Emlékszem gimnazista koromban hány drogprevenciós és alkoholellenes előadást kellett végighallgatnunk. Soha nem igazán vettük komolyan ezeket, hiszen általában eljött egy karót nyelt figura, aki órákon keresztül beszélt arról, hogy a drog rossz, az alkohol rossz, ne drogozzunk, ne igyunk alkoholt, mert akkor felemészt minket a mámor és semmirekellőkként végezzük valamelyik híd alatt. Nem viccelek, tényleg erre ment ki a dolog. Már akkor nagyon groteszknek éreztem, és azóta is sokszor eszembe jut, hogy mennyire szélsőséges oldalról közelítették meg ezt a témát. Pedig alapjáraton nem az volt jellemző a középiskolásokra, hogy a semmiből drogfogyasztókká és alkoholistákká válnak, és eltűnnek ebben a nagy, bűnös világban.
Senki sem azzal a céllal kezd el inni, hogy alkoholista legyen. De, akkor miért? Inkább ez a fontos kérdés, ezt kellene megvizsgálni.
A szakértők szerint az alkoholfogyasztási szokásainkat a környezetünk alakítja: egy 2016-os angol kutatás alapján a megkérdezett 11-15 évesek 74%-a azért kezdett inni, mert a barátaik előtt menők akartak lenni, 63%-uk egyszerűen a társaság részesének érezte ettől magát, ugyancsak 61%-uk pedig kifejezetten érezte a környezete nyomását, és ezért nyúlt alkoholhoz.
Pedig az alkoholtól nem leszünk menőbbek vagy népszerűbbek, azonban mindezt nem tiltással vagy komoly hangvételű előadásokkal tudjuk megmutatni a fiataloknak. Ahhoz, hogy elérjünk hozzájuk, a saját nyelvükön kell beszélnünk.
A Kecskeméti Színjátszó Műhely tagjai által megvalósított interaktív drámapedagógiai sorozat, a Badily teljes mértékben ráérzett arra, hogyan kell közel kerülni, és újat mondani a középiskolások számára erről a fontos témáról. Az előadások helyszínei minden esetben középiskolák, mivel a színdarabot tanórákon adják elő. A Badily előadás során a közösségi média eszközeit kombinálják a drámapedagógia módszereivel. A diákok a színdarab bemutatása előtt egy speciális házi feladatot kapnak: követniük kell a főszereplő karakter, Judit Instagram csatornáját.
Annak ellenére, hogy tudtam, mi a téma, ismertem a koncepciót, el sem tudtam képzelni, hogyan valósul majd meg az előadás, és főképp, hogyan köt le három színész egy csapat tinit, akik valószínűleg a hátuk közepére sem kívánnak semmit, ami ki akarja őket oktatni.
Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy a kezdeti nyüzsgés gyorsan elcsitult és már az első jelenet során érezhető volt, hogy mindenki figyel. És nemcsak figyeltek a diákok, hanem meg is akarták fejteni, vajon mi történt Judittal, a főszereplővel, aki egyértelműen nagy bajban van. Az első felvonás alatt ugyanis kiderült, hogy Judit, az érettségi előtt álló lány súlyos depresszióval küzd, alig kommunikál a külvilággal, megszakította a kapcsolatot a családjával és a barátaival is, evészavarokkal küzd, és még sorolhatnánk, milyen mentális problémákkal. A probléma miértjére azonban nem derül fény, az első felvonás alatt. A diákok saját maguk kell, hogy elemezzék, milyen lelki állapotban van a megtört lány. A második felvonásban is Juditot láthatjuk, a vad bulikat, és azt, az életstílust, ami a vesztét okozta. A féktelen szórakozás és alkohol eleinte felszínes boldogságérzetet nyújtott számára, de ahogy azt a diákok is érzékelték, minden mértéktelenség ellensúlyoz valamit. Egy olyan problémát, amit el akarunk nyomni magunkban. Az előadás érdekessége, hogy speciális, alkoholos befolyásoltságot imitáló szimulációs szemüvegeket is kipróbálhatnak a helyszínen a résztvevők, amelyen keresztül ők is megtapasztalhatják, milyen, amikor részegen látják a világot. A harmadik felvonás a tetőpont, amikor kiderül, Judit az önpusztító magatartásnak köszönhetően minden korlátot elvesztett, nem érzi mi a helyes, és mi a helytelen, így pedig egy végzetes hibát követ el...
Hogyan lehet néhány rongydarab segítségével körvonalazni valaki pszichés állapotát és jellemfejlődését? Miként adhatunk tanácsot annak, aki nem látja a kiutat, és hogyan segíthetünk pozitívvá formálni a negatív gondolatokat? A kommunikáció, és a felismerés mindennél fontosabb!
″Az életben nincsenek jó, vagy rossz dolgok. Minden attól lesz jó, vagy rossz, ahogyan használjuk. Ez a helyzet az alkohollal is!″ – hangzott el az improvizációs feladat során
A darabot Sárosi Gábor rendezte, aki több drámapedagógiai előadást is készített, nemcsak alkohol témában, hanem más társadalmi problémát feldolgozva. A Badily előadás a Dreher Sörgyárak társadalmi célú programja, az Ésszel Iszom program keretein belül valósult meg, amelynek szakmai támogatásáért Dr. Simich Rita egészségfejlesztési–prevenciós szakértő felel.
Ha felkeltette az érdeklődésedet az előadást, további információt a dalma@antikd.hu e-mail címen kaphatsz.
Színészek:
Kovács Vanessza – Kirschbaum Judit szerepében
Bogdán Réka – Dzseni szerepében
Fellegi Balázs – Totti szerepében
Író és rendező:
Sárosi Gábor