Humor, színek, művészet, újrahasznosítás - Bán Viktóriával a Smörgas Clothes tervezőjével beszélgettünk

2021.február.18.

Humor, színek, művészet, és persze a ma már megkerülhetetlen újrahasznosítás, és társadalmi felelősségvállalás, hogy csak néhány dolgot említsünk a Smörgas darabok jellemzőiről. Bán Viktória a Smörgas Clothes tervezője mesélt a figyelemre méltó és izgalmas márkájáról.

A hobbinak indult vállalkozás nagyon népszerű a fiatalok körében, és ez ma már nem csak egy zsebpénz gyűjtési lehetőség számára. Viki érettségire készül, mindeközben a saját márkájánál ő egy személyben a tervező, a kivitelező és a menedzser.

Nagyon fiatal voltál, amikor elindítottad a márkádat. Hogy született meg a Smörgas?
A szüleim nagy Sziget Fesztiválozók voltak, és kiskorom óta minden évben kivittek engem is. Amikor elmúltam tizenhat éves, a bérletet megkaptam, de a költőpénzt nekem kellett megkeresni. A diákmunka lehetőségek nem voltak túl vonzóak, így inkább abban gondolkodtam, hogy csinálok valami olyat, amit amúgy is szeretek. Gyerekkorom óta foglalkoztat a képzőművészet, azon belül is a színek, amik teljesen lenyűgöznek, és imádok velük kísérletezni, valami különlegeset alkotni. Sokat festettem magamnak pólókat, és folyamatosan jöttek a pozitív visszajelzések, sőt már a barátaimnak is készítettem egy-egy darabot. Így meg is volt, hogy mivel szedhetem össze a költőpénzt.

Milyen platformon népszerűsítetted a tervezéseidet?
Csináltam egy Instagram-oldalt, és körülbelül három hónap alatt több mint hatvanezer forintot gyűjtöttem össze, amire nagyon büszke voltam. Akkoriban még nem voltak olyan sokan ezen a felületen, akik el akartak adni valamit. Nem volt annyi versenytárs, mintha most kezdeném ezt az egészet, így ma már viszonylag ismertebb márkának számítok. De felkerestem egy budapesti boltot is, ahol egyedi tervezésű darabokat árultak.

Azóta már több helyen is találkozhatunk a Smörgas Clothes márkával?
Igen, már ott vagyok a Lollipop Factory Budapestben, az Upsycle Shopban (UPSZ), és a Szputnyik Shopban is.

A Szputnyik shoppal volt egy együttműködésed is.
Közösen találtuk ki a farmerkabát festést. Említettem nekik, hogy nagyon szívesen dolgoznék használt ruhákkal is, ami nekem még inkább fekszik, mert mindegyik egyedi darab, ráadásul újrahasznosításról is beszélhetünk. Volt egy csomó használt farmerkabát, amire nagyon szeretek dolgozni, és elkezdtem új életet adni nekik. Ezek még most is megtalálhatóak a boltban.

Csak újrahasznosított anyagokkal és darabokkal dolgozol?
Csak a pólóim újak, amire a feliratot nyomom a méretezés miatt. Mivel a magánéletben is, így a munkámban is elkötelezett zero waste vagyok. Fontosnak tartom, hogy amennyire csak lehet csökkentsem a környezetkárosító hatásokat.

Mit jelent a név?
Mindenki valami mély tartalmat képzel a név mögé, de nem így van. Másfél hónapot jártam egy magániskolába, ahol sokat beszélgettünk arról, hogy mivel szeretnénk a jövőben foglalkozni, és valójában ott született meg a márkanév, így már csak egy jó logó kellett. Svédül tanultam, így jött a Smörgås név, ami azt jelenti, hogy szendvics. Jól néz ki leírva, jól hangzik, és lényeges, hogy benne van a karikás A betű. Nagyon szeretem ezt a formát.

Milyen terveid vannak a márkával?

Most egy kisebb szüneten vagyok túl, mert kicsit belefáradtam abba, hogy napi 10-12 órát dolgoztam egyedül. A szünet alatt rengeteget festettem vászonra, csak a magam szórakozására, ami nagyon jól esett. Rég éreztem ilyen kreatívnak magam. Folyamatosan kapom a megkereséseket, ott vagyok több vásáron is, és az említett boltokban is megtalálhatóak a dolgaim. Szeretek egyedül dolgozni, így annyit vállalok, amennyit bírok. Pici, vásárló közeli, és nagyon családias az egész, amit csinálok, és ezen nem is nagyon szeretnék változtatni.

Mi a márkád üzenete?
Egy borzasztó nagy klisének tartom én is, amit mondok, de nagyon komolyan gondolom, az én példámból is okulva, hogy csak próbálják meg azt csinálni a fiatalok, amit szeretnek. Pár ezer forintból kezdtem én is, és úgy indult az egész, hogy a Sziget Fesztiválra akartam összegyűjteni a költőpénzt. Nem gondoltam, hogy ekkorát fog durrani. Szívvel lélekkel csináltam azt, amit jónak láttam.

Szöveg: K. N.
A cikk eredetileg a Glamour magazin január-februári számában jelent meg.


Ez is érdekelhet

Már most ígéretesnek tűnik a magyar film, ami a párkapcsolati küzdelmeket dolgozza fel a járvány idején

Már most ígéretesnek tűnik a magyar film, ami a párkapcsolati küzdelmeket dolgozza fel a járvány idején

Divathírek

André Leon Talley divatikontól búcsúzunk - A Vogue egykori kreatív igazgatója 73 éves korában hunyt el

André Leon Talley divatikontól búcsúzunk - A Vogue egykori kreatív igazgatója 73 éves korában hunyt el

G-Életstílus

10 egyszerű lépés, hogy tudatos vásárlóvá válj

10 egyszerű lépés, hogy tudatos vásárlóvá válj