MeNŐ kampány: A női kreativitás és kezdeményezések hatása a kulturális életre
A kultúra és a közösség ereje elengedhetetlen a városi élet minőségének javításában. De vajon milyen szerepet játszanak ebben a nők? Egyre többen ismerik fel, hogy a női kreativitás és kezdeményezések komoly hatással lehetnek a helyi kulturális élet alakulására. Ezt a gondolatot erősíti a Budapest II. kerületében indult MeNŐ kampány is.
Ezeket láttad már?
Budapest II. kerülete mindig is a pezsgő kulturális életéről volt ismert, de az itt élő nők aktív szerepére eddig kevesebb figyelem irányult. Rozgonyi-Kulcsár Viktória, a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház ügyvezetője és a MeNŐ kampány kezdeményezője szerint fontos, hogy a nők szerepe láthatóbbá váljon a helyi közösségekben. A "Nők a kerületi kultúráért - egy kulturált kerületért" projekt pontosan ezt a célt szolgálja.
Mi is az a MeNŐ kampány?
A MeNŐ kampány 2025. január 22-én, a Magyar Kultúra Napján indult útjára a Jurányi Ház és a II. kerületi Önkormányzat összefogásával, és a nőnapon még újabb lendületet kap. A projektben 24 nő vesz részt, akik különböző területeken alkotnak és dolgoznak: írók, színészek, festőművészek, intézményvezetők, médiaszemélyiségek és vállalkozók. Céljuk, hogy bemutassák: a női energiák mekkora változásokat hozhatnak egy kerület kulturális életébe.
A kampány legfontosabb pillérei a figyelemfelkeltés, a női teljesítmények láthatóvá tétele és a közösségi összefogás erősítése. Az év során mini interjúk, portrék, életutak bemutatása és különböző események segítik a nők szerepének kiemelését a helyi kulturális és közösségi életben. A nőnap alkalmából elkészült a projekthez kapcsolódó nők első közös fotója, ahol még csak a csapat egyik fele látható, a következő csoportképet ősszel tervezik. Ez egy "vizuális állítás" arról, hogy ugyan mindenki egy egyéniség és az általa végzett tevékenység is különböző, mégis így együtt, egységben hozzájárulunk a kerület tág értelemben vett kulturális életéhez, miliöjéhez. Mindehhez Cakó Kinga tervezőtől kaptunk ruhákat, aki a meNŐ kreatívjához, színeihez, a kampányban szereplő nők egyéniségéhez illő modelleket válogatott. Ezt egészítették ki Jamniczky Tímea saját márkájú LaVidaYarn horgolt táskái, ezzel is színesítetve a montázst.
„Szeretnék hatni a világra, és egy jobb világot hagyni magam mögött” - Szily Nórával dr. Gyurkó Szilvia beszélgetett
Hogyan formálja a kerület kulturális életét a MeNŐ?
A projekt fontos eleme a vizualitás is: tavasszal és õsszel közös fotózásokat szerveznek, amelyeket Tihanyi Anna készít. Emellett a Művészetek Völgye fesztiválon is megjelenik a kampány, beszélgetések és programok formájában.
A szervezők reményei szerint a kezdeményezés inspiráló erővel bír majd és idővel más kerületek is átveszik a modellt. A végső cél nemcsak a főváros kulturális életének gazdagítása, hanem az is, hogy országos mozgalommá fejlődjön a nők kulturális és közösségi szerepének erősítése.
„Nem feltétlenül jár lemondással, ha megpróbálunk fenntarthatóbban vagy tudatosabban öltözködni” - Korn Anita, a Ruhastory megálmodója a GLAM Talks with Mérő Vera legújabb vendége
Hogyan lehet csatlakozni?
A kampány nyitott mindenki számára, aki hisz abban, hogy a nők aktív szerepvállalása formálhatja a közösséget és hozzájárulhat egy kulturáltabb környezethez. A részleteket és az aktualitásokat a #menokerulet Instagram-oldalon lehet követni.
A MeNŐ kampány partnerei: Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, KULT2, Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzat, CAKO, Művészetek Völgye.