A Met-gála egy divattervező szemével: Demeter Richárd a vörös szőnyeg legjobb ruháit elemezte
A Met-gála forgataga talán lement, de a kérdések megmaradtak, mi pedig divatszakemberekkel járjuk körül őket. Demeter Richárd divattervező szemszögből elemezte az idei gálát, a témát és annak értelmezési lehetőségeit, de választ adott azokra a kérdésekre is, melyeket laikusként minden évben megfogalmazol, de hangosan talán sosem mertél feltenni. Vagy feltetted, csak épp válasz nem érkezett rájuk, egészen idáig.
Ezeket láttad már?
A 2025-ös Met-gála különösen izgalmas volt, hiszen a fekete dandyemus, a férfidivat és a tökéletes szabásvonalak előtt tisztelgett, alaposan feladva a (divat)leckét. Demeter Richárd divattervezőt kérdeztük a 2025-ös megoldásokról és általában véve a Met-gála szabályairól és kreatív kereteiről.
Mit gondolsz, mennyire illik szigorúan követni a Met-gála témáját, és hogyan lehet kreatívan értelmezni azt anélkül, hogy az túl direkt lenne?
A Met-gála témája elsősorban inspirációként és irányadó keretként szolgál. Véleményem szerint a legsikeresebb megjelenések azok, amelyek nem szó szerint értelmezik a tematikát, hanem az egyén saját látásmódján vagy személyes történetén keresztül kapcsolódnak hozzá. Ez ad mélységet és valódi egyediséget a megjelenésnek. Az téma a Superfine: Tailoring Black Style remek példája annak, hogyan lehet egyetlen koncepciót többféleképpen – történelmi, modern és szimbolikus módon – értelmezni.
A történelmi megközelítést jól példázza Zendaya megjelenése: egy háromrészes, elefántcsontszínű zoot suitban érkezett, amely Bianca Jagger stílusát idézte meg, így tisztelegve a 20. századi fekete dandyizmus előtt. A modern megközelítést választó Janelle Monáe egy dekonstruktált Thom Browne öltönyt viselt, egy óra-monoszkóppal kiegészítve – ezzel az avantgárd dandyizmus szellemiségét hozta a vörös szőnyegre. A szimbolikus értelmezésre pedig Diana Ross az erőteljes példa: saját tervezésű ruhája 18 láb hosszú uszállyal készült, melyen családtagjai nevei szerepeltek hímzéssel – ezáltal személyes örökségét és a fekete identitást ünnepelte.
MET-gála 2025: „A fekete dandység a legjobb dolog, ami a MET-gálával történhetett” – Keszeg Anna véleménycikke
Milyen szempontok szerint választanátok ruhát egy ilyen nagyszabású eseményre, figyelembe véve a stílus, márka, komfort és egyediség kérdését?
Egy olyan nagyszabású esemény, mint a Met-gála kapcsán szerintem az egyik legfontosabb szempont, hogy a ruha reflektáljon a gála aktuális tematikájára. Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor valaki úgy fest, mintha egy másik eseményre érkezett volna, mert a megjelenése nem illeszkedik a kontextushoz. Épp ezért kiemelten fontosnak tartom a storytellinget: a viselet ne csupán esztétikai élményt nyújtson, hanem legyen mögötte szimbolika, tartalom, mondanivaló. A Met-gála esetében a komfort és funkcionalitás gyakran háttérbe szorul, hiszen ez az alkalom a tematika és az esemény extravaganciájának ünnepe, ahol a divat művészetté válik.
Ilyenkor a divatvilág szinte teljes figyelme erre az eseményre összpontosul, és a legnagyobb sztárokat természetesen rendszerint a legnevesebb divatházak öltöztetik. Ugyanakkor egyre többen tekintenek a Met-gálára olyan platformként is, amely lehetőséget biztosít kisebb márkáknak és feltörekvő, fiatalabb tervezőknek, hogy a szélesebb nyilvánosság elé kerülhessenek. Sokan tudatosan választják ezt az utat, és ez minden olyan alkotónak, mint amilyen én is vagyok, hatalmas inspirációt és erőt ad. Hiszem, hogy eljön az idő, amikor a saját kreációm is ott lesz azon a bizonyos szőnyegen.
Láttál már olyan megjelenést a Met-gálán, amit tervezőként/stylistként zseniálisnak tartottál, de a közönség talán nem értékelte?
Doja Cat 2023-as Met-gálán való megjelenése. Ahelyett, hogy Lagerfeld ikonikus stílusjegyeit másolta volna, Doja Cat a tervező macskájának megszemélyesítését választotta. A 2023-as Met-gála témája Karl Lagerfeld: A Line of Beauty volt, amely a néhai divattervező munkásságát ünnepelte. Doja Cat egy egyedi Oscar de la Renta ruhát viselt, amelyet teljes egészében 350 000 ezüst és fehér gyöngy díszített, és több mint 5 000 órát vett igénybe az elkészítése.
A ruha kapucnija macskafülekkel volt ellátva, és egy hosszú, fehér tollas uszály egészítette ki az összeállítást. Az énekesnő arca macskaszerű protézisekkel volt átalakítva, hogy teljes mértékben hasonlítson Choupette-ra. Ez szakmai szemmel azért működött zseniálisan, mert illeszkedett a témához, de váratlan szögből közelítette meg azt. Lagerfeld személyes kötődése Choupette-hoz nyilvánvaló volt, mégsem sokan gondolták volna, hogy valaki haute couture macskaként jelenik meg.
Hogyan lehet megtalálni az egyensúlyt a figyelemfelkeltés és az elegancia között egy eseményen, ahol mindenki extravagáns akar lenni?
Az extravagancia akkor igazán hatásos, ha tudatos célt szolgál, nem csupán a figyelem felkeltésére épül. Ha a szabás formabontó, érdemes kifinomult anyagválasztással ellensúlyozni. Ha az anyag textúrája dominál, a szabás maradhat egyszerűbb, letisztult. Ha a kiegészítők viszik a fókuszt, akkor a ruha alapja legyen visszafogottabb.
Az elegancia és az extravagancia nem zárják ki egymást – sőt, ha tudatosan vannak összehangolva, képesek egymást erősíteni. A lényeg, hogy ne a többiek túllicitálása legyen a cél, hanem egy saját, átgondolt és hiteles történet megmutatása a lehető legkifejezőbb módon.
Merő Péter elárulta, kik voltak az idei Met-gála legjobban öltözött sztárjai
Mennyire számít a funkcionalitás egy ilyen eseményen, vagy teljes mértékben az esztétika és a hatásvadászat kerül előtérbe a tervezés során?
A Met-gála esetében a funkcionalitás erősen háttérbe szorul – itt a tervezés középpontjában elsősorban az esztétika, a koncepció és a vizuális hatás áll. Ez az esemény nem a mindennapi viselhetőségről szól, hanem sokkal inkább egyfajta divatszínház, ahol a ruhák műalkotásként funkcionálnak.
A gyakorlati szempontok azért is másodlagosak, mert az este során kevés a mozgás, így a kényelem vagy mozgásszabadság ritkán elsődleges kérdés. Nem ritka, hogy a ruhák órákig készülnek a helyszínen, a viselőjüket akár szó szerint bevarrják, és az sem szokatlan, ha fizikailag nem tudnak leülni bennük. Az extrém méretű vagy súlyú daraboknál asszisztensek segítenek a lépcsőzésben vagy a mozgásban – gondoljunk például Zendaya vagy Rihanna uszályos kreációira.
Ugyanakkor előfordul, hogy a funkcionalitás mégis megjelenik, leginkább finom részletmegoldásokban, mint titkos cipzárak, rejtett pántok vagy mágneses záródások. De van, amikor maga a viselhetetlenség válik tudatos koncepcionális eszközzé – például Lady Gaga 2019-es performansza során, ahol a vörös szőnyegen bontotta le színpadiasan többrétegű ruháját, a metamorfózis és teatralitás jegyében.
12 férfi, aki mindenkit leöltözött az idei Met-gálán: velük felvenni a versenyt egyszerűen lehetetlen volt
Milyen kihívásokat jelent egy egyedi darab elkészítése a Met-gálára, különösen akkor, ha az utolsó pillanatban változik valami?
Egy egyedi darab elkészítése mindig nagy kihívás, különösen akkor, ha az utolsó pillanatban változik valami. Ezek a ruhaköltemények – ha nem archív darabokról van szó – teljesen egyediek, kézzel készülnek, és sokszor több száz vagy akár ezer órás munkát igényelnek. Ilyen esetben egy-egy hirtelen módosítás nem csupán technikai, hanem koncepcionális kihívás is. Gyorsan kell úgy újratervezni, hogy a ruha minősége, tartása és üzenete ne sérüljön.
Egy Met gála-ruha nem lehet csak „szép” – annak tökéletesen kell illeszkednie a testre, és közben meg kell őriznie azt a vizuális komplexitást és gondolatiságot, amit a tervező eredetileg megálmodott. Egy látszólag apró módosítás, például egy ruha rövidítése, egy cipzár cseréje vagy egy díszítés újraigazítása is komoly láncreakciót indíthat el a szabásban és az arányrendszerben. Ilyenkor a kreatív rugalmasság és a technikai felkészültség egyszerre válik kulcsfontosságúvá.