´Közös kultúra, közös jövő´ - egyedi feliratos ruhadarabokkal hódít a magyar márka

2020.október.3.

Mindegy hogy pólóról, kabátról vagy pulóverről van szó, egészen biztos, hogy az Y Konszept ruhadarabjaival már azonnal kitűnik a viselője a tömegből.

Minden feliratnak mondanivalója van, beindítja az ember fantáziáját. A márka egyszerre képviseli a divat és az irodalom találkozását, a fenntarthatóság fontosságát és nemes támogatást olyan ügyek mellett, amik valóban figyelmet érdemelnek. Hogy miként jött létre a márka, mi inspirál egy-egy feliratot és vajon mitől érzi azt az ember, hogy önmagára lel egy-egy ruhadabon díszelgő sorban, arról az alapítója, Meyer Eszter-Virág mesél.

Az Y Konszept vagány pólóit, kabátjait ezer közül is felismerni, szuper egyediek. Mikor fogalmazódott meg benned, hogy az irodalom és a divat ötvözésével alapítod meg a márkádat?
A márka ötlete már régóta megfogalmazódott bennem, csak kerülgettem a gondolatot - végül 2017 decemberében döntöttem úgy, hogy itt az ideje, amikor egy nagyon lélekölő munkahelyem volt, és iszonyúan boldogtalan voltam. A márka debütjét már munkanélküliként, egy rosegold mankóval a hónom alatt, bokaszalag szakadásból lábadozva ünnepeltem - életem egyik legjobb döntése volt. Azt hiszem, ahogyan szoktam, csukott szemmel ugrottam.
Nagyon sokat jelentett számomra, hogy maga az Y Konszept kicsit mindenkié, nem csak az enyém - influencerből lettem tervező, viszont nagyon sok tervező, designer, művész ismerősöm, barátom látott el jótanácsokkal, mentorált, nyújtott segítő kezet, ahogyan később, a Signature vonal elindulásakor is. Emiatt nagyon hálás vagyok még mindig, és ezt a fajta szemléletet igyekszem tovább vinni, adni én is.

Honnan ered az Y Konszept elnevezés?
Próbálgattam a márkaneveket, de az a helyzet, hogy a vezetéknevem nagyon sokan nem tudják kiejteni, én meg agyvérzést kapok a májerezéstől, így fogtam ezt a szegény ipszolont, és úgy véltem, ha fonetikus lesz a márka neve, megkönnyíti mindenki dolgát, hiszen egyszerű az, hogy "ipszilon konszept".

Fun fact - nem igazán, sőt, múltkor egy beszélgetésen "májer eszterként" mutattak be, a "váj kánszept" tervezőjeként. Hát ez van, ezt kell szeretni.

Hogyan határoznád meg a márka stílusát?
Én nem igazán gondolkodtam ezen sosem, és szerintem ezek a dolgok nem így működnek - legalábbis nálam nem. Én ezeken a dolgokon keresztül fejezem ki magam, minden termékem egyfajta állásfoglalás, kiszakadt gondolat, régi párbeszéd vagy annak a folytatása - ez különösen a Signature darabokra jellemző.
Kabátokat már csak megrendelésre készítek, viszont a saját stílusomban, a saját szabályaim szerint - ha mindenképpen ragaszkodunk egy nagy tézishez, akkor azt hiszem, ez az utolsó tagmondat az.

Miért éppen Závada Péter soraira esett a választásod az első kollekciódnál?

Szerettem volna a divatot az irodalommal összekötni, és kortárs szerzőként rá esett a választásom, mert szeretem, és szerintem fontos, hogy megmutassuk az Y generáció többi tagjának és a Z generációnak is, hogy ilyen is van itthon.
Sajnos a gyerekeknek a kortársat nem igazán oktatják, így kevésbé ismert ez számukra, kevésbé elérhető (kivéve, ha az ember olyan közegben mozog, mint például a szentesi irodalmi-drámai tagozat, ahol én is végeztem).

Te magad leginkább milyen idézeteket, könyveket szeretsz olvasni? Milyen irodalmi alkotások voltak rád eddig a legnagyobb hatással?
Ez nálam folyamatosan változik. Szenvedélyes pöttyös- és csíkos könyv gyűjtő vagyok, rajongok ezekért a rendszerváltás előtti ifjúsági regényekért, így több város antikváriumában is rendszeres látogató vagyok.
Nagyon szeretem Szabó Magdát, Fejes Endrét, Anna Gavaldát, de ugyanúgy szeretem Jacqueline Wilsont, Dragomán Györgyöt, Jodi Picoultot - ahogyan ezerféle hangulatom van, úgy ezerféle mindig az aktuális száz kedvencem.

Van olyan személyes történeted, ami inspirált egy-egy elgondolkodtató póló vagy kabát feliratot?
Persze, minden Signature darab igazából egy-egy írásomra, emlékemre reflektál, igazából, ha összeteszed őket, szerintem a történetem is elmesélik. Az Elhagynálak téged magamért egy fiúnak szól, aki SMS-ben szakított velem, én pedig ott álltam magyarázat és minden nélkül. A Legyen tánc! a csodálatos drámatagozati éveimre utal vissza, a stégre a Kurca partján; a Szia uram! pedig a budapesti éjszakában töltött majd` 10 évemre, amikor face controllként és VIP Managerként dolgoztam. A Szerelmes vagyok beléd kollekció kifejezetten valakinek szól; itt egyfajta körbeérés történt, mert egyik pillanatról a másikra költöztem vissza a szülővárosomba, köszönt vissza a felnövéstörténetem, éreztem azt, hogy építenem és lezárnom is kell, így ezek a darabok a régi, több, mint tíz éves grafikáimmal lettek díszítve.

Melyik pólós vagy kabátos felirat kapta eddig a legtöbb pozitív visszajelzést?
Kabátból egyértelműen az Akarsz-e darabok, pólóból, pulóverből és hudiból pedig a feminista kollekciós Nem jött meg, csak szimplán felb*szol, ami arra utal, mennyire megalázó dolog egy nő rosszkedvét egyből a menstruációs ciklusára fogni. "Nem, nem én vagyok túlérzékeny, te vagy valószínűleg tapintatlan" - ezen elv szerint készült ez a darab, ami Az én feminizmusom kiállításomon debütált, ahol a Nemnőüggyel is már jelen voltunk.

Miként jelenik meg a márka életében a fenntarthatóság?
A kabátok vintage darabok, így már egy ideje forognak, mire hozzám érnek - azzal, hogy rájuk dolgozom, valami régiből készítek valami újat.
A Signature daraboknál igyekszem mindig minimalista készlettel dolgozni, mindig csak néhány darab van legyártva, ezzel szeretném csökkenteni a márka ökológiai lábnyomát. Emellett a csomagolástechnika újrahasznosított, és én is arra kérek mindenkit, használja újra, ha van rá mód!

Kik az elsődleges vásárlói célközönséged?
Akik szimpatikusnak tartják a törekvéseim, és akik tudnak azonosulni azzal, amit képviselek. A pandémia alatt a teátrum törvény után a bOdyssey társulatának adtam a bevételem 10%-át, utána a Budapest Pride-nak; jelenleg az SZFE számára gyűjtök. Szerintem nagyon fontos, hogy tovább tudjuk adni a szeretetet, a segítséget, amit kapunk - tőlem azok vásárolnak, akik értik, hogy ez egy kis márka, hogy a termékeket kézzel csomagoljuk, hogy bizony, van, hogy megbotlunk, megcsúszunk, de igyekszünk. Embereknek tervezek.

Mik a terveid a márkával a közeljövőben?
Sosem egy nagy tervem van, hanem mindig teljesítek valamit, és pipa, tudok továbbmenni. Szeptember 10-én debütált a Színházista Évadtervező kiadásának tervezett pólókollekcióm, melynek jelmondata az ars poeticám: "Közös kultúra, közös jövő". Ebben is maradtunk, erre felé vezet minden lépésünk - nemsokára megnyitjuk Szegeden az Eszterésagidák galériát, kultteret és inkubátorházat, illetve szeretnék most, hogy egy picit van időm szusszanni, a mostani Sötétkékmajdnemfekete nevet viselő férfi kapszulakollekció után ismét a kabátokkal foglalkozni többet. Utána pedig majd meglátjuk, ezer és ezer ötletem van.

Interjú: Nyul Debóra
Fotók: Szabó Luca
Makeup artist: Hajdú Zsófi
Modell: Drégely Bolda
Ruhák: TYPO Budapest
Napszemüvegek: LoveBug Vintage




Ez is érdekelhet

5 dolog, amit a poliamor párkapcsolatokról tudnod kell

5 dolog, amit a poliamor párkapcsolatokról tudnod kell

GLAMOUR Horoszkóp

A csillagjegyed elárulja, milyen anya leszel!

A csillagjegyed elárulja, milyen anya leszel!

Sztárhírek

Mesebeli szerelem: Lékai-Kiss Ramóna és Lékai Máté szerelmi történetével és ajándék szerelmes regénnyel megjelent a GLAMOUR júniusi lapszáma

Mesebeli szerelem: Lékai-Kiss Ramóna és Lékai Máté szerelmi történetével és ajándék szerelmes regénnyel megjelent a GLAMOUR júniusi lapszáma