Mind szeretjük a Lanvint

2013.június.6.

Hol volt, hol nem volt, élt egyszer egy fiatal nő Párizsban, aki nyitott egy kis kalapszalont a Rue Boissy d'Anglas és a Rue du Faubourg St. Honore sarkán. Jeanne boldogan tervezett kalapokat addig, míg kislánya Blanche meg nem született. A fiatal anyuka élete ekkor teljesen megváltozott, mivel gyönyörű szép kislánya arra inspirálta, hogy inkább csinos kis ruhákat tervezzen a kalapok helyett.

Lanvin Arpege
Lanvin Arpege

Jeanne Lanvin nagyon szorgalmas volt és nem kellett hozzá sok idő, hogy tehetségére a barátai és ismerősei is felfigyeljenek. Mindegyikük ugyanazt akarta: hogy Jeanne tervezzen az ő kislányuknak is olyan szép kis ruhákat. Hamarosan Lanvin már nem csak a kislányoknak tervezett, hanem az anyukáknak is. Rövid időn belül Párizs és egész Európa legnagyobb neveit tudhatta a kliensei között. Lanvin szívesen tervezett nőknek, férfiaknak egyaránt, emellett lakberendezési tárgyakat, fehérneműt és szőrmét is készített, de legnagyobb szenvedélye a parfümkészítés volt. 1927-ben Jeanne megalkotta a védjegyillatát, az Arpege-t, ami a mai napig az egyik leghíresebb parfüm a világon a Chanel No.5 mellett.

És így kezdődött a Lanvin története. Miután a Vuittonok kezéből a L'Oréalhoz került, majd teljes mértékben eladták Mr. és Mrs. Shaw-Lan Wangnek, 2001-ben az imádnivaló Alber Elbazt tűzték ki a legöregebb divatház művészeti igazgatójának és minden egyéb tevékenyég vezetőjének. Alber kreativitását és művészi kompetenciáját nem vonja kétségbe senki. Mióta ő vezeti a Lanvint, a cég nemzetközi babérokra tett szert. Ennek a sikernek az elérése 110%-ban Elbaznak köszönhető. Egy igazi tervező-mániákus, heti hét napot dolgozik, minden nap reggel 5-6 órai kezdéssel.

Alber Elbaz
Alber Elbaz

Alber Elbaz első számú inspirációja a történetek. Történetek, melyeket emberek mesélnek neki, események, melyek vele estek meg, sztorik, melyeket ő maga talál ki. Azért tervez a nőknek, mert egyszerűen imádja, ha szépnek láthatja őket. Nem azt akarja, hogy a ruhák tegyék széppé a hölgyeket, hanem inkább a ruhák tükrözzék a nők szépségét. Ruhák, melyeket csak úgy magukra dobhatnak bármikor, és csodálatosak lehetnek minden erőfeszítés nélkül. Elbaz tervei egyszerűek, játékosak, szépek és nőiesek. Mindegyikük tükrözi a szeretet, amit tervezőjük érez irántuk. Ezt az érzést próbálja Alber átadni a nőknek minden egyes ruhájával és tervrajzával, melyek majdnem olyan híresek, mint a ruhák maguk, de legalábbis ugyanannyira művésziek.

Alber Elbaz egyik rajza
Alber Elbaz egyik rajza

Nem szabad elsiklanunk azon tény fölött sem, hogy Alber Elbaz sosem próbálta elfeledtetni senkivel sem, hogy ki is volt az, aki elindította útjára ezt a divatbirodalmat. 2008-ban a Lanvin bemutatta gyümölcsös, virágos illatát, a Jeanne-t, mely a név mögött álló nőnek tisztelgett, és ugyanabban az évben piacra dobott egy különleges mennyasszonyi ruhakollekciót is, melyet Jeanne kislányáról, Blanche-ról nevezett el. A kollekció darabjai nem a "megszokott" 30.000 dolláros Vera Weng-stílusú mennyasszonyi ruhák voltak, hanem inkább egy nonkonformista, humoros dózisa sok szép kis csinos ruhának (egyik közülük szerepelt a Szex és New York filmváltozatában is, amikor Carrie mennyasszonyi ruhákban pózol a Vogue számára) - olyan darabok, melyek akármelyikében én is szívesen férjhez mennék.

A 2008-as Blanche kollekció
A 2008-as Blanche kollekció

2010-ben, Alber igent mondott a H&M-mel egy közös kollekció tervezésére, mely egyike a világ legközkedveltebb és legjobban menő prêt-a-porter divatcégeinek. Azon év telén, Alber Elbaz szeretetét és vízióját fiatal lányok ezrei, az anyukáik és az ők anyukáik is megtapasztalhatták a H&M-en keresztül. A végeredmény magáért beszélt. A boltok polcai pár nap alatt kiürültek. Emlékszem, amikor Budapesten is bemutatták a kollekciót. Úgy gondoltam, hogy délután fogom megnézni a ruhákat a Vörösmarty téren, mert addigra legalább már oszlik a tömeg. De még hogy! Mire megérkeztem MINDENT elpusztítottak, kivéve néhány nagyszámot. A szeretet ezek szerint átjött, nem gondolod, Alber?

Egy dolog szép ruhákat tervezni, de, hogy ezeket sikerüljön a megfelelő embereknek el is adni már egy teljesen másfajta játék. De a Lanvin ebben is remekel. A kampányaik mindig viccesek, látványosak, de ugyanakkor egyszerűek és általában egy történet köré csoportosulnak (mint ahogy ez az alábbi filmből is kiderül, mely a H&M-kollekció számára készült). Fontos megemlíteni, hogy Elbaz maga is nagyon sokszor megjelenik a kampányvideókban, amitől az egész ötlet egy teljesen új szintre lép.

Ugyanez történik a 2011-es őszi-téli kollekció kampányvideójában is. Karen Wilson és Raquel Zimmermann modelleket látjuk két férfimodell mellett, amint Pitbull 2009-es slágerére, a I Know You Want Me-re táncolnak. És a cím nem is lehetne találóbb, hiszen ki ne akarná őket? Az "ők" alatt a ruhákat és a csajokat értem, vagy a pasikat – kinek mit. A videót Steven Miesel rendezte és a modellek Pitbull dalára táncolnak oly módon, ami sajnos hagy maga után nem kevés kívánni valót… Először, amikor láttam azt gondoltam, Úristen, ez szörnyű! Hogyan engedheti meg magának ezt a Lanvin? De a végére, mire Alber Elbaz is felbukkan egyik vicces outfitjében, rájöttem, hogy az egész egy vicc, kicsúfolása az összes magukat túlságosan komolyan vevő divatházaknak.

Nyugi, emberek! Alber itt van és minden a legnagyobb rendben van. Osszátok a szeretet és nézzétek meg az aktuális 2013-as nyári kampányvideót, melyet ugyancsak Steven Miesel rendezett:

Ez is érdekelhet

A lakberendező tippjei, akiért Jennifer Lopez is odáig van

A lakberendező tippjei, akiért Jennifer Lopez is odáig van

Divathírek

Megnyitott az Etele Plaza: íme minden, amit tudnod kell róla

Megnyitott az Etele Plaza: íme minden, amit tudnod kell róla

Monitor

A maszk alatt: híres hollywoodi szörnyek, és akik a maszk alatt voltak

A maszk alatt: híres hollywoodi szörnyek, és akik a maszk alatt voltak