Imádták a modelljei - 15 ikonikus Peter Lindbergh fotó
Ahogy beszámoltunk róla, 74 éves korában elhunyt a divatvilág egyik legjelentősebb alkotója, Peter Lindbergh. Valóban mondhatjuk, hogy nem csupán a kortárs fotózás, hanem egyúttal a divat egyik nagy alakját veszítettük el, hiszen a művész ugyan nem készített ruhákat, de látásmódja, stílusa formálta a divat önmagáról kialakított képét.
Ezeket láttad már?
Lindbergh bő negyven évet töltött el a legrangosabb divatmagazinoknál, karrierje 1978-ban vett döntő fordulatot, amikor a német fotós Párizsba költözött, hogy a Vogue-nak dolgozhasson. Előtte kirakatrendezőként dolgozott, viszonylag későn, 26 évesen vette meg az első fényképezőgépét, és a bátyja gyerekeiről készített képekkel tanult meg fotózni. Nem sokkal később Hans Lux fotós asszisztense lett, de ő senkinek nem javasolta, hogy így induljon a karrierje, mert saját bevallása szerint rengeteg időbe telik, hogy valaki levetkőzze a mestere hozzáállását, szokásait. Előbb saját fotóstúdiót nyitott Düsseldorfban, hogy aztán végül Párizsban próbáljon szerencsét. A nyolcvanas évek vége, a szupermodell-korszak kezdete a divattörténet egyik aranykorának látszik így visszatekintve. A fotós ennek az aranykornak volt az egyik fontos vizuális alkotója. Szinte filmes hatású képeinek sajátos, a modelljének a rezdüléseire tökéletesen rezonáló fotói azonnal felismerhetővé tették a munkáit. Leggyakrabban fekete-fehérben dolgozott, de a színes fotóira is át tudta menteni ugyanazt az atmoszférát, ami különlegessé tette.
Neki tulajdonítják az olyan divateditorialok térnyerését, amelyek valójában egy-egy sztorit mesélnek el. A Vogue Italia 1990-es márciusi számában egyik kedvenc modelljét Helena Christensent fotózta, akiről egy furcsa képanyagot készített, ami akár egy fotóregénynek is beillene.
Egy fotó az emlékezetes 1990-es divatanyagból Helena Christensennel:
100 éve született a divat szeme, és a mai napig a hatása alatt vagyunk
100 éve született a divat szeme, és a mai napig a hatása alatt vagyunk
Ez a szemléletmód jellemezte, szeretett történetekbe ágyazott sztorikat fotózni. Peter Lindbergh egy Zeit magazinnak adott interjújában elmesélte, hogy organikus folyamatként tekint a képkészítésre, és sosem szerette, ha a stylistok, divatszerkesztők előre beállították a modelljeit, inkább akkor szeretett elkezdeni érdemben dolgozni, amikor még alakultak a dolgok, mert nem élettelen modelleket, hanem élő, gondolkodó és érző nőket szeretett volna fotózni. Gyakran érezhetjük úgy a fotóit nézve, hogy szinte belelátunk a modelljei fejébe.
Az odafigyelése nem csupán a képeken jön át, a modelljeivel mindig nagyon jó kapcsolatot ápolt. Helena Christensen, Milla Jovovich, Charlize Theron, Kate Moss vagy éppen Meghan Markle nem csupán modellje, hanem barátja is lett az évek során. Emlékezetes képeivel emlékezünk a fotósra.
1 / 15
Anna Wintour első Vogue címlapját is Peter Lindbergh fotózta, az ikonikus kép forradalmi újítása volt az utcai viselet és a high fashion mixelése, Michaela Bercu modell egy Christian Lacroix felsőt viselt az 1988-as címlapfotón
Fotó: Vogue/ad
2 / 15
A szupermodell-korszak ikonikus fotóján: Estelle Lefébure, Karen Alexander, Rachel Williams, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, és Christy Turlington, a Vogue 1988 augusztusi számából
Fotó: Vogue/ad
3 / 15
Filmes látásmód, mintha csak egy hollywoodi mozi egy kockája lenne a Naomi Campbell szereplésével készült Seeing Spots című divatanyag a Vogue magazinnak
Fotó: Vogue/ad
4 / 15
Fantasztikus szeme volt, sok ígéretes modell karrierjének adott óriási lökést, hogy vele dolgoztak. Cindy Crawfordot már 1987-ben fotózta az angol Vogue magazinnak.
Fotó: Vogue/ad
5 / 15
A szupermodell-generáció újabb ikonikus fotója, az angol Vogue címlapfotóján Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington és Cindy Crawford - az ikonikus fotó inspirálta George Michael Freedom! ´90 című dalának a klipjét
Fotó: Vogue/ad
6 / 15
Kedvenc modelljeivel évtizedes munkakapcsolat kötötte össze, Kate Moss híres fotóját 1994-ben készítette New Yorkban.
Fotó: Vogue/ad
7 / 15
Munkakapcsolatuk negyedszázadig tartott, itt a 2016-os Naked Cashmere kampányban fotózta Kate Moss-t
Fotó: Vogue/ad
8 / 15
Rengeteg híres kampányfotó fűződik a nevéhez, a kilencvenes évektől az egyik legfoglalkoztatottabb immár nem csupán a magazinok, hanem a divatcégek körében is, itt az Armani 1996-os hirdetése Nadja Auermann főszereplésével
Fotó: Vogue/ad
9 / 15
A Dior évtizedeken át dolgozott Peter Lindbergh-gel. Charlize Theron az egyik kedvenc sztárja volt a fotósnak, akit reklámhoz, címlapra, rengetegszer fotózott.
Fotó: Vogue/ad
10 / 15
Tökéletesen érezte a filmes hangulatot, Scarlett Johansson az egyik kedvenc fotóját köszönheti neki, amelyet a Dolce & Gabbana kampányához készített róla Peter Lindbergh
Fotó: Vogue/ad
11 / 15
A David Yurman márka abszolút megbízott benne, minden kampányukat Peter Lindbergh készítette, köztük a Gisele Bündchen főszereplésével készült 2012-es reklámot is.
Fotó: Vogue/ad
12 / 15
Lindbergh nem csupán az ´aranykorban´ készített emlékezetes címlapokat, Emma Watson ritka szerepléseinek egyike volt 2017-ben az Interview magazin címlapja
Fotó: Vogue/ad
13 / 15
Legzárkózottabb sztárokkal is megtalálta a hangot, és tudott bensőséget portrékat készíteni róluk, mint Angelina Jolie-ról szintén 2017-ben
Fotó: Vogue/ad
14 / 15
Kevéssé ismert oldala, hogy pár híres albumborító fotó is a nevéhez fűződik, mint Beyoncé I Am... Sasha Fierce lemezének borítója, és az összes promóciós fotó az album mellé szintén Lindbergh munkája.
Fotó: Vogue/ad
15 / 15
Meghan Markle vele dolgozott a Vanity Fair címlapján 2017-ben, tulajdonképpen ez a címlapsztori alapozta az egész mítoszt a ma már hercegné körül. Meghan és Lindbergh barátságot is kötöttek a fotózáson, így nem volt kérdés, hogy ki lesz a fotós, amikor a hercegné a Vogue vendégszerkesztője lett 2019-ben.
Fotó: Vogue/ad