Minden, amit tudni akartál a világ legkörnyezettudatosabb divathetéről, a Copenhagen Fashion Week-ről
A világ egyik legdivatosabb és legnagyobb online divatüzlete a Zalando támogatja a Koppenhágai divathetet. A partnerségük már negyedik szezonja tart, és az inspiráló hét során a legújabb, fenntarthatóságra fókuszáló trendeket helyezik a középpontba, és segítenek a divatkövető közönségnek, hogy ők is felfedezhessék, megszeressék az ökotudatosabb divatot.
Ezeket láttad már?
A dán főváros egyre meghatározóbb a divat nemzetközi térképén, a dán stílus nemcsak letisztult, hanem élvezhető, tudatos, előremutató, nem kizsákmányolja a divatban dolgozókat, hanem felemeli, így nem véletlen, hogy a világ egyre inkább odafigyel a dán divatszekemberekre. A Zalando és a Koppenhágai divathét között három évvel ezelőtt indult a stratégiai partnerség, amelynek fontos része a Zalando Fenntarthatósági Díj. Az elismerés célja, hogy a divatmárkákat fenntarthatóbb alternatívák használatára, illetve olyan stratégiák megvalósítására ösztönözze, amelyek hozzájárulnak egy jobb, környezettudatosabb jövőhöz. Visszatért a nagy sikert aratott Zalando Greenhouse virtuális bemutatóterme is, ahol minden divatrajongó megismerheti a Zalando Fenntarthatósági Díj jelöltjeit. Az MWORKS, a RÆBURN és a RANRA tavaszi-nyári kollekciói is debütáltak, ezzel pedig esélyt kaptak arra, hogy megnyerjék a húszezer eurós fődíjat, illetve egy exkluzív Zalando kapszulakollekció tervezésének lehetőségét is.
Demokratikus divat
Nem csak személyesen, de online is megnézhető a Koppenhágai divathét és a Zalando Fenntarthatósági díjára esélyes három márka bemutatója, valamint a győztes bejelentése is. Az online látogatók felfedezhetik a korábbi díjazottaknak kialakított virtuális teret, megismerhetik a zsűrit, valamint a győztes kiválasztásának fő szempontjait, illetve meghallgathatják a Vogue Business podcastot, amelynek címe: “Paths to Circularity: rethinking the fashion model after Fashion Week.” (Utak a körforgás felé: a divatmodell újragondolása a divathét után).
Csak a nagyok tudják megváltoztatni a divatot
Nem lehet minden felelősséget a vásárlókra terhelni, a divatipar hathatós szabályozására van szükség mind a kormányok részéről, mind az Európai Unió részéről, és a nagy divatmárkák, divatcikk forgalmazók változtathatják meg a fenntarthatatlan üzleti, gyártási modelleket. A Zalando igazi úttörőnek számít, tulajdonképpen teljesen fenntartható módon fel tudsz öltözni a divatáruházból, és a divattervezőket is arra inspirálja a német cég, hogy változtassanak, változzanak, tervezzenek, dolgozzanak úgy, hogy tekintettel vannak a környezetükre.
„A sikeres márka- és beszállítói partnerségek kiépítése olyasmi, amit szenvedélyesen szeretek, célom, hogy a lehető legjobb választékot állítsuk össze a vásárlóink számára. A díj lehetőséget ad a Zalando és a Koppenhágai divathét számára, hogy bemutassa azokat a márkákat, amelyek a fenntartható megoldásokat kutatják a tervezésben az anyagok, a gyártási folyamatok, a technológiai megoldások és a nyomon követhetőség terén, hogy hozzájáruljanak a kevésbé káros jövőhöz. A zsűrizésben való részvétel igazi megtiszteltetés, célunk, hogy kiemeljük azokat a márkákat, amelyek a divatiparon belüli fenntarthatósági mozgalom részesei, és bemutatjuk az innovációkat a divattervezésben.” - fogalmazta meg Alice Marshall, a Zalando női ruházati beszerzési igazgatója, aki a divathéten a VOGUE Talk keretében a Vogue Skandinavia főszerkesztőjével, Martina Bonnier-rel beszélgetett a divattörténet örök ruhadarabjairól, amik sosem mennek ki a divatból, ezzel arra inspirálva a közönséget, hogy válasszanak igazi befektetésnek számító darabokat és ne pazaroljanak. A Zalando oldalán beállítható "fenntartható" filterrel csak olyan darabok között válogathatunk, amelyek ezen fontos szempont figyelembevételével készültek.
A Zalando Fenntarthatósági díj jelöltjei
Ismerd meg a három márkát, akik utat mutatnak a jövőbe, melyeknek öröm viselni a darabjait, mert nem csak a formák, a színek és a szabásvonalak tekintetében mutatnak innovációt, ahogy azt a divatban már megszokhattuk és el is várjuk, hanem az anyagfelhasználás, a tervezői módszerek, a technikai megoldások vonatkozásában is.
Christopher Raeburn felelős és intelligens divattervezéssel hozta létre saját márkáját a globális közönség számára, RAEBURN néven. A "Raemade etika" meghatározza a márka által kínált ruhadarabokat, feleslegessé vált anyagokat és rédi ruhadarabokat is feldolgoznak, hogy ezáltal egyedi és funkcionális darabokat hozzanak létre. Mindezek mellett az együttműködés szellemében készült, kézzel készített és díjnyertes luxustermékeket az integritás és céltudatosság is jellemzi. Ezt az innovatív megközelítést, amely a kifinomult koncepció, a hozzáférhetőség és a viselhetőség szokatlan egyensúlyát biztosítja, a férfi és női ruházat, a poggyászok és a kiegészítők terén alkalmazza a márka. A Kelet-London szívében található a RÆBURN Lab, és a RÆBURN márka a világ legjobb üzleteiben kapható, és a média világszerte foglalkozik vele. Christopher 2020-ban Fashion Award díjat nyert, a környezetvédelem kategória egyik kitüntetettjeként. A díjjal a divatipar 800 kulcsfontosságú tagja által kiválasztott, a divatiparban pozitív változást létrehozó személyeket ünneplik.
Az MWORKS egy párizsi székhelyű, kísérletező márka, amely a ruházati és művészeti projekteket ötvözi, Európa-szerte beszerzett fenntartható megoldásokat és innovációkat használ és népszerűsít. A márka koncepcióját egy olyan nyitott központként képzelték el, ahol művészek, szakértők, gyártók és kézművesek dolgozhatnak együtt, és keverhetik elképzeléseiket és ötleteiket. Egy kollektív lelkiállapotban próbálnak gondolkodni és egy olyan tudatos divatot mutatnak, amely gondoskodik a máról és a holnap kihívásaira is válaszokat ad.
A Ranra egy londoni / reykjavíki székhelyű dizájnstúdió, amely a természetbe és a városi környezetbe egyaránt tervezett átmeneti, felsőruházati darabokra specializálódott. A stúdió Olaszországban gyárt, felelősségteljesen beszerzett anyagokat használ, és a sportruházat ihlette technikák keverékét kézzel festett kézműves kivitelezéssel kontrasztosítja. A stúdió az együttműködésen alapuló munkamódszerekre és a tervezés kiterjesztett definíciójának átgondolása iránti elkötelezettségre épül. A szezonális kollekciók gyártása mellett a Ranra sokrétű projektekben is részt vesz, amelyek a textilfejlesztéstől és a terméktervezéstől kezdve a tudástermelésen át a rendszerszintű beavatkozásokig terjednek. Ezek a projektek hipotetikusak, ugyanakkor pragmatikus kísérletezés tereként működnek, amelyek megkérdőjelezik a meglévő ipari gyakorlatokat, és azt, hogy hogyan és miért készül valami. A Ranra-t Arnar Mar Jonsson és Luke Stevens alapította, mindketten a Royal College of Art férfi ruházati programjának végzősei.
A jelöléssel már mind a három márka sokat nyert, és persze mi is, akik abban reménykedünk, hogy a divat újra az öröm forrása lehet, hogy a divatipar csökkenti az ökolábnyomát és odafigyel arra, hogy amikor felveszünk egy új ruhát, ne kelljen vásárlóként lelkiismeretfurdalást éreznünk.