Te vennél egy gyerektől gyógyszert? Mi a helyzet az influenszer gyerekek jogaival?

2020.március.3.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Te vennél egy gyerektől gyógyszert? Mi a helyzet az influenszer gyerekek jogaival?
Fotó: Shutterstock

A GLAMOUR Women of the Year Az év hősnője díjat 2020-ban Dr. Gyurkó Szilviának, a Hintalovon Gyermekjogi alapítványnak adjuk. Szilvia kiemelkedően fontosnak tartja, hogy figyeljünk a gyerekekre, és tartsuk tiszteletben a jogaikat. Ezért kifejtette, miért okozhat problémát, ha egy gyerek reklámokban szerepel, vagy éppen szülei közösségi oldalán reklámoznak vele bizonyos termékeket.

Van, akinek fel sem tűnik, ha egy reklámban gyerek vagy tizenéves fiatal szerepel, másokat meg a világból ki lehet kergetni "Fluimucil Ábellel".

A fiatalok és gyerekek szerepeltetéséről a reklámban, vagy a nekik szóló reklámokról sokat lehetne beszélni, onnan kezdve, hogy miért jegyzik meg a gyerekek hamarabb és jobban egy reklám szövegét, mint Petőfi Sándor A Tisza c. versét. (Tudjátok, ez az, hogy "Nyári napnak alkonyúlatánál / Megállék a kanyargó Tiszánál..." és kb. az üknagymamámig visszamenőleg mindenkinek kötelező volt megtanulni az iskolában.)
De az is kérdés, hogy a reklámokon (is) felnövő fiatalok tényleg azt hiszik-e, hogy lilák a tehenek, kék a menstruációs vér, és az ismeretlen embereket legjobban a kávéillat hozza össze.
Amúgy nem. Általában nem hiszik azt, de attól még gond, hogy a gyerekeket megtanítjuk olvasni, de nem tanítjuk meg őket arra, hogyan olvassák a tévét, meg a különböző netes felületeket, ahol a reklám kikerülhetetlenül jelen van. De talán ennél is nagyobb gond, hogy ma már a reklámok jó része influencereken, és olyan kampányokon keresztül "támad", amelyek a gyerekek, fiatalok (meg sok felnőtt) számára nem is kötődnek össze az eladási szándékkal. Egyszerűen csak követnek valakit, aki megoszt az életéből részeket, és egymást követi a jópofa videó a vacsorakészítésről, a varázslatos fotó a naplementéről, meg egy bejegyzés az esti rutin részét képező arckrémről (jól látható cimkével, és jó esetben egy #reklam megjegyzéssel).
Ha adott influnszernek gyereke is van, szinte borítékolható, hogy a mindennapok bemutatásának része a gyerek is. Ezt egyrészt sokan teljesen természetesnek veszik, másrészt azért azt is látják, hogy elég sok veszélyt rejt magában – hozzájárul a gyerek digitális lábnyomához, befolyásolja az énképét, sértheti a magánélethez való jogát, kiválthat zaklatást, kortárs bántalmazást, de akár a gyerek adataival való visszaélést is.


A sokféle szempont mellett, mivel reklámokról van szó, nyilván a pénzről is szól a történet. Influenszer szülők esetén a reklám posztokban a gyerek szerepeltetése egyesek szerint gyerekmunka, mások szerint a családra megy minden fillér, és a család része a gyerek is. Nehéz ezekben a kérdésekben tisztán látni, hiszen egy család működését és szülői döntéseket kellene kívülállóként megítélni (ami mindig nehéz).

Nem olyan régen Tibi atya páros lábbal beleszállt az egyik celebpárba, akik a gyerekükkel is reklámoznak. A vita hangneme és minősége eléggé megkérdőjelezhető, de attól még a kérdés kérdés marad: attól hogy valaki közszereplő, a gyerek érdekét szolgálja-e az is, ha ő is azzá válik. S úgy egyáltalán, rendben van-e az, ha egy influenszer szülő a saját gyereke kezébe nyomja a promóciós termékeket és azzal keres pénzt?

Ez a cikk igazából csak kérdéseket szeretne felvetni. Nagyon kívácsi vagyok, hogy ti mit gondoltok minderről. Nekem, gyerekjogászként, van egy álmom, hogy a tudatos fogyasztók a vásárlási döntéseik során idővel a környezetvédelmi szempontok mellé felsorakoztatják az etikus reklámozás ismérveit is, és azokat a termékeket részesítik előnyben, aminek népszerűsítése nem kockáztatja egyetlen gyerek magánélethez való jogát és senkit nem hoz olyan helyzetbe, hogy egy reklámban való szereplése miatt mások kicikizzék, megalázzák vagy más módon bántsák.

Ha ma már nem trendi az a sminktermék, amit nyuszikon kísérleteztek ki, akkor szeretném azt hinni, hogy idővel nem lesz trendi a reklámokhoz biodíszletként felhasznált gyerekek sem.

Dr. Gyurkó Szilvia: ´Ezt mindenkinek tudnia kell a gyermekjogokról´

Dr. Gyurkó Szilvia: ´Ezt mindenkinek tudnia kell a gyermekjogokról´

A cikk a Yelon közreműködésével készült. A Yelon (You arE not aLONe) arról szól, hogy nem vagy egyedül a kérdéseiddel. Legyen szó a test, lélek, szerelem, egészség, szexualitás vagy akár a világ és közélet dolgairól, mi mindig tényszerű és tabumentes válaszokra törekszünk. Információra van szükséged? Gyere, gondolkodjunk együtt! Olvasd a cikkeinket, vagy tedd fel kérdéseidet a chaten, névtelenül és ingyenesen. A Yelon a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány programja.

A Yelon azt gondolja, hogy ezt a cikket nem csak felnőttek olvashatják. A jelenleg érvényes törvények miatt azonban minden olyan tartalom, ami a szexualitásra utal vagy a szexualitást közvetlenül ábrázolja, 16-os vagy 18-as korhatáros. De csak kevesen tudják, hogy – szintén a törvények – már 12 éves kortól megengedik, hogy egy gyerek szexeljen. Nem fucsa, hogy a szexualitással kapcsolatos információktól elzárják a fiatalokat, de azt engedjik nekik, hogy szexeljenek? A www.yelon.hu oldalon egyetlen gyereknek sem kell idősebbnek hazudnia magát, ha a szexualitásról szeretne tabuk nélkül, biztonságos információhoz jutni.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Friss hírek a rákbeteg Katalin hercegnéről

Friss hírek a rákbeteg Katalin hercegnéről

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője