David Lynch elfelejtett szürreális divatreklámjai

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A hetvenes évek kezdődő rendezői karrierje a Radírfej című filmmel indult, és bár talán a nyomasztó és szürreális hangvételű debütálása után David Lynch későbbi alkotásai kifejezetten nézőbarátnak tűnnek, de még így is meglepő, hogy a reklámipar, és különösen a nagy divatmárkák egy időben kifejezetten rajongtak érte.

 David Lynch reklámfilmrendezőként is emlékezeteset alkotott
David Lynch reklámfilmrendezőként is emlékezeteset alkotott
Fotó: Shuterstock, gettyimages

Persze Lynch hamar kultikussá vált, amikor a kilencvenes elején a Twin Peaks-szel teljesen újragondolta a tévés sorozat műfaját, akkor egy pillanatra úgy tűnt, hogy a bizarr, fullasztó légkört teremtő, gyakran érthetetlen, álomszerű történeteivel Hollywood új vezére lesz. David Lynch-től persze a lehető legtávolabb állt ez a szerep, de azért persze, hogy elcsábult amikor a legnagyobb márkák kérték fel.

David Lynch akkor sem tagadta meg önmagát, amikor reklámfilmet készített. A nyomasztó, álomszerű hangulat belengi ezeket a reklámokat is, de a legváratlanabb, hogy az Adidas számára készített hirdetésben még kifejezetten horrorisztikus képsorok is vannak. Az biztos, hogy a rendező nem a könnyed hangulattal szerette volna vásárlásra csábítani a nézőket, reklámjai rendhagyók, de közben mégis jól tükrözik a nyolcvanas-kilencvenes évek hangulatát.

Calvin Klein - Obsession parfüm

A Calvin Klein márkával 1988-ban kezdődött Lynch kapcsolata, négyrészes reklámszpotot készített az Obsession parfümhöz, amelynek mindegyike egy híres írótól származó idézethez kötődött. Az első F. Scott Fitzgerald szövegére készült, és két akkor szinte ismeretlennek számító modell, később sikeres színész, Benicio Del Toro és Heather Graham szerepel benne. Bár ez a rövid szpot sem éppen vidám hangulatú, de talán az egyik legszokványosabb reklám Lynch reklámfilmrendezői pályáján.

Yves Saint Laurent - Opium parfüm

Az Opium legendás illat, aminek a kampányai is legendásak. David Lynch akkor kapta a felkérést, amikor a Twin Peaks már szenzációnak számított. Az álomszerű hangulat itt is adott, a modell a fiatal Ingrid Bergmanra elképesztően hasonlító spanyol modell, Nastasia Urbano. Az akkoriban sztármanökenek számító szépség későbbi sorsa meglehetősen szomorú, hiszen ötvenes éveiben hajléktalanként is élt Barcelonában. Lynch Opium reklámfilmje tele van elsőre alig felfogható szimbólummal, amelyek jellemzően az áttűnések között bukkannak fel. Talán kevésbé nyomasztó hangulatú, bár a Twin Peaks zenéjét is jegyző Angelo Badalamenti kísérőzenéje azért minden, csak nem vidám, de ebben a kisfilmben az erotikus vibrálás erőteljesebb.

Giorgio Armani - Gio parfüm

A fekete-fehér reklám egyrészt a különösen hosszú idejével kelt feltűnést. Jellemzően minden tévés hirdetés igyekszik egy perc alatt maradni, ehhez képest az Armani legendás Gio parfümjének két és fél perces kisfilmet készített David Lynch 1992-ben. A főszerepet alakító Lara Harris-t lényegében David Lynch ezzel a reklámmal fedezte fel. A filmecske két teljesen különböző hangulatú részből áll; egy melodrámai, furcsa részletekkel, egészen oda nem illő bevágásokkal tarkított szerelmi dráma után hirtelen egy éjszakai bárban látjuk viszont a főhősnőt, aki teljesen felszabadult. A két ellentétes rész valahogy sehogy nem illik össze, de reklám kérdésére, hogy valójában kicsoda is Gio, tökéletes válasz, Gio kiismerhetetlenül sokoldalú.

Adidas - Adidas Tubular

A The Wall címet viselő reklámfilm tényleg elképesztően szürreális, őszintén nehéz megérteni, hogy ez a bizarr, horrorisztikus elemekkel megspékelt kisfilm elnyerte a megrendelők tetszését. David Lynch teljesen szabadkezet kapott, és annyit mindenképpen sikerült elérnie, hogy az Adidas Tubular futócipő 1993-as tévés szpotja talán minden idők egyik legnyomasztóbb reklámfilmje, amiért állítólag csaknem 1 millió dollárt kapott a rendező.

Zseniális, csaknem 30 év után Nicolas Cage a leghíresebb karaktereként flangál

Zseniális, csaknem 30 év után Nicolas Cage a leghíresebb karaktereként flangál

Jil Sander - Background parfüm

1993-ban debütált a német márka Background parfümje, ki mást kérhettek volna fel a reklámfilm rendezésére, mint a sikerei csúcsán lévő David Lynchet!? A furcsa, teljesen sötétbe borult film álomszerű hangulatát kicsit mintha a Hegylakó inspirálta volna, bár valószínűleg ez a párhuzam felbőszítené a rendezőt. A fekete puma felbukkanása teljesen érthetetlen elem, de hát ilyesmiken egy igazi Lynch-reklámban nem szokás fennakadni.

Karl Lagerfeld - Sun Moon Stars parfüm

Az 1994-es reklámban Daryl Hannah vágyakozik az új illat után. Az interneten a szpot hosszabb félperces változatát nem könnyű fellelni, de ez a német verzió mutatja talán a legjobban a Karl Lagerfeld felkérésére készített reklám hangulatát. David Lynch különös módon ebben a hirdetésben elveti, hogy valamiféle történetcsírát kínáljon a nézőnek, az álomszerű kavargás, és Daryl Hannah susogása teremti meg a rendezőre jellemző hangulatot, ugyanakkor szinte megmosolyogtatóan naiv Lynch többi grandiózusabb reklámfilmje után.

Gucci - Gucci by Gucci parfüm

A 2000-es években forgatott reklámfilm talán a legklasszikusabb reklám, amit David Lynch készített, amihez nagyban hozzájárult Blondie Heart of Glass című slágere. A rendező filmjeinek ismerői azonnal rájöhetnek, hogy a Mulholland Drive című alkotásának szellemében fogant ez a reklám, amiben persze vannak szürreális elemek, de itt is inkább a fülledt, erotikus hangulat érvényesül, és kevésbé nyomasztó a kisfilm hangulata.

Dior - Lady Blue Shanghai, Lady Dior táska

A Dior számára 2010-ben készített kisfilm valójában nem klasszikus reklám, a negyedórás film azonban az egyik leggrandiózusabb divattal kapcsolatos vállalkozás David Lynch pályáján. Az Inland Empire című filmjéhez kapcsolódik tematikusan ez a szürreális történet, amelyben Marion Cotillard a Dior múzsája kapta a főszerepet. Annyi kikötést kapott a rendező a márkától, hogy a történetben jelenjen meg a Lady Dior táska, a Pearl Tower és Sanghaj régi városrésze. David Lynch pedig rendezett egy egészen különleges negyedórás reklámfilmet. Kifejezetten unikális!

Christian Louboutin - Rouge Louboutin körömlakk

A 2014-ben készített reklám nagyon különleges David Lynch egész pályáján, hiszen nem nagyon volt korábban példa arra, hogy a rendező 3-D animációval kísérletezzen. A híres cipőmárka első körömlakk-kollekciójához azonban a rendező valami teljesen újat próbált ki. Egyébként talán kevéssé közismert, de David Lynch és Christian Louboutin jó barátságot ápolnak, lábfétis tematikában még közös kiállítást is tető alá hoztak.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Kovács Patrícia: „A slow fashion számomra azt jelenti, hogy visszataláltam önmagamhoz”

Kovács Patrícia: „A slow fashion számomra azt jelenti, hogy visszataláltam önmagamhoz”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Készülj fel a strandszezonra! Jövünk a leszuperebb alakformálási tippekkel (x)

Készülj fel a strandszezonra! Jövünk a leszuperebb alakformálási tippekkel (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)