Így pihentesd a szemed, ha állandóan a gép előtt ülsz

Mindössze néhány hosszú, monitor előtt töltött munkanap, pihenésként a kedvenc sorozatunk a Netflixen, majd egy alig egyórás céltalan telefonpörgetés. Hiszen fontos, hogy mindig naprakészek legyünk a közösségi felületeinken, nem igaz?

Így pihentesd a szemed, ha állandóan a gép előtt ülsz
Fotó: Getty Images

Ennyire van szüksége csupán a szemednek ahhoz, hogy látásod idő előtt érezhetően romlásnak induljon. Nem is említve az esetleges genetikai hajlamot, a hormonrendszer nem megfelelő működését és egyéb fellépő tényezőket. A szemed világa márpedig abszolút nem játék. Miért ne tennél meg érte mindent, amit csak tudsz? Kérdéseinkre Juhász Bianka a NuSkin kelet-európai termékspecialistája válaszolt.

A home office során sokan még az eddiginél is több időt töltünk monitor előtt. Milyen következményei lehetnek ennek?

A kevésbé aktív, ülő életmód nemcsak az anyagcserénkre van rossz hatással, de megfájdulhat a fejünk, nyakunk vagy derekunk, ami jelentősen rontja az életminőségünket. Emellett sajnos a szemünk is megsínyli a monitor előtt eltöltött hosszú perceket, órákat. Kiszáradhat, vörössé és irritálttá válhat, valamint kialakulhat homályos, illetve kettős látás, fej-, nyak- és akár hátfájás is.

Milyen időközönként kellene pihentetni a szemünket, ha a munkánkat számítógépen végezzük? Vannak esetleg "gyakorlatok" amiket bevethetünk?

Könnyen megjegyezhető az Amerikai Optometristák Szövetsége által is javasolt 20-20-20 szabály. Húsz percenként, húsz másodpercig nézzünk egy legalább húsz lábnyira, azaz nagyjából hat méterre lévő tárgyra, bármilyen képernyőt is nézünk. Emellett fontos, hogy tudatosan odafigyeljünk a pislogásra, hiszen a képernyő nézése közben hajlamosak vagyunk kevesebbet pislogni, ami a szem kiszáradásához vezethet. A hazai rendelet egyébként ötven perc monitorozás után tíz perc szünetet ír elő, ennyi idő után valóban érdemes megszakítani egy kicsit a munkát és pihentetni a szemünket.

Mi a helyzet a kékfénnyel? Károsíthatja a látásunkat?

Jelenleg megoszlik a szakma véleménye ezzel kapcsolatban, több kutatás szükséges ahhoz, hogy megállapítsák, mennyire károsítja a látásunkat. A kék fény szabályozza a bioritmusunkat, bizonyos hormonok termelését, valamint hatással van a jó közérzetünkre – biztosan észrevetted már, hogy napsütéses időben éberebbek, aktívabbak vagyunk. Pont emiatt nem javasolt lefekvés előtt az okoseszközeinket használni, mert nehezebben alszunk el. A kékfény az UV-fénnyel szemben be tud jutni a szem belsejébe, ahol a retinán található sárgafoltban fókuszálódik. Emellett a kék fény elősegíti a szabadgyökök keletkezését, ami oxidatív stresszt is eredményezhet a szövetekben.

Vannak olyan étrendkiegészítők, amelyek segíthetnek szemünk egészségének fenntartásában?

Szemünk egészségének megőrzéséhez elengedhetetlen a helyes táplálkozás kialakítása, ezt fontos észben tartanunk. Ha étrendkiegészítőkről beszélünk, az alábbi összetevők járulnak hozzá nagyban a látásunk fenntartásához: A-, B2-, C- és E-vitaminok, cink, valamint a szelén egytől egyig jó hatással vannak a szemünk egészségére, ezen felül a DHA Omega-3 zsírsav mindennapos bevitele támogatja normál látást.

Ez is érdekelhet

Karakteres formák, látványos színek: megérkezett a Furla új kollekciója

Karakteres formák, látványos színek: megérkezett a Furla új kollekciója

G-Életstílus

Alvás előtti meditáció - Működik?

Alvás előtti meditáció - Működik?

G-Test

Férfiak, akik a mellrák elleni küzdelem aktivistái

Férfiak, akik a mellrák elleni küzdelem aktivistái