A divat új ritmusának áttekintése: így költöztek át a divatbemutatók az online térbe

2021.március.9.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A divathetek jövője bizonytalanná vált a mindennapi új kihívásoknak köszönhetően, mint az egészségügyi világjárvány, a gazdasági depresszió és a globális társadalmi igazságosság mozgalmak megjelenése. A következő szezon megtervezése már nem az a megszokott ügy, mint a Covid előtt, de a hónapokig tartó karantén után a divatházak visszatértek dolgozni Franciaországban és Olaszországban egyaránt. A kialakult helyzet pedig arra késztette őket, hogy gondoljanak át mindent, nevezetesen a divatbemutatóikat.

GettyImages-10251933581
GettyImages-10251933581
Fotó: Gettyimages.com

A tervezők új módszereket alakítanak ki kollekcióik bemutatására és ötleteik kifejtésére ebben a szezonban a nagy produkciós kifutók és bemutatók helyettesítésére rendezett digitális divatheteken. A divatipar az exkluzív gyakorlatoktól kezdve a fenntarthatóságig minden szinten számol magával. A szeizmikus változásoknak a kulisszák mögött kell történniük az ipar modernizálásához. A vállalkozás leglátványosabb érintési pontja, a divatbemutató szintén radikális saját reformon megy keresztül. "Tagadhatatlanul lesz előtte és utána" - mondja Etienne Russo, a Villa Eugenie alapítója.

A divatvilág lezárása sokak számára lehetővé tette, hogy hátralépjenek egyet és elmélkedjenek a helyzet kezelésével kapcsolatban.

A divat digitális formátumra való átültetésének szükségességével szembesülve a Brit Divattanács, az olasz Camera Nazionale Della Moda, valamint a francia Fédération de la Haute Couture et de la Mode a COVID-19 lezárásainak kezdeti heteit feltérképezték, hogyan keresztezhetik a divatbemutató körülményeit az internet nagy sebességével.

Újdonság az online divatbemutatókon

Tavaly július első két hetében Párizs digitális couture- és férfi ruházati bemutatói voltak. Milánó férfi ruházati hetének videóreklámja kulcsfontosságú eleme volt annak, hogy a digitális divathét hogyan is fog kinézni. De a márkák által készített divatvideók már egy ideje léteznek: A Nowness platform 2010-ben indult ilyen jellegű hangulat-tartalom központként, a 2000-ben alapított ShowStudio pedig egy divatbemutató első élő közvetítésének adott otthont 2009-ben. Van azért még valami, ami valóban újdonság?

Május 22-én Anifa Mvuemba tervező bemutatta Hanifa márkájának első virtuális divatbemutatóját, amelyen redőzött mini- és kanyargós torzított ruhák 3D-s megjelenítéseit mutatták be a nagyérdeműnek. A bemutató semmihez sem hasonlított, amit a divat korábban látott: Nincs közönség, nincs látható modell, csak a divat jelenik meg ebben a gazdag virtuális térben.

Gayle Dizon, aki a Proenza Schouler és a Mansur Gavriel számára készít bemutatókat, biztos abban, hogy az olyan új technológiák - mint a CGI, a 3D-s tervezés, a képrögzítés és a testtérkép -, képesek forradalmasítani a divatbemutató megjelenését. "Sok ilyen új technológiát kutattunk, amelyek valamennyire az online játékokból gyökereznek" - mondja.

Most azt a feladatot adtam a csapatomnak, hogy: Kezdjük el elképzelni álmaink forgatókönyvét. Például hol csinálnál egy műsort, ha nem lennének időbeli, térbeli vagy helybeli korlátok?

Alexandre de Betak, a Christian Dior és Saint Laurent számára divatbemutatókat készítő Bureau Betak alapítója egyetért azzal, hogy vad potenciál rejlik a digitális fejlődés világában. "Kreatív gyakorlatként és élményként nagyon szórakoztató a digitális lehetőségekkel kísérletezni, amennyire csak lehet" - kezdi. De figyelmeztet is: „Ha olyan virtuális élményt hozol létre, amely videojáték-technikákat használ, az nagyszerű, de a digitális nem lehet az élő másolata.”

"Rendszerint a divatipar az emberek valódi élménye érdekében készít műsort, ráadásul virtuálisan" - hangsúlyozza Thierry Dreyfus, akinek Eyesight társasága a Comme des Garçons-szal és Off-White-val működik közre. "Ez a virtuális eszköz minden márka által használt és minden show-ban egyre jobban használható." Dreyfus idézi az Off-White 2019 őszi férfiruházat-bemutatót, ahol a modellek egyes helyeken zöld képernyős padlón jártak, lehetővé téve a digitális képek feltérképezését az élő közvetítéseken és későbbi tartalmakon. "A teremben tartózkodók egy dolgot látnak, az emberek a weben pedig ugyanabban a pillanatban teljesen mást látnak" - magyarázza Dreyfus. "Tehát ilyen módon ez virtuális eszköz."

Ma az emberek csak virtuális műsorokról beszélnek, de a divat a tapasztalatról szól. Láttuk az életet a képernyőkön keresztül: lapos. Nincs íze, nincs szaga, nincsenek érzelmei. De én a képernyőkön keresztül is ragaszkodom ahhoz, hogy érezzenek.

Így néz ki egy inspiráló digitális divathét

Patrick McDowell-t egy katolikus templom koncepciója ihlette nemrégiben meg az általa rendezett Helsinki Fashion Week kollekciójához. A londoni tervező korlátlan számú kristályt és alapanyagot használt fel pontosan abban a Pantone színben, amilyet akart (Taroni selyem rózsaszín). Helyszíne szintén más volt, mint az eddigiek: egy Vatikánváros a felhők között. Két nappal később Damara Inglês londoni tervezőnő bemutatott egy magával ragadó installációt, amely a gravitációval szállt szembe. A The Fabric of Reality elnevezésű esemény résztvevői az űrben úszó óceáni lények ihlette „kifutópályája” körül repülhettek.

Mindkét műsor teljesen digitális volt. Míg a technológia még mindig kialakulóban van, a formátumok alkalmat adtak a tervezőknek és a technikusoknak arra, hogy bemutassák a digitális és virtuális formátumok potenciális vonzerejét.

Matthew Drinkwater, a londoni divatinnovációs ügynökség vezetője, amely segített a The Fabric of Reality elkészítésében, azt mondja: "A virtuális valóságban való alkotás lehetővé tette számunkra, hogy a közönséget a képernyőn keresztül egy teljesen új tapasztalati korszakba vonzzuk, és teljesen eloszlassuk azt a mítoszt, miszerint a digitális műsorok soha nem felelhetnek meg a fizikai izgalmának és érzelmeinek."

A HFW Digital Village számára készített, kizárólag digitális gyűjtemények lehetővé tették a nézők számára a divatbemutatón látott ruhák előrendelését, amelyet virtuálisan fel is tudtak próbálni az ügyfelek. A platformon több mint 3000 tranzakció történt. Inglês előadása egy virtuális valóság divatesemény része volt, amelyet a Ryot (a Verizon tulajdonában lévő) kreatív ügynökség és a Divat Innovációs Ügynökség készített, és amelyet virtuális valóság fejhallgatókra terveztek elsősorban, bár számítógépen is megtekinthető volt.

Miután a nyári szezonban kísérletezett a digitális formátumokkal, Párizs, London és Milánó divathete úgy döntött, hogy visszatér a fizikai bemutatókra szeptemberben. Míg a járvány gyors kísérletezésre késztette a divatházakat, a sürgős időkeret megnehezítette az ipar számára, hogy megfeleljen a digitális műsorokkal szemben támasztott magas elvárásoknak, és a kritikusok megkérdőjelezték, hogy vajon ugyanolyan hatékonyak-e, mint a hagyományos személyes események. Két eltérő tábor alakult ki: azok, akik új formátumokat szeretnének átvenni és a technológia által kínált kreatív licencet, és azok, akik határozottabban elkötelezettek a hagyományok mellett.

„A divatmárkák megpróbáltak csak kifutó-műsort közvetíteni, de ez nem működött. Az ipar most szembesül a technológia új módjaival, hogy vonzóbbá tegyék az ügyfeleknek a divatot”- folytatja Burke. „A műsorok oda fejlődtek, ahol nemcsak tárgyak vagy küllemek eladásáról volt szó. Egy élmény megalkotásáról szólt. Az összes nagy divatház divatbemutatóira eljuthatott bárki utazással. Erre ma... - felesleges mondanom, hogy ez nem fog megtörténni. Tehát hogyan tudják ezt megismételni? Érdekes kérdés. A márkák nagyon küzdenek vele ”.

Naomi Campbell beszédet mond a Black Lives Matter-ről

A francia divathét tavaly július 6-án nyílt meg Naomi Campbell videóüzenetével. A szupermodell azonban nem dizájnerruhában mutatkozott be, hanem egy egyszerű fekete pólóban, amelyre a "Fenomenálisan fekete" felirat volt nyomtatva. Fényűző nappalija kanapéján ülve idézte Nelson Mandelát, és hangsúlyozta annak fontosságát, hogy cselekedni kell a "hatalmas sürgető érzésen", amelyet világszerte kifejeztek a Black Lives Matter mozgalommal. Campbell ezután Párizsra mutatott rá, mint "a divat központi színpadára és vezetőjére", és kijelentette, hogy a hétnek a változás kezdetét kell jelentenie.

Itt az ideje rendszeres és fenntartható beszélgetéseknek az egyes országok és kultúrák kisebbségeivel, akik már láthatatlan szereplői ennek a megaiparnak. Ez most Franciaországban kezdődik.

Élőben más

A párizsi divathét videóin Naomi után tovább és tovább mutattak védőálarcban dolgozó tervezőket, kilátásokat a párizsi háztetőkre - mindez tükrözte az itt és most kialakult helyzetet.

A hatodik vagy hetedik videó után nehéz izgatottan nézni őket a nappali kanapéjáról. Hiányzik az élő show izgalma a normál időkben, ahol a haute couture mindenhol a levegőben van. Hiányzik a taps, csakúgy, mint az új modellekkel és a dizájnnal kapcsolatos megjegyzések a közönség tagjai között.

"Remélem, októberben visszatérhetünk a kifutóra" - mondta akkor Bruno Pavlovsky, a Chanel divatelnöke a Women Wear Daily szaklapnak, amelyet a szakmai körökben divatbibliának tartanak.

A divatbemutató továbbra is a kollekció bemutatásának legjobb módja, és rendkívül fontos a későbbi bolti eladások szempontjából.

- mondta.

Pietro Beccari, a Dior vezérigazgatója pedig hangsúlyozta, hogy semmi sem pótolja az élő show érzelmeit: "Áram van a levegőben ... Ezért hiszem, hogy mindig is lesznek élő show-k." De ezekben a nehéz időkben az ipar az újjászületés jeleit akarja felmutatni az online műsorokkal.

A fenntarthatóság javítása

Pozitívum, hogy ez az év valószínűleg az egyik legkörnyezetbarátabb divathét volt, mivel az emberek nem repültek a világ minden tájáról, hogy részt vegyenek az eseményen.

Mit mondott Alessandro Michele, a Gucci kreatív igazgatója?

El fogok búcsúzni a szezonális műsorok jól megszokott rituáléjától, hogy megtaláljam egy új ritmust, amely jobban illeszkedik a kreativitásomhoz.

Szöveg: Szendrei Alexandra

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Ezek valóban ők? Hatalmasat nőttek Nagy Ervin és Borbély Alexandra ikrei

Ezek valóban ők? Hatalmasat nőttek Nagy Ervin és Borbély Alexandra ikrei

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)

A Dolce&Gabbana új illatpárosából árad a magabiztosság- Fedezd fel Te is! (x)

A Dolce&Gabbana új illatpárosából árad a magabiztosság- Fedezd fel Te is! (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)