MADE IN EUROPE - Divatmárkák, melyek az Európai Unióban készülnek

Európában készültek a történelem legfontosabb textil- és divatkreációi, valamint napjaink leghíresebb tervezőinek, újítóinak, művészeinek az otthona is a kontinens. A "Made in Europe" címke értéket jelent, minőségi kivitelezést, és ma már egy zöldebb gondolkodás is jellemezi. Európában számos márka, nemzetközileg elismert, és feltörekvő tervező dolgozik azon az EU-val együtt, hogy tisztább, igazságosabb, fenntarthatóbb jövőt építsen a divatban. A textil- és ruhaipar fontos szerepet játszik az európai gyártási ágazatban, ezért az Unió számos kezdeményezéssel és környezettudatos programokkal próbál változást hozni egy olyan iparágba, amely a kulturális örökséget és szakértelmet képviseli. A divat kreatív erő - hatalma van rá, hogy meggyőzze, befolyásolja és átalakítsa a gondolkodást.

MADE IN EUROPE - Divatmárkák, melyek az Európai Unióban készülnek
Fotó: Getty Images

Úton egy fenntarthatóbb jövő felé

A divatiparban dolgozóknak számos kihívással kell szembenézniük, többek között az iparágnak a környezetünkre gyakorolt hatásával. Nagy szükség van a környezettudatos szemléletváltására, mert ha nem lépünk a változás útjára, 2050-re rengeteg szemét lesz a szárazföldön, valamint az óceánok mélyén. Az Európai Unió számára alapvető, hogy a termékeket tisztességes módon állítsák elő, és folyamatosan arra törekszik, hogy csökkentse a divat környezetre gyakorolt hatását. A klímaváltozás megköveteli, hogy 2050-re az ipar karbonsemleges, fenntartható, és körkörös működésre térjen át. Ezt a folyamatot az is segítheti, hogy egyre több fogyasztó keres helyi előállítású darabokat. Ez azért jó, mert más kontinensen gyártott ruhákkal ellentétben az Unión belül olyan országokban készítik a termékeket, ahol a törvények védik a munkavállalók jogait, és biztosítják a környezeti szempontok meghatározott szintjét. Így erősödik az a tendencia, hogy az Európában értékesített ruhákat Európában is gyártják. Szerencsére a márkák, illetve a tervezők is kezdenek lokálisan előállítani, ezzel is csökkentve az ökológiai lábnyomukat.

Csökkentsük közösen a hulladékot!

Az uniós szintű jogalkotás egyik szereplőjeként az Európai Parlament is évek óta szorgalmazza az ökológiai-, és fenntartható nyersanyagok használatát, valamint a ruházat újbóli felhasználását. Például 2030-ra kötelezően teljesítendő célértékeket javasol az alapanyag-felhasználás és a fogyasztás okozta környezeti lábnyomra az EU piacán megjelenő összes termékkategóriában, és tartóssági kritériumokat határoznának meg a használati tárgyakra.

Az egyik legnagyobb trend a divatban jelenleg az újrahasznosítás (alapanyagok), és az újratervezés (a már meglévő ruhadarabok újragondolása). A márkák ezzel egyértelműen csökkentik a hulladékot, és meghosszabbítják a ruhadarabok élettartamát (körkörös divat). A folyamat szerves része az is, hogy meggyőzzék a fogyasztókat arról, hogy kevesebb, jobb minőségű ruhát vásároljanak, és a lassú divatot preferálják.

A körkörös divat lényege

A fenntartható fogyasztást ösztönözi az Európai Parlament is a körkörös gazdaság elvének képviseletével, melynek lényege az, hogy az egyszeri fogyasztás helyett a termékek élettartamát kell meghosszabbítani. A módszer lényege az, hogy „második esélyt” adnak a ruháknak azzal, ha megjavítják, átalakítják, esetleg továbbadják őket. Fontos az is, hogy mikor az adott termék eléri az életciklusa végét, akkor az alapanyagokat újra lehessen hasznosítani. Így csökken a hulladék mennyisége, ráadásul az alapanyagok és kész darabok újbóli felhasználása gazdaságilag értékteremtő.

Jó neked, jó a bolygónak

Nézd meg hol készítették a ruhád, és hogy miből! Vásárolj olyan darabokat, amelyeket az Európai Unióban készítettek, lehetőleg fenntartható módon. A Good On You applikáció letöltésével már számos márkát ellenőrizhetsz, de akár utánajárhatsz annak is, hogy mely márkák gondolkodnak a tudatosabban. Bár sokkal könnyebb definiálni, honnan származik egy paradicsom, mint azt meghatározni, hol készült egy ruha, amely gyakran különböző elemekből és kiegészítőkből áll, így több gyártási szakaszon mehet keresztül több országban, sőt kontinensen is. Ennek ellenére ma már sokkal tudatosabban kell viselkedni vásárlóként is! A származási címkét mindig ajánlott megnézni, mielőtt megveszed a kiválasztott terméket, ráadásul a címkén még arra vonatkozó információt is kapsz, hogy miből készült az adott darab. Válaszd a nem kevert alapanyagú darabokat és gondoskodj róla, hogyha már nem viseled, legyen utánad is élete, viselője!

Követendő példák

A tervezők és egyes divatmárkák az európai értékek, mint például a kultúra, a kreativitás, az innováció, és a kézművesség nagyköveteiként tevékenykednek.

Ahhoz, hogy a lehető̋ legjobb döntéseket tudd meghozni a jövőd és a jelened érdekében, bemutatunk pár márkát, melyek odafigyelnek a bolygónkra.

ASKET

Az ASKET 2015 óta forradalmi méretezéssel és korrekt árazással készíti férfiak számára a maradandó ruhatár alapjait. A svéd duó, Jakob Dworsky és August Bard Bringéus úgy vélik, hogy az időtlen klasszikusok egy férfi szekrényének elengedhetetlen részei. De van egy jó hírünk, hamarosan piacra dobják női kollekciójukat is, amely a férfi vonalhoz hasonlóan, olyan darabokra épül majd, amelyek kiállják az idő próbáját - kivitelezésben és tervezésben egyaránt. Nem évszakokra terveznek, hanem örökre, és ha valami nem tökéletes, azt megjavítják. Minden darabnál ellenőrízheted, milyen karbonlábnyoma van, miért kerül annyiba, amennyibe, így jobban megérted, miért is nem fenntartható az, ha egy póló egy euróba kerül.

NANUSHKA

A magyar márka tervezője, Sándor Szandra, aki már 2012-ben elnyerte a GLAMOUR Women of the Year-en Az év tervezője címet, minden Nanushka kollekciót a funkcionalitás és a praktikum alapjaira épít. A márka fenntarthatósági törekvései három pilléren alapulnak: kézművesség, kísérletezés és progresszivitás.

GANNI

A dán márka, még nem teljes mértékben fenntartható, de azon dolgoznak, hogy jobb döntéseket hozzanak az üzleti életben a társadalmi, és környezeti hatások minimalizálása érdekében. Az elmúlt évben számos felelős kezdeményezést vezettek be: ruhabérlés, ruhajavítás, és tanúsított, organikus, illetve újrahasznosított szövetek használata.

MUD JEANS

Tudtad, hogy a farmer a ruhatárunk egyik legszennyezőbb darabja? Rosszabb esetben megközelítőleg 7500 liter víz és vegyszerek felhasználásával készül. Évente több mint 200 000 millió darab értékesítésével a farmer újrahasznosításának és az organikus pamut használatának óriási hatása lehet. A holland MUD Jeans márka egyértelműen a fenntarthatóságról szól. Nemcsak javítást kínál, hanem bérleti szolgáltatást is nyújt, akár egy évre is! A MUD Jeans a GOTS tanúsítvánnyal ellátott, organikus pamut és a fogyasztó után újrahasznosított pamut kombinációját használja, ezzel átültetve a gyakorlatba a körforgásos gazdaság alapelveit.

ÁERON

A budapesti székhelyű márkát Áron Eszter alapította. A tervező számára alapvetés a közép-európai kézművesség helyi hagyományainak megőrzése és továbbadása. A letisztult és jól kombinálható darabokhoz a szöveteket Európából szerzik be, a stílusokat tudatosan, helyben gyártják.

A megjelenített tartalom az EP Kommunikációs Főigazgatósága által támogatott együttműködés keretében készült, annak tartalmáért az Európai Parlament felelősséget nem vállal.

Ez is érdekelhet

10+1 legparább konspirációs elméletes film: ha vágynál egy kis extra gyomoridegre

10+1 legparább konspirációs elméletes film: ha vágynál egy kis extra gyomoridegre

Sztárhírek

8 sztár, aki szembenézett a szülés utáni depresszióval

8 sztár, aki szembenézett a szülés utáni depresszióval

Sztárhírek

Reese Witherspoon otthona egy álom, lesd el ezeket az apró lakberendezési trükköket tőle

Reese Witherspoon otthona egy álom, lesd el ezeket az apró lakberendezési trükköket tőle