Akvarell anyósnyelv, végtelenbe kígyózó metrólépcsők, kockás abroszos kantin asztal – Balázs Viola mintatervezővel beszélgettünk

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A magyar márkák kollekcióit követők már biztosan találkoztak Balázs Viola tarka, figuratív mintáival: minden Tomcsanyi print az ő keze alól kerül ki, az Ykranak is többször dolgozott már. Előbbi sokak által imádott szobanövényes mintáit és utóbbi vitorlásos, 2019-es hátizsákjait neki köszönhetjük, emellett a VYF társalapítója is: ő tervezi a kendők gyakran nosztalgikus képeit. Violát a mintatervezés világáról, munkafolyamatáról, inspirációforrásáról és terveiről kérdeztük.

 Fotó: Rácmolnár Milán
Fotó: Rácmolnár Milán

A MOME textil szakán tanultál, hogy lett belőled mintatervező?

Alapképzésen szövő, majd mesteren divat szakra jártam a MOMÉ-ra. Erasmuson csak nyomó szakon volt hely, nem lehetett választani, oda kerültem. Bár nagyon élveztem a kinti tanulmányokat, a mintatervezés különösebben nem érdekelt, viszonylag későn ismertem fel a mintákban rejlő kihívást és lehetőségeket. A suli utolsó évében kezdtem el mintákkal együtt tervezni a ruhákat, és lett egyre meghatározóbb komponens. Már együtt dolgoztunk Tomcsányi Dórival, amikor egy pályázat útján egy hazai fürdőruha márkához kerültem, ahol nagy hangsúlyt fektettek az egyedi printekre. Itt volt lehetőségem a szakmát úgy megismernem, hogy technikai akadály már ne legyen előttem. Ezzel egyidőben Szécsi Tomival elindítottuk a saját kendőmárkánkat, a VYF-et. Minél több tapasztalatom lett, annál jobban érdekelt ez a szakma, és nagyon vonzott benne az is, hogy önállóan is tudom csinálni, nem vagyok helyhez kötve.

Ez többnyire egy alkalmazott terület, megrendelőknek dolgozol. Mit jelent ez a gyakorlatban, hogy zajlik a közös munka? Mennyire kapsz szabad kezet?

Mivel alkalmazott műfaj, eleve meg kell felelni gyártási paramétereknek, illetve figyelembe kell venni, hogy milyen termék lesz belőle. A márkáknak van identitása és közönsége, akiknek szintén meg kell felelni, ugyanakkor mindig újat kell mutatni - ez további kihívás. Ezeken túl változó, hogy mennyire kapok szabad kezet. Van, hogy egy kész grafikát kell mintává alakítani, vagy konkrét elképzelés van arról, hogy mit szeretnének látni milyen stílusban. Általában azonban 50-50 százalék az arány, hogy mi a megadott irány és én mit teszek hozzá. A munka elején ezeket egyeztetjük, a tervezési fázisban pedig folyamatosan küldöm az aktuális változtatásokat, többször konzultálunk - ez most teljesen online megy.

Fotó: Barta Anna

Mi inspirál?

Mostanában maguk a folyamatos minták és végtelen rendszerek. Az ebben való gondolkodás, és hogy miként lehet felhasználni ezt a logikai rendszert. Új feladatok is inspirálnak, hogy megoldjam őket. Egyébként általános dolgok: család, barátok, természet, művészetek, tudomány.

A VYF márka társalapítója vagy, milyen helyet foglal el az életedben a brand? Más ezeken a sálakon dolgozni, mint a többi projekteden?

Viszonylag gyorsan született meg a márka alapötlete, praktikus alapokra helyeztük a márkát lehetőségeinkhez alakítva: egyszerű termék, mégis rengeteg lehetőség és szabadság van benne. Mivel munka mellett kezdtük el, és csináljuk most is, nem volt cél, hogy mindenáron szezonról szezonra új kollekciót mutassunk be, így a tervezésnél sincs semmi kényszer, hogy mindenképpen csinálni kell valamit. Ha jön egy téma, ami mindkettőnket érdekel és van rá kapacitás, pár hét alatt meg is tud valósulni kendőként. Ezek általában sztorik, amit egy sorozaton keresztül dolgozunk fel. Én csak a tervezésben és gyártásra való előkészítésben veszek részt, az üzleti dolgokkal Tomi foglalkozik.

Milyen a munkafolyamatod? Hogy születik meg egy új minta?

Bár a végeredmény egy digitális fájl, általában kézi vázlatokkal kezdek. Van, hogy csak kísérletezek a papíron, hogy milyen eszköz lenne a legalkalmasabb megragadni a témát. Egyszerű eszközökkel szeretek dolgozni, és tetszik, hogy a kézi jelleget meg tudja őrizni a digitális nyomás. Ezek után Photoshopban fejlesztem tovább: retusálok, több elrendezést kipróbálok, kinyomtatom papírra, hogy élőben is lássam mert monitoron nézni csalóka. A végtermék egy gyártásra kész fájl, amit később textilre nyomtatnak.

Van olyan divatmárka, vagy bármilyen más brand, aminek nagy örömet jelentene tervezni?

Nincs konkrétan ilyen, de izgalmas lenne egy divaton kívüli projekt vagy koncepció.

És olyan személy, akin szívesen viszont látnád egy mintádat?

2019-ben részt vehettem az olimpiai formaruha pályázaton a Tomcsányi csapatával, kivételes feladat volt és nagyon jó érzés a magyar sportolóknak tervezni. Bár nem nyert a projekt, jó emlék és remélem lesz még hasonló lehetőségünk. Néha látok embereket az általam készített mintákban, ez nagyon furcsa. Az első ilyen alkalommal egy boltban egy lány állt mellém sífelvonós Tomcsányi pulcsiban, annyira zavarba jöttem, hogy kimentem.

Min dolgozol épp? Mit láthatunk tőled legközelebb?

Hamarosan kijön a 2021-es tavaszi-nyári Tomcsányi kollekció, az eddigi legtöbb mintával és ponttyal, aztán el kell kezdeni a következő kollekciót is. Jelenleg két olyan magyar márkának tervezek mintát, akikkel még nem dolgoztam együtt: új és más kihívások, aminek nagyon örültem. Szeretnénk új VYF kendőket is nyárra, a téma már megvan.

Fotó: Albert Alianna

Interjú: Dózsa Kamilla

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Leesik az állad, ha megtudod, ki valójában Angelina Jolie apukája

Leesik az állad, ha megtudod, ki valójában Angelina Jolie apukája

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője