A házasság, a párkapcsolat nem önfeladás, hanem kompromisszum - interjú Gubík Ágival

2021.november.21.

A Pulitzer-díjas Donald Margulies Vacsora négyesben című darabja Gubík Ági, Juhász Réka, Molnár Csaba és Szirtes Balázs főszereplésével, Kovács Gábor Attila rendezésében 2019 decemberében debütált a Pinceszínházban, majd jött a pandémia, és egy ideig nélkülöznünk kellett az előadást. Jó hír azonban, hogy a nagysikerű házassági vígjátékra újra kaphatók jegyek. Házasságról, barátságról, szabadságvágyról és béklyókról a Karent játszó Gubík Ágival beszélgettünk.

A darabot kezdetben Börcsök Enikővel kezdték el próbálni, de a betegsége alatt te vetted át tőle a szerepet a próbafolyamat során.

Enikő sajnos azóta már nincs közöttünk, de ezzel az előadással rá is emlékezünk, előtte tisztelgünk.

Milyen kérdéseket jár körbe az előadásotok?

A Vacsora négyesben két baráti házaspárról szól, akik régóta ismerik egymást és rendszeresen összejárnak beszélgetni, vacsorázni. Az egyik ilyen összejövetelen azonban a fiatalabb pár – Beth (Juhász Réka) és Tom (Szirtes Balázs) – bejelenti, hogy válni fognak. Az idősebb házaspárt, Karent és Gabe-et (Molnár Csaba) nagyon megrázza a hír és arra készteti őket, elgondolkodjanak a saját házasságukról és magáról a barátságról is.

Látni akarjuk a problémákat, vagy inkább a szőnyeg alá söpörjük a sérelmeket? Ha jóban voltunk egy párral és azok válnak, ki mellé álljunk? Szabad egyáltalán eltávolodni tőlük, csak mert változtatnak az életükön? – többek között ilyen kérdések vetődhetnek fel a nézőben. A csodálatos ebben a darabban az, hogy Margulies úgy írta meg, hogy a szereplők nem osztanak igazságokat. Véleményeket hallunk, két álláspont ütközik, de a konklúziót a nézőknek kell levonniuk, a kérdéseket nekik maguknak kell megfogalmazniuk.

Milyen ez a két álláspont?

Beth és Tom úgy döntenek, külön kezdik újra, míg Karen és Gabe együtt maradnak, annak ellenére, hogy rádöbbennek, házasságuk ellaposodott az évek során, és talán már csak a megszokások tartják egyben. Elhagyni, ami már nem működik, vagy megszokásból együtt maradni – ez a két felfogás ütközik. Hogy melyik a jobb „út”, azt majd a nézők eldöntik.

Amikor azt mondod, nézők, főként a harminc év felettiekre gondolsz?

Minden korosztályra gondolok. Ez egy megható, felszabadító, humoros előadás, melynek mondataival minden korosztály képes azonosulni. Olyan helyzeteket mutatunk meg, amiket biztosan mindenki megélt már a párkapcsolatában, vagy a házasságában.

Karen személyisége, életfelfogása és habitusa mennyire áll közel hozzád?

Karen szöges ellentéte vagyok: ő biztonsági játékos ő is, akiben a kalandvágynál erősebb az aggodalom, s a jól kialakított és bejáratott életmódját nem szeretné elveszíteni. Szabályok szerint éli az életét és a házasságát, az újra szinte egyáltalán nem nyitott. Neki és Gabe-nek elsősorban a fészek melege a fontos, így önszántukból biztosan nem hagynák el. Én egy sokkal szabadabb lélek vagyok, és a szabadságvágyam olyannyira erős, hogy egyáltalán nem bírom a béklyókat, nem szeretem, ha nem teljesedhetek ki, vagy, ha visszahúznak.

Sajnos még senki nem találta fel a hibátlanul működő kapcsolat/házasság receptjét, de te mit gondolsz, mik lehetnek a kiegyensúlyozott párkapcsolat „összetevői”?

Két ember harmonikusnak induló életközössége a mindennapok feladatainak súlya alatt meginoghat, elszürkülhet. Minden egyes házasságra más-más a recept, de szerintem fontos, hogy időnként képesek legyünk kívülről szemlélni magunkat, tudjunk nevetni a hibáinkon, és ugyanennyire fontos az elfogadás, a tolerancia, illetve, hogy ne akarjuk visszahúzni a párunkat. A házasság, a párkapcsolat nem önfeladás, hanem kompromisszum kell legyen: hagyni kell, hogy mindkét fél kibontakozhasson azon a területen, ahol szeretne. Ha egy nő nem csak háztartásbeli akar lenni, hanem karriert is szeretne, hát csinálja! Ha egy férfi ki akarja venni a részét a háztartási feladatokban, vagy más pozícióra vágyik a szakmájában, ám legyen! Az előadásunk erről is szól.

Vannak bevált szereptanulási technikáid?

Én a próbák során szeretek tanulni. A szöveget a színpadi helyzetekhez, mozdulatokhoz, gesztusokhoz kötöm, épp ezért, ha azt kérnéd tőlem, hogy idézzek egy részt egy futó előadásomból, nem fogok tudni, viszont amint felmegyek a színpadra és elkap az előadás ritmusa, minden eszembe jut. „Én nem tanulom a szöveget. Én beemelem az idegrendszerembe” – mondta Törőcsik Mari, amivel én teljes mértékben tudok azonosulni.

A darabot november 23-tól láthatjátok, amire a linken keresztül tudtok vásárolni jegyet.

Szerző: Jónás Ágnes

Ez is érdekelhet

Dizájner darabokkal a fenntartható magyar textiliparért

Dizájner darabokkal a fenntartható magyar textiliparért

5 előjáték, ami szuperintenzív orgazmushoz vezet

5 előjáték, ami szuperintenzív orgazmushoz vezet

Szépséghírek

Menő a férfi manikűr? Harry Styles szerint biztosan

Menő a férfi manikűr? Harry Styles szerint biztosan