´Közös kultúra, közös jövő´ - egyedi feliratos ruhadarabokkal hódít a magyar márka

2020. október 3.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Mindegy hogy pólóról, kabátról vagy pulóverről van szó, egészen biztos, hogy az Y Konszept ruhadarabjaival már azonnal kitűnik a viselője a tömegből.

Minden feliratnak mondanivalója van, beindítja az ember fantáziáját. A márka egyszerre képviseli a divat és az irodalom találkozását, a fenntarthatóság fontosságát és nemes támogatást olyan ügyek mellett, amik valóban figyelmet érdemelnek. Hogy miként jött létre a márka, mi inspirál egy-egy feliratot és vajon mitől érzi azt az ember, hogy önmagára lel egy-egy ruhadabon díszelgő sorban, arról az alapítója, Meyer Eszter-Virág mesél.

Az Y Konszept vagány pólóit, kabátjait ezer közül is felismerni, szuper egyediek. Mikor fogalmazódott meg benned, hogy az irodalom és a divat ötvözésével alapítod meg a márkádat?
A márka ötlete már régóta megfogalmazódott bennem, csak kerülgettem a gondolatot - végül 2017 decemberében döntöttem úgy, hogy itt az ideje, amikor egy nagyon lélekölő munkahelyem volt, és iszonyúan boldogtalan voltam. A márka debütjét már munkanélküliként, egy rosegold mankóval a hónom alatt, bokaszalag szakadásból lábadozva ünnepeltem - életem egyik legjobb döntése volt. Azt hiszem, ahogyan szoktam, csukott szemmel ugrottam.
Nagyon sokat jelentett számomra, hogy maga az Y Konszept kicsit mindenkié, nem csak az enyém - influencerből lettem tervező, viszont nagyon sok tervező, designer, művész ismerősöm, barátom látott el jótanácsokkal, mentorált, nyújtott segítő kezet, ahogyan később, a Signature vonal elindulásakor is. Emiatt nagyon hálás vagyok még mindig, és ezt a fajta szemléletet igyekszem tovább vinni, adni én is.

Honnan ered az Y Konszept elnevezés?
Próbálgattam a márkaneveket, de az a helyzet, hogy a vezetéknevem nagyon sokan nem tudják kiejteni, én meg agyvérzést kapok a májerezéstől, így fogtam ezt a szegény ipszolont, és úgy véltem, ha fonetikus lesz a márka neve, megkönnyíti mindenki dolgát, hiszen egyszerű az, hogy "ipszilon konszept".

Fun fact - nem igazán, sőt, múltkor egy beszélgetésen "májer eszterként" mutattak be, a "váj kánszept" tervezőjeként. Hát ez van, ezt kell szeretni.

Hogyan határoznád meg a márka stílusát?
Én nem igazán gondolkodtam ezen sosem, és szerintem ezek a dolgok nem így működnek - legalábbis nálam nem. Én ezeken a dolgokon keresztül fejezem ki magam, minden termékem egyfajta állásfoglalás, kiszakadt gondolat, régi párbeszéd vagy annak a folytatása - ez különösen a Signature darabokra jellemző.
Kabátokat már csak megrendelésre készítek, viszont a saját stílusomban, a saját szabályaim szerint - ha mindenképpen ragaszkodunk egy nagy tézishez, akkor azt hiszem, ez az utolsó tagmondat az.

Miért éppen Závada Péter soraira esett a választásod az első kollekciódnál?

Szerettem volna a divatot az irodalommal összekötni, és kortárs szerzőként rá esett a választásom, mert szeretem, és szerintem fontos, hogy megmutassuk az Y generáció többi tagjának és a Z generációnak is, hogy ilyen is van itthon.
Sajnos a gyerekeknek a kortársat nem igazán oktatják, így kevésbé ismert ez számukra, kevésbé elérhető (kivéve, ha az ember olyan közegben mozog, mint például a szentesi irodalmi-drámai tagozat, ahol én is végeztem).

Te magad leginkább milyen idézeteket, könyveket szeretsz olvasni? Milyen irodalmi alkotások voltak rád eddig a legnagyobb hatással?
Ez nálam folyamatosan változik. Szenvedélyes pöttyös- és csíkos könyv gyűjtő vagyok, rajongok ezekért a rendszerváltás előtti ifjúsági regényekért, így több város antikváriumában is rendszeres látogató vagyok.
Nagyon szeretem Szabó Magdát, Fejes Endrét, Anna Gavaldát, de ugyanúgy szeretem Jacqueline Wilsont, Dragomán Györgyöt, Jodi Picoultot - ahogyan ezerféle hangulatom van, úgy ezerféle mindig az aktuális száz kedvencem.

Van olyan személyes történeted, ami inspirált egy-egy elgondolkodtató póló vagy kabát feliratot?
Persze, minden Signature darab igazából egy-egy írásomra, emlékemre reflektál, igazából, ha összeteszed őket, szerintem a történetem is elmesélik. Az Elhagynálak téged magamért egy fiúnak szól, aki SMS-ben szakított velem, én pedig ott álltam magyarázat és minden nélkül. A Legyen tánc! a csodálatos drámatagozati éveimre utal vissza, a stégre a Kurca partján; a Szia uram! pedig a budapesti éjszakában töltött majd` 10 évemre, amikor face controllként és VIP Managerként dolgoztam. A Szerelmes vagyok beléd kollekció kifejezetten valakinek szól; itt egyfajta körbeérés történt, mert egyik pillanatról a másikra költöztem vissza a szülővárosomba, köszönt vissza a felnövéstörténetem, éreztem azt, hogy építenem és lezárnom is kell, így ezek a darabok a régi, több, mint tíz éves grafikáimmal lettek díszítve.

Melyik pólós vagy kabátos felirat kapta eddig a legtöbb pozitív visszajelzést?
Kabátból egyértelműen az Akarsz-e darabok, pólóból, pulóverből és hudiból pedig a feminista kollekciós Nem jött meg, csak szimplán felb*szol, ami arra utal, mennyire megalázó dolog egy nő rosszkedvét egyből a menstruációs ciklusára fogni. "Nem, nem én vagyok túlérzékeny, te vagy valószínűleg tapintatlan" - ezen elv szerint készült ez a darab, ami Az én feminizmusom kiállításomon debütált, ahol a Nemnőüggyel is már jelen voltunk.

Miként jelenik meg a márka életében a fenntarthatóság?
A kabátok vintage darabok, így már egy ideje forognak, mire hozzám érnek - azzal, hogy rájuk dolgozom, valami régiből készítek valami újat.
A Signature daraboknál igyekszem mindig minimalista készlettel dolgozni, mindig csak néhány darab van legyártva, ezzel szeretném csökkenteni a márka ökológiai lábnyomát. Emellett a csomagolástechnika újrahasznosított, és én is arra kérek mindenkit, használja újra, ha van rá mód!

Kik az elsődleges vásárlói célközönséged?
Akik szimpatikusnak tartják a törekvéseim, és akik tudnak azonosulni azzal, amit képviselek. A pandémia alatt a teátrum törvény után a bOdyssey társulatának adtam a bevételem 10%-át, utána a Budapest Pride-nak; jelenleg az SZFE számára gyűjtök. Szerintem nagyon fontos, hogy tovább tudjuk adni a szeretetet, a segítséget, amit kapunk - tőlem azok vásárolnak, akik értik, hogy ez egy kis márka, hogy a termékeket kézzel csomagoljuk, hogy bizony, van, hogy megbotlunk, megcsúszunk, de igyekszünk. Embereknek tervezek.

Mik a terveid a márkával a közeljövőben?
Sosem egy nagy tervem van, hanem mindig teljesítek valamit, és pipa, tudok továbbmenni. Szeptember 10-én debütált a Színházista Évadtervező kiadásának tervezett pólókollekcióm, melynek jelmondata az ars poeticám: "Közös kultúra, közös jövő". Ebben is maradtunk, erre felé vezet minden lépésünk - nemsokára megnyitjuk Szegeden az Eszterésagidák galériát, kultteret és inkubátorházat, illetve szeretnék most, hogy egy picit van időm szusszanni, a mostani Sötétkékmajdnemfekete nevet viselő férfi kapszulakollekció után ismét a kabátokkal foglalkozni többet. Utána pedig majd meglátjuk, ezer és ezer ötletem van.

Interjú: Nyul Debóra
Fotók: Szabó Luca
Makeup artist: Hajdú Zsófi
Modell: Drégely Bolda
Ruhák: TYPO Budapest
Napszemüvegek: LoveBug Vintage




Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Katy Perry először posztolt közös fotót új szerelmével, le sem tagadhatnák, mennyire imádják egymást

Katy Perry először posztolt közös fotót új szerelmével, le sem tagadhatnák, mennyire imádják egymást

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

Próbáld fel a színeidet még a kassza előtt: személyre szabott szépségnapok (x)

Próbáld fel a színeidet még a kassza előtt: személyre szabott szépségnapok (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)