Vaják filmkritika: A meztelenkedése kivágta a biztosítékot, de az erőszak senkit sem zavar?

2022.január.25.

Lehet, hogy elveszítette a The Witcher (Vaják) a varázsát az értelmével együtt? Meglehetősen visszafogottra sikerült a sorozat második évada, amiben Henry Cavillból igazi Vaják-apuci lett.

Vaják filmkritika: A meztelenkedése kivágta a biztosítékot, de az erőszak senkit sem zavar?
Fotó: Profimedia

A nézők akarata szent

Minden bizonnyal ez minden sorozat- és filmkészítő mottója. Ha nincs néző, nincs nézettség, nincs bevétel. Tiszta sor. Éppen ezért vették figyelembe a Vaják készítői a Netflix rajongók panaszait, akik soknak érezték az első évad 18+-os jeleneteit, bár szerintem meg sem közelítette a Trónok Harcát, aminél szintén volt zavargás a megannyi szexjelenet miatt. Az erőszak ott is mellékesnek bizonyult. De össze sem lehet mérni ilyen tekintetben a két sztorit, ugyanis a Trónok Harcában jóformán átkamatyolták magukat a szereplők az első évadon.

A Vaják esetében, ami miatt kinyílhattak a bicskák a zsebekben, az többek között Anya Chalotra nekivetkőzése a dzsinn megidézéshez, aki előtte almalevet szürcsölgetve nézett végig egy orgiát. Illetve Henry Cavill gőzfürdős jelenete, bár nem egy olyan hölgyet ismerek, aki azóta is arra vágyik, hogy legyen egy Geraltos bögréje, amibe ha forró ital kerül, megjelenik a főhős meztelen felsőteste.

De ismétlem, a nézők szava szent, és a Netflix visszavett a „bűnből”. A második évad már egészen családbarát lett. Nemhogy a meztelenkedésnek lett szinte teljesen hűlt helye, de azzal együtt távozott a káromkodás és a vér is. A trágárkodás ügyében maga Henry Cavill is közben járt, aki szerette volna, ha „intellektuálisabbnak” mutatják a karakterét és így lett a morgós, szűkszavú Vajákból egy valamivel érzelmesebb, mi több, beszédesebb családapa, aki számára most az első és legfontosabb a meglepetésgyerekének oktatása.

A meztelenkedést pedig aztán olyan minimálisra szorították, hogy a nézőnek már csak a fantázia marad, leszámítva Kökörcsin, a dalnok jelenetét, aki megmutathatta, hogy a lantpengetés a hasfalat is erősíti.

A finomkodás megöli a sorozatot?

Mindent összevetve nagyszerű lett a második évad. Sokan azért dicsérik, mert jóval érthetőbb lett, mivel az első etap időbeli ugrásai megfeküdték az emberek gyomrát. Illetve több idő marad a karakterek megismerésére. Bár legyünk őszinték: az egész évadot Geralt és Ciri vitte el a hátán. A kettőjük játéka, több, mint kitűnő és Henry Cavill maga a megtestesült Vaják, míg vele szemben hatalmas csalódást okozott az erejét vesztett Yennefer, aki meg sem közelítette a dögös és veszélyes végzet asszonya boszorkányát, mint aki volt. Tehát tényleg egy habkönnyű sorozatot kaptunk, bár szerencsére bővelkedett az akciódús és látványos jelenetekben, és szerencsére MÉG volt bőven szörnyírtás.

Mert tetszik vagy sem: ez a sorozat lényege. A Vaják ezért született, és a szörnyírtással keresi meg a vajas kenyérrevalót. Aki nem olvasta a könyvet, az nem tudhatja, hogy az eredeti Andrzej Sapkowski-féle világ dúskál a vérben, a kegyetlenségben, az erőszakban, a szexben, tehát már az első évad is egy lightos verzió volt. Ezért is vannak kiakadva a vérbeli rajongók, mert nem igazán követi a könyvek világát a sorozat, de valószínűleg így fogyaszthatóbb a nagy közönségnek.

A kérdés az, hogyha fokozatosan kiműtik a Witcher-világ lényegét a fogyaszthatóság szellemében, akkor mennyire marad élvezhető? Valószínűleg erre majd a 3. évadban kapunk választ.

Az erőszak senkit sem zavar?

Számomra meglepő volt látni, hogy a nézői panaszok miatt visszavett a Netflix a meztelenkedésből a Vaják második évadában. Nem kimondottan az a csőrpiszkáló, hogy a csudába, kevesebb lesz a szexjelenet és nincs kin legeltetni a tekintetet. Hanem az: valóban a pucérkodás volt a legnagyobb probléma és nem mondjuk az erőszak, ha már bele kellett kötni valamibe? Pedig a többség azt gondolná, inkább az zavarja vagy károsítja meg a lelki világot és nem pár szaftos képkocka. Az az ember benyomása, mintha a bolhából sikerült volna elefántot csinálni.

Elvégre a Netflix tele van erőszakos tartalommal. Példának okáért ott van az ugyancsak sokáig toplistás Nyerd meg az életed, amiben jóformán a vérben gázolnak a szereplők és nem mellesleg ugyancsak két további folytatást is kap. Mégsem találni egy árva panaszt sem a neten arról, hogy ejnye-bejnye, ez már nagyon durva, egy kicsikét a készítők visszafoghatnák magukat. Pedig a koreai sorozatnak nyilvánvaló negatív következményei vannak, mivel az iskolákban a gyerekek bántalmazni kezdték egymást.

Ahol igazán indokolt volt a rivalló kiküldése az a 365 nap. Valószínűleg nem kell bemutatnom a lengyel szoftpornót, amelyben a maffiavezér elrabol és fogva tart egy nőt, akinek a szerelmére ácsingózik, majd meg is kapja. A film több országban, hónapokon át tarolt. Abban az esetben sem a szex mennyiségét vagy az ádámkosztümös Michele Morrone-t firtatták a nézők, hanem azt, hogy jóformán propagálja a testi és a lelki erőszakot, a szexkereskedelmet és az emberrablást. Egy időben követelték a nézők, hogy a Netflix vegye le a műsort a kínálatából, de persze esze ágában sem volt elvágni az aranytojást tojó tyúk nyakát. Ebben az esetben teljesen érthető volt a felháborodás a nézők körében. A 13 okom volt esetében is voltak zúgolódások, de ott sokat enyhített a film elején megjelenő kiírás, miszerint erőszakkal és öngyilkossággal kapcsolatos felkavaró jeleneteket tartalmaz.

Aki pedig még nem tudja: már gőzerővel folyik a forgatás Blanka Lipinska könyve alapján és hamarosan érkezik a 365 nap második és harmadik része is a Netflixre. Nemsokára ismét kiderül, mennyire figyelnek oda a nézőkre.

Tehát azon lenne célszerű eltöprengeni, mikor van helye a valódi felháborodásnak.

Szerző: Wadolowski-Balogh Orsolya

Ez is érdekelhet

Lesd el a divattervező stílusát!

Lesd el a divattervező stílusát!

GLAMOUR Horoszkóp

Ezen a helyen kellene élned a csillagjegyed alapján

Ezen a helyen kellene élned a csillagjegyed alapján

Sztárhírek

Tóth Andi megrázza magát és megy tovább

Tóth Andi megrázza magát és megy tovább