Magyar divattörténet: Rotschild Klárától a Dress-coding Instaruhájáig

2022. április 18.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A divattörténelem egy olyan pontra jutott, amiről Rotschild Klára vagy Cristobal Balenciaga még álmodni sem mert volna. Miközben a divatvilágban megrendezésre került az első Metaverse Fashion week, Magyarországon a Dress-coding létrehozta az első Instagramon is felpróbálható ruhát és hazánkban is megteremtették a virtuális divatot.

Magyar divattörténet: Rotschild Klárától a Dress-coding Instaruhájáig
Fotó: Dress-coding

Az 1940-es évek után Magyarországon még Rotschild Klára diktálta a divatot. Ma már nemcsak számos különböző árkategóriájú magyar márka létezik, hanem egy olyan is, ami kézzel nem fogható, maximum tárhellyel egy digitális eszközünkön. Mielőtt rátérnék a Dress-coding találmányára, szót ejtenék a Metaverse Fashion Weekről, valamint arról, hogy hogyan jutottunk el odáig, hogy digitálisan is tudunk ruhát vásárolni, amit élőben sosem fogunk hordani.

A pandémia alatt a divatvilág is teljesen a feje tetejére állt. Nem lehetett menni sehova, a személyes találkozók megszűntek, a divatheteket eltörölték, legszebb ruháink helyett pedig a legkényelmesebb otthoni viselettel kellett beérnünk, ami természetesen divatossá is vált. Olyannyira befolyásolta a pandémia az életünket, hogy hirtelen minden márka melegítők, együttesek, kényelmes pólok és púlóverek tömkelegét dobta piacra. Mindeközben a divathetek is digitális felületekre kerültek és világmárkák látványosabbnál látványosabb módon mutatták be legújabb kollekcióikat. Miközben Philip Plein egy animált videóban mutatta meg új kollekcióját Snoop Doggal és néhány táncoló kecskével karöltve, a Dior egy különleges filmet készített az haute couture bemutatójáról, amely spirituális fókuszával talán arra akart rávilágítani, hogy a pandémia alatt mindenkinek érdemes volt egy picit befelé fordulni és megismerni önmagát.

HIRDETÉS

Az elmúlt 2 évben annyira erősen dominált a digitális világ szerepe, hogy a filmkészítés eltörpül amellett a rengeteg újdonság mellett, amivel 2022-ben találkozunk. Az egyik például a digitális ruhatár, ami már a tavalyi évben elkezdte térhódítását. Ugyan a Sims és hasonló játékok már lehetővé tették, hogy öltöztesd saját avatárod, sőt néhány márka is készített ezekhez a játékokhoz kollekciót, az igazi digitális divatőrület a pandémia idején vette igazán kezdetét. A digitálisan tartott divathetek során láthattunk egy 2021-es őszi/téli Balenciaga bemutatót, ahol saját avatároddal vehettél részt egy játékban, Balenciagába öltözve. Ez még csak az egyike volt azoknak a digitális fejlesztéseknek, amelyek ma már szinte mindennaposnak számítanak.

A Balenciaga show-val egyidőben, 2021 májusában Alexis Ohanian internet entrepenőr és nem mellesleg Serena Williams férje, bejelentette, hogy a Gucci egyik leghíresebb táskája a Dionysus eladásra került 350,000 Robuxért - a Roblox világban használt pénznem - ami 4115 amerikai dollárt ér. A táska digitális verziójáról beszélünk, aminek nincs értéke, nem használató és nem cserélhető a Roblox világon kívül, ráadásul még csak nem is NFT, amivel manapság sokan sok pénzt keresnek. A fizikailag megvásárolható táska egyébként 3500 amerikai dollár a Gucci boltokban. Ezután már lavinaként érkezett a digitális divat és a DressX, amely digitálisan viselhető ruhákat árul. Ezt úgy képzeld el, hogy miközben pózolsz a kedvenc helyszíneden, a szimpla farmer pólód szettedet egy szuper extra outfit takarja el, amit a digitális világban vásároltál és a telefonodon keresztül tudod felpróbálni. Néhány példa, hogy könnyebb legyen elképzelni:

Ezek a ruhák a fizikai világban nem léteznek, soha nem is lesznek foghatók és sokak számára érthetetlen, hogy miért jó ilyenekkel rendelkezni. Árukban néhol drágábbak, néhol olcsóbbak, ez talán márkától is függ. Tökéletes alak nem kell hozzájuk, csak egy kis tárhely az egyik digitális eszközünkön. Hogy ez mennyire számít értéknek nem tudjuk, de a kriptovalutából is több sült ki, mint gondoltuk volna évekkel ezelőtt. A virtuális ruhákról azt tartják, hogy környezettudatosabbak, költséghatékonyabbak és sokkal könnyebben tárolhatók. A digitális technológia azonban káros a környezetünkre és az üvegházhatást kibocsátó gázok nagyjából 3.7 %-át teszi ki a világon egy 2019-es kutatás szerint.

Ez persze pici számnak tűnhet, de érdemes komolyabban venni, mert a digitális technológia egyre nagyobb teret nyer. Annyira, hogy idén márciusban megrendezésre került az első Metaverse Fashion Week a Decentraland-nak köszönhetően. A bemutatók között ott volt a Dolce & Gabbana, Philipp Plein, Tommy Hilfiger és még Grimes is tartott virtuális előadást. A beszámolók szerint mindenki a saját avatárjával léphetett be a bemutatókra, valamint ruhákat is lehetett vásárolni, ha a 30 ingyen ruha és kiegészítő nem lett volna elég. A Metaverse divathetet véleményezők főleg az alacsony számú résztvevőről és a vissza-vissza térő hibákról tettek említést, így van mit fejleszteni a dolgon, de első próbálkozásra nem rossz.

Miközben a világ a Metaverse fashion weeket várta izgatottan, Magyarországon már korábban találkozhattunk a Dress-coding csapatával, akik személyre szabott ruhákat készítenek akadályozottsággal élőknek, 2021 áprilisában pedig Sőrés Lia Down-szindrómás festőművésszel kezdtek el együtt dolgozni egy digitális ruhakollekción, amelyhez készült egy Instagramon is felpróbálható ruha. A digitális ruhák idén februárban megtekinthetők voltak - nagy képernyőn - a BBBKultPontban a Testet öltő inkluzivitás kiállításon. Most Huszár Fanni és Solti Emese, a Dress-coding projekt kitalálói válaszoltak kérdéseinkre a digitális divatról.

Meséljetek kicsit a Dress-codingról! Hogyan és mikor indult, milyen céllal és mi az üzenete?

A Dress-coding önkéntes csapata 2020 őszén kezdett el együtt dolgozni, azzal a célkitűzéssel, hogy személyre szabott ruhákat készítsünk akadályozottsággal élő személyek számára, olyan digitális technológiák segítségével, amik támogatják a tervezési és a személyre szabási folyamatokat. A projektünk a design, a technológia és a film hármasára épül. Azon kívül, hogy a saját egyedi tervezéseinkről videókat készítünk, amin keresztül a nézők bepillanthatnak a tervezési folyamatokba és a speciális igényű személyek életébe más inkluzív tervezőket is bemutattunk videóinterjúk keretében közönségünknek. Idén februárban megrendeztük első kiállításunkat is. A ‘Testet öltő inkluzivitás’ tárlatán a Dress-coding munkáin kívül öt magyar és két nemzetközi tervező(-csapat) alkotásai szerepeltek, amelyek mind a fogyatékosság, az öltözködés és a test kapcsolatára reflektáltak. Számunkra ez egy nagy mérföldkő volt, hiszen mindvégig motivált minket, hogy megosszuk a tapasztalatainkat egymás között az inkluzív szemléletű tervezők és designmenedzserek körében

Fotó: Dress-coding

Készítettetek egy digitális kollekciót. Ennek mi volt a koncepciója? Mikor és milyen céllal készült el?

A pandémia alatt egyre fontosabbá vált a digitális tér, ezáltal pedig a digitális művészet is felértékelődött. A Dress-coding tervezési folyamatának ezelőtt is szerves része volt az innovatív technológiai eszközök bevonása, például a digitális 3D tervezés fizikai ruhák készítése során, és a kizárólag digitális divat pedig egy új izgalmas lehetőségnek bizonyult. Így olyan ruhadarabokat alkothattunk, amik túllépnek a materiális világ szabályain.

Online rendelések esetén a ruhák 40%-át visszaküldik, amiben az is szerepet játszik, hogy sokan csak egy Instagram kép vagy TikTok videó kedvéért vásárolják meg azt, és nem cél, hogy rendszeresen viselhető, tartós darabokat építsenek be a gardróbjukba. A virtuális divat ezt a vágyát kielégítheti a vásárlóknak, miközben fenntarthatóbb megoldást kínál. A közeljövőben a virtuális valóság elterjedésével még nagyobb felhasználási lehetőség lesz, hiszen ‘avatárjaink’ is saját ruhatárral rendelkezhetnek majd a Metaverzumban.

Az NFT-k berobbanásával különösen elkezdett minket érdekelni ez a színtér, izgalmas tapasztalás volt ebben is kipróbálni magunkat. Tudomásunk szerint a mi kollekciónk az első kizárólag digitális ruhakollekció Magyarországon, ami NFT-ként megvásárolható lett. 2021 novemberében tettük közzé a végeredményt, amit több hónapos kollaboratív munka előzött meg.

Kikkel kollaboráltatok a kollekcióban és miért pont őket választottátok?

A ruhakollekció mintái Sőrés Lia, Down-szindrómával élő festő alkotásai, mely a formavilágot is inspirálta. A festmény textúráját idéző ruhákat Huszár Fanni, a Dress-coding tervezője tervezte és modellezete digitálisan, a végeredményt pedig Borsi Flóra photoshoppolta, animálta és hangdesignolta.

Fotó: Dress-coding

Óriási öröm volt számunkra velük dolgozni, hiszen Flóra világhírű művészként az NFT piacon gyűjtött tapasztalatait is meg tudta osztani velünk.

A kollekció végül 3 szettből állt, melynek mindegyikét egy-egy nagykövet mutatta be a nagyközönségnek a közösségi média felületein. Ahogy a kollekció a fenntarthatóságra, az inkluzivitásra és a technológiai fejlődésre reflektál, a nagykövetek is ezt képviselik: Borsi Flóra vizuális alkotó mellett Csalár Bence divatújságíró, valamint Kalász Veronika, a Freekey egyik munkatársa debütált a kollekcióval.

A végeredményt NFT-ként szeretnénk elárverezni, az alkotásunk a Foundation oldalán 2 ETH kiptovalutáért vásárolható meg. Az NFT megvásárlásával segítesz Liának, hogy továbbra is festhessen, és hobbiját munkaként végezze, ami a világot jelentené számára. Emellett az összegyűjtött összeg fele a Dress-coding csapatot támogatja, hogy további személyre szabott ruhákat készítsünk fogyatékkal élő emberek számára.

Készült egy külön “felpróbálható” darab Instagramra. Nyomon tudjátok követni, hogy mennyien próbálták ki? Mennyire volt sikeres?

Szerettük volna, ha a digitális kollekciónkat bárki kipróbálhatná és virtuálisan viselhetné, ezért a kollekció egyik szettjét egy egyedi Instagram filterré fejlesztettük Langer Attilla, az Effactoy tervezőjének segítségével. A filterrel a kiállítást és a ruhakollekciónkat szeretnénk népszerűsíteni. A ruhát eddig több mint 500 ember próbálta ki, közöttük Csalár Bence is felpróbálta és kitette Instagram történetbe. Ha csak a követőinek a fele kiváncsi volt az AR tartalomra, az már további 12.000 ember elérését jelentheti közvetve.

Fotó: Dress-coding

Mit gondoltok a digitális divat jövőjéről? Mennyire fenntartható és működőképes ez a dolog szerintetek?

Szerintünk a virtuális valóság térhódításától függően fog alakulni a digitális divat sorsa, hiszen a közösségi médián felül ez az a tér, ahol a leginkább szükség van rá. Ha a Metaverse meg fog valósulni vagy ahhoz hasonló VR platform jön létre, akkor biztosan elengedhetetlen lesz a virtuális divat, hiszen ki nem szeretné a legmenőbb szetteket viselni a digitális térben is?

Mi a ti tervetek a jövőre nézve a Dress-codinggal? Terveztek több digitális kollekciót és kiállítást?

A projekten 1,5 éve dolgozunk intenzíven és kiállításunk után egy kis pihenőt rendeltünk el magunknak, hiszen önkéntes csapatként szeretnénk az újabb kihívások előtt feltöltődni. A szociális felelősségvállalás és az inkluzív design népszerűsítése továbbra is a legfontosabb célkitűzésünk, hiszen hiszünk abban, hogy a ruhák, ékszerek nem csak funkcionális tárgyak, de az önkifejezés eszközei is egyben. A speciális igények fókuszba helyezése olyan tervezői kihívás elé állít minket, ami nem csak inkluzív, de innovatív megoldásokhoz vezet. Egyelőre két újabb projektünk van kilátásban: VR élmény és 3D nyomtatott ékszer tervezése. Hatalmas siker lenne, ha kiállításunk akár külföldre is tovább tudnánk vinni vagy a digitális kollekciónkat egy digitális esemény/divatbemutató keretében bemutatni.

Creative director: @dresscoding_design

Digital creator: @floraborsiofficial

Pattern designer: @soreslia

3D fashion designer: @huszarfanni_

Szerző: Pongrácz Dóra

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A perfekcionisták ideje leáldozott, a jövő az optimalistáké - de mit is jelent ez? Csak jót a szakértő szerint

A perfekcionisták ideje leáldozott, a jövő az optimalistáké - de mit is jelent ez? Csak jót a szakértő szerint

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tegyél jót a gyerekeknek egy ingyenes szavazattal: most 2,5 millió forintot kaphatnak! (x)

Tegyél jót a gyerekeknek egy ingyenes szavazattal: most 2,5 millió forintot kaphatnak! (x)

Egy isteni, frissítő illat, ami a fülledt nyári napokra is tökéletes (x)

Egy isteni, frissítő illat, ami a fülledt nyári napokra is tökéletes (x)

Ha ezt a terméket választod, nem kell többet a sötét karikák miatt aggódnod (x)

Ha ezt a terméket választod, nem kell többet a sötét karikák miatt aggódnod (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)

Fontos! Ezt a 3 dolgot semmiképp ne hagyd otthon, ha nyaralni mész! (x)