A divatipar kizsákmányolja a nőket. Hogyan is érezhetnénk jól magunkat egy új ruhában?

2022.augusztus.10.

Egymillió aláírást szeretnének összegyűjteni aktivisták a tisztességes megélhetéshez szükséges bérekért a globális divatiparban. Elindul a „Good Clothes, Fair Pay”-kampány, amihez te is csatlakozhatsz! Te is azokban a ruhákban jársz, amiket többnyire kiszolgáltatott nők készítenek nagyon alacsony fizetésért! Változásra van szükség!

A divatiparban dolgozók legtöbbször nem keresnek eleget ahhoz, hogy egy emberhez méltó életet élhessenek, iskolába járathassák a gyerekeiket. Segíts, hogy változzon a helyzet! Fotó: Fair Wear Foundation – fairwear.org
A divatiparban dolgozók legtöbbször nem keresnek eleget ahhoz, hogy egy emberhez méltó életet élhessenek, iskolába járathassák a gyerekeiket. Segíts, hogy változzon a helyzet! Fotó: Fair Wear Foundation – fairwear.org
Fotó: GLAMOUR

Elindult a European Citizens’ Initiative vagyis a „Good Clothes, Fair Pay” kezdeményezés. A kampány létrehozóinak célja, hogy a ruháinkat készítő emberek tisztességes megélhetéshez szükséges béreire vonatkozó törvények megalkotására szólítsák fel az Európai Bizottságot. Ehhez legalább egymillió uniós polgár aláírására van szükség. A kezdeményezést a polgárok koalíciója vezeti, továbbá civil szervezetek, döntéshozók és a megélhetési bérekkel foglalkozó szakértők támogatják.

Sokszor már vásárlóként sem érezzük jól magunkat, hiszen nem tudjuk, milyen körülmények között készült az adott ruhadarab, vajon tisztességesen megfizették az őket készítő nőket, vagy kizsákmányolták őket a még nagyobb profit érdekében? Fotó: Fair Wear Foundation – fairwear
Fotó: GLAMOUR

Az ECI olyan uniós jogszabályokat követel meg, amelyek előírják az EU-ban ruházati cikkeket, textileket és lábbeliket értékesítő vállalatoknak, hogy az ellátási láncukban biztosítsák a megélhetéshez szükséges alapbéreket dolgozóik számára. Így a márkáknak és a kiskereskedőknek törvényi kötelezettségük lenne arra vonatkozóan, hogy saját ellátási láncukban felmérjék a fizetések aktuális mértékét, terveket dolgozzanak ki a tényleges és a tisztességes megélhetéshez szükséges bérek közötti szakadék megszüntetésére, és nyilvánosságra hozzák e folyamatok előrehaladását.

A divatcégek milliárdokat keresnek, miközben az ellátási láncukban dolgozók bérének mértéke nem elegendő az emberhez méltó megélhetés biztosításához sem. A világ legnagyobb ruhaimportőreként és az egyik legnagyobb divatfogyasztói piacaként – 2022-ben több mint 260 milliárd eurós értékesítéssel – az EU-nak szembe kell néznie ezzel a tisztességtelen és kizsákmányoló modellel.

A divatfogyasztókat is egyre inkább zavarja ez az etikátlan rendszer – jól akarják érezni magukat az általuk viselt ruhákban, de nem tudják felmérni, hogy a ruháikat készítő dolgozót tisztességesen megfizették-e, vagy sem, hiszen a rendszer átláthatatlan. A „Good Clothes, Fair Pay” kampány lehetőséget kínál a fogyasztóknak a változtatásra és a segítségnyújtásra.

Kirsten Kossen, az ASN Bank emberi jogi főtanácsadója – aki kezdeményezte az ECI-t – és az ECI Állampolgári Bizottságának tagja szerint a márkák túl sokáig ígérték, hogy helyesen fognak cselekedni, de ez többnyire nem történt meg. „Nem várhatunk tovább az önkéntes intézkedésekre. EU-polgárokként megvan a hatalmunk változtatni (…) A valódi, iparági változásokhoz a divatcégeket felelősségre kell vonni.”

Így kell újratervezni a divatot Keszeg Anna divatteoretikus szerint

A ruhaiparban dolgozók, főként nők, átlagosan 45%-kal keresnek kevesebbet, mint ami önmaguk és családjuk eltartásához szükséges lenne. A fárasztó, nem egyszer embertelen körülmények között ledolgozott munkaórák mellett a legtöbbjüknek még azzal is meg kell küzdeniük, hogy egészséges ételeket tegyenek az asztalra, biztosítani tudják a lakhatásukat, egészségügyi ellátáshoz jussanak, vagy akár iskolába küldjék a gyermekeiket. Az iparágban jelenleg érvényes törvényes minimálbérek egyszerűen nem elegendőek. A divatipar jelenleg több tízmillió embert foglalkoztat a déli országokban, és 1,5 milliót az EU-ban – akik többsége nem kap a tisztességes megélhetéshez szükséges fizetést. A probléma globális, mindenhol érinti a ruházati munkásokat.

MADE IN EUROPE - Divatmárkák, melyek az Európai Unióban készülnek

A helyzetet tovább rontotta a COVID-19 világjárvány. Dolgozók százezrei maradtak fizetés nélkül, amikor a nagyobb márkák visszautasították a már megrendelt és előállított áruk kifizetését. Ez súlyos humanitárius válsághoz vezetett, amelyben a munkavállalók szociális védőháló nélkül maradtak.

Segíts a Fashion Revolutionnek és a társszervezeteknek elérni az egymillió aláírást a #GoodClothesFairPay oldalán, és támogass egy jó ügyet!

Az ECI ezen az oldalon írható alá.

Ez is érdekelhet

Megérkezett a tél legmesésebb hajszín trendje, a gyertyafény barna

Megérkezett a tél legmesésebb hajszín trendje, a gyertyafény barna

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói