakulhat homályos, illetve kettős látás, fej-, nyak- és akár hátfájás is.

Milyen időközönként kellene pihentetni a szemünket, ha a munkánkat számítógépen végezzük? Vannak esetleg "gyakorlatok" amiket bevethetünk?

Könnyen megjegyezhető az Amerikai Optometristák Szövetsége által is javasolt 20-20-20 szabály. Húsz percenként, húsz másodpercig nézzünk egy legalább húsz lábnyira, azaz nagyjából hat méterre lévő tárgyra, bármilyen képernyőt is nézünk. Emellett fontos, hogy tudatosan odafigyeljünk a pislogásra, hiszen a képernyő nézése közben hajlamosak vagyunk kevesebbet pislogni, ami a szem kiszáradásához vezethet. A hazai rendelet egyébként ötven perc monitorozás után tíz perc szünetet ír elő, ennyi idő után valóban érdemes megszakítani egy kicsit a munkát és pihentetni a szemünket.

Mi a helyzet a kékfénnyel? Károsíthatja a látásunkat?

Jelenleg megoszlik a szakma véleménye ezzel kapcsolatban, több kutatás szükséges ahhoz, hogy megállapítsák, mennyire károsítja a látásunkat. A kék fény szabályozza a bioritmusunkat, bizonyos hormonok termelését, valamint hatással van a jó közérzetünkre – biztosan észrevetted már, hogy napsütéses időben éberebbek, aktívabbak vagyunk. Pont emiatt nem javasolt lefekvés előtt az okoseszközeinket használni, mert nehezebben alszunk el. A kékfény az UV-fénnyel szemben be tud jutni a szem belsejébe, ahol a retinán található sárgafoltban fókuszálódik. Emellett a kék fény elősegíti a szabadgyökök keletkezését, ami oxidatív stresszt is eredményezhet a szövetekben.

Vannak olyan étrendkiegészítők, amelyek segíthetnek szemünk egészségének fenntartásában?

Szemünk egészségének megőrzéséhez elengedhetetlen a helyes táplálkozás kialakítása, ezt fontos észben tartanunk. Ha étrendkiegészítőkről beszélünk, az alábbi összetevők járulnak hozzá nagyban a látásunk fenntartásához: A-, B2-, C- és E-vitaminok, cink, valamint a szelén egytől egyig jó hatással vannak a szemünk egészségére, ezen felül a DHA Omega-3 zsírsav mindennapos bevitele támogatja normál látást.

Ez is érdekelhet

Zsuzsa megmutatja, hogyan lehet az öltözködésed sikkes és komfortos!

Zsuzsa megmutatja, hogyan lehet az öltözködésed sikkes és komfortos!

Szépséghírek

Így néz ki Jennifer Lopez smink nélkül: bemutatta a reggeli bőrápolási rutinját

Így néz ki Jennifer Lopez smink nélkül: bemutatta a reggeli bőrápolási rutinját

Sztárhírek

Timothée Chalamet is kint volt a Szigeten, vannak róla fotók!

Timothée Chalamet is kint volt a Szigeten, vannak róla fotók!