Lejtőn: a nők már nem kérnek a szexi fehérneműből

2019.február.9.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Nem éppen újkeletű a hír, hogy a sokáig abszolút piacvezető és trenddiktáló fehérneműmárka, a Victoria´s Secret az elmúlt években komoly problémákkal küszködik. Az új évre fordulva azonban a piaci elemzők szerint a helyzet hamarosan egyenesen válságos lehet.

Victoria´s Secret angyalok
Fotó: Getty Images

Már tavaly is látható volt, hogy például a divatbemutatóján a Victoria´s Secret óvatos lépéseket tett, hogy változtasson a róla kialakult képen. A 2018-as show nézettsége rekordalacsony lett, aminek sok összetevője van, de az biztosan sokat nyomott a latba, hogy a fehérneműs cég nagyon ragaszkodik a korábbi sikerreceptjéhez, ami évek óta jól láthatóan nem működik.

Átformálták a piacot

A Victoria´s Secret a nyolcvanas, kilencvenes években képes volt egy teljesen új szisztémát létrehozni a fehérneműpiacon. A márka sikerének első számú titka a csomagküldős rendelés csúcsra járatása volt. Már a kezdetekben felismerték, hogy a fehérneműs katalógus nem csupán a nők számára érdekes, hanem bizony, ha eljut a postaládákba, akkor a férfiak is megfogják nézni. Forradalmi ötlet volt, hogy nemcsak egyre erotikusabb katalógusokkal álltak elő, de már meg is szólították a férfiakat, felhívták a figyelmüket, hogy milyen termékkel lepjék meg a párjukat, hogy szexinek érezzék majd magukat.
Miközben korábban női ügy volt, hogy milyen fehérneműt vesz valaki, a Victoria´s Secret láthatóvá tette a rejtett ruhadarabokat, és azt ígérte a nőknek és a férfiaknak, hogy kívánatossá teszi a barátnőket, feleségeket, illetve bátorította a férfiakat, hogy szóljanak bele a fehérneművásárlásba.
A szex elad: a közhelyet nem a VS találta fel, ők csak őrült profin alkalmazták. Főleg a kilencvenes évek második felétől, amikor a divatmodellek valóságos sztárokká lettek, rájöttek, hogy még vonzóbb lesz a termék, ha saját sztárjai, példaképei lesznek is lesznek a márkának. A Victoria´s Secret angyalok jelentőségét nehéz felmérni, de jól példázza, hogy mennyire fontos szerepük volt az eladásban, hogy amikor Gisele Bündchen, aki évekig az első számú angyala volt a márkának felbontotta a szerződését 2007-ben, akkor a VS-t tulajdonló cég tőzsdei árfolyama 31%-ot esett. Igazi szexistennőket építettek fel, olyan bombázó testű lányokat, akik elérhetetlenül tökéletesek, és szemérmetlenül vonzóak voltak. Akikért rajongtak a férfiak, és akikről ezért elhitték a nők, hogy hasonlítani kell rájuk.

De nem vették észre, amikor megváltozott a piac

A VS modellje tökéletesen működött, eleinte még az internet terjedése is segítette őket, újabb felületet kaptak, hogy népszerűsítsék a modelljeiket. Azonban utólag úgy tűnik, hogy a Victoria´s Secret túlságosan is kényelmessé vált, és egyáltalán nem figyelt a jelekre. Amikor 2010 környékén az egész divatszakma kezdett megváltozni, és megmutatkoztak az első jelek, hogy a 2000-es évek végétől regnáló tökéletes, 0-ás méretű modellek ideje lejárt, akkor a VS tudomást sem vett az új generációról.
A brazil szuperszépségek felé csak annyi volt az elvárás, hogy legyenek tökéletesek, Adriana Lima, Alessandra Ambrosio, de akármelyik másik kedvenc modelljük is csak egy test volt. Az internet, és főleg a közösségi média azonban egyre kevésbé akart csak csupán testeket, egyéniségekre volt szükség.
Ráadásul, a feminizmus elméletei, ha lassan is, de csak kezdtek beszivárogni a hétköznapi életbe. A Laura Mulvey által leírt férfi tekintetet a popkultúrában, a kortárs médiában is egyre inkább kezdték felismerni, nem az elméleti szakemberek, hanem a nők. Egyre kevésbé akar bárki is a birtokló fehér férfi tekintetének a kiszolgálója lenni, egyre kevésbé akarja bárki is, hogy mások, főleg, hogy ez a tekintet mondja meg neki, hogy mitől lesz szexi. A Victoria´s Secretnél azonban ezt senki nem fogta fel, vagy egyszerűen jelentéktelennek látták az új hangokat. Olyannyira, hogy amikor már a Swimsuit Issue, a férfi tekintetet abszolút reprezentáló bikinis kiadvány is a sokszínűség pártfogója lett, a VS még mindig ragaszkodott szálkás testű gazellacsordájához. Az elmúlt évek folyamatos botrányai azt mutatták, hogy egyáltalán nem értik, hogy mi a probléma, képtelenek voltak nézőpontot váltani. Minden botrányuk arról szólt, hogy a fehér férfi szexuális vágyát felkeltsék, ezért nem értették, hogy mi a baj a gésakollekcióval, hogy mi a baj az indián fejdísszel, vagy azzal, hogy felnőtt nőket iskoláslánynak öltöztetnek.

Victoria´s Secret: A világ legdrágább melltartói

Victoria´s Secret: A világ legdrágább melltartói

Szabadesésben

A Victoria´s Secret show-jának nézettsége évek óta esik, 2018-ban azonban óriásit zuhant. A márka eladásai szintén csökkennek, és az év eleji első adatok alapján az elemzők szerint a VS-nél most kezdett igazán forróvá válni a helyzet. A tavaly évvégi, év eleji leárazásokból sem jött ki jól a márka, összességében néhány százalékkal volt kisebb a forgalmuk, mint a karácsony előtti időszakban. Aggodalomra ez önmagában nem adna okot, azonban az már sokkal inkább, hogy a tavaly januári számokhoz képest 8%-nál is nagyobb volt a visszaesés. Pedig már a tavalyi év eladásai is messze elmaradtak a várttól. Dollármilliós kieséseket könyvelhet el a cég, és ami a legaggasztóbb, hogy a fiatalokat megcélzó Pink vonaluk lassan teljesen eljelentéktelenedik. Az Instagram-nemzedéket képtelenek megszólítani, ami pontosan mutatja, hogy a kommunikációjuk, a cég imidzse egyszerűen eladhatatlan a fiatal nők körében. A Victoria´s Secret új vezetősége erre az évre nagy megújulást harangozott be, de kétséges, hogy mennyire lenne most már hiteles a sokszínűséget propagáló szerepben az a márka, amelyik egy évtizedre nem vett tudomást a változásokról. Persze az is igaz, ha meg sem próbálnak változni, akkor hamarosan lehúzhatják a rolót.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Leesik az állad, ha megtudod, ki valójában Angelina Jolie apukája

Leesik az állad, ha megtudod, ki valójában Angelina Jolie apukája

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője