Mainstream lett a használtruha piac: már a legismertebb márkák is beszálltak

2021. szeptember 3.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Zöldülő márkák, hamis ígéretek és nem működő innovációk hozták el a vintage és secondhand piac aranykorát az online térben. A jelenség szinte már kötelező a legismertebb márkák körében is.

Mainstream lett a használtruha piac: már a legismertebb márkák is beszálltak
Fotó: Gettyimages.com

A világjárvány alatt beelőzték a fast fashion márkákat az olyan, ultragyors divatot diktáló olcsó márkák, mint a Boohoo, a Fashion Nova vagy a lábát hazánkban is megvető Shein. Utóbbi akár 500 új terméket is képes piacra dobni naponta és körülbelül fele annyit kér egy ruháért, mint a Zara. Ennek tudatában nem meglepő, hogy 18 millió követőt húzott be rekordsebességgel csak az Instagramon.

Az aggasztó jelenséggel párhuzamosan egyre többen gondolják úgy, hogy a túlfogyasztás helyett a fenntarthatóságra kellene koncentrálnia az iparágnak. A The Guardian számolt be nemrég arról, hogy egyre népszerűbbek a second-hand, pre-loved ruhák illetve a ruhakölcsönzés a divatrajongók körében. Az új glamour faktorra az olyan hírességek is ráerősítenek, mint Kim Kardashian vagy Livia Firth, akik többször jelentek már meg vintage estélyikben a vörös szőnyeges eseményeken. A trendet a világ leghíresebb lóversenye és találkozója, a Royal Ascot is követi. A programot idén a fenntarthatóság jegyében tartották meg, a szervezők kérésére a meghívottaknak a meglévő ruhatárukból vagy használt ruhaboltból kellett választaniuk ruhát az ökotudatossá vált eseményre.

A használt ruhák eladásával és összegyűjtésével foglalkozó amerikai thredUP nevű startup nők körében végzett tanulmánya szerint a second hand ruhák piaca mainstreammé válhat és tíz éven belül utoléri a fast fashion piacát, sőt 2028-ra túl is nőhet azon, gardróbunk 13%-át is kitehetik majd a használt ruhák. A fiatalabb, Z generációs vevők körében már prioritást élvez a környezettudatosság a ruha és lakberendezési termékek vásárlása során, egyre többen keresik a lehetséges alternatívákat a fast fashion térhódításával szemben.

Az eBay az elmúlt egy évben csak az Egyesült Királyságban több, mint 60 millió darab használt divat és háztartási cikket értékesített. Murray Lambell, a cég brit vezetője szerint határozottan megváltozott a 30 év alatti fogyasztók gondolkodásmódja. Míg a divattudatos tizenévesek a Depop-on vagy a Vinted-en kereskednek használt ruháikkal, addig az idősebb korcsoport a hagyományos adományboltok és az ismertebb üzletláncok használt ruha osztálya felé fordult az elmúlt években. A brit szupermarketlánc, az Asda nemrég jelentette be, hogy teszt jelleggel 50 üzletében forgalmaz használt ruhát, de az Ikea-nak és a John Lewis-nak is hasonló tervei vannak a jövőben.

Az Asos oldalán 92%-al nőttek a vintage ruha eladások az elmúlt évben. A Selfridges online outlet-et üzemeltet a vintage ruhákban erős Vestiaire Collective oldalán, a Mulberry használt, de felújított táskákat árul az online térben. Emily Salter, a GlobalData kiskereskedelmi elemzője szerint az Asda által tett lépések a vintage piacot illetően arra engednek következtetni, hogy a használtruhákra való kereslet akár mainstreammé is válhat. A szakértő úgy véli, hogy azért ez az ökotudatos szemlélet nem fogja átfordítani a vásárlók új termékekre való igényét, azonban mindenképpen meghatározó szerepet tölt majd be a fogyasztói szokásokban.

A litván online piactéren, a Vinted-en új vagy használt ruházati cikkeket és kiegészítőket lehet vásárolni, eladni és cserélni. A vállalat jelenleg 13 országban van jelen világszerte és több, mint 37 millió regisztrált tagot tud magáénak, amiből 1,2 felhasználó az Egyesült Királyságban él. Az oldalnak 16-17%-os növekedést hozott a karantén időszak az európai piacon. A jelenleg 1 milliárd dollárt érő cég a világjárvány okozta lezárásnak tudja be a fellendülést, amelynek hatására a fogyasztók az interneten kezdtek megválni megunt holmijaiktól, amiket nem tudtak leadni az adományboltokban. Úgy vélik, hogy a járvány megváltoztatta a prioritásokat és felgyorsította a tudatosabb vásárlásra való igényt.

A márkák meglátták a secondhandben rejlő kiskereskedelmi lehetőséget, mivel elkezdték elveszíteni a vásárlóikat, akik a használt termékek felé fordultak. Ha nem vennének részt a piaci változásokban, hogyan pótolnák a kieső bevételüket?

– jegyzi meg Tracy Diane Cassidy, a Huddersfield Egyetem divattextil szakértője, aki szerint az emberek pénzügyi helyzete és ízlésének változása is szerepet játszik a használt ruházati termékek népszerűségében. A lezárások miatt többen váltak munkanélkülivé, ők az internetes eladásokkal próbáltak bevételhez jutni. Ezzel párhuzamosan a vintage dizájn termékekre is megnőtt a kereslet, egyre többen keresik az egyedibbet a tömeggyártott termékekkel szemben. De a közösségi oldalakon is megszaporodtak a különféle újrahasznosítási ötleteket propagáló videók.

Tudtad? Ilyen utat járnak be a használt ruháink!

Tudtad? Ilyen utat járnak be a használt ruháink!

Az elmúlt időszakban a legtöbb divatmárka elkötelezett lett a felelősségteljesebb, etikus működés iránt. Az iparág tisztában van azzal, hogy a globális gazdaságnak 10 éve van elkerülni az éghajlatváltozással járó katasztrófákat, de emellett egyre sürgetőbbé vált a munkakörülmények javítása is. A Business of Fashion idei felmérése azonban rámutat, hogy annak ellenére, hogy a divatcégeknél mennyi szó esik a fenntarthatóságról és a károsanyag kibocsátás csökkentéséről, ez a való életben egyelőre megrekedt a tervek és kommunikáció szintjén.

Mivel továbbra sincs 100%-ban fenntartható anyag, csak kevésbé káros, ezért elengedhetetlen a fenntarthatósági kultúra megteremtése. Hasonló véleményen van az ENSZ Környezetvédelmi Program és az Ellen MacArthur Alapítvány által közzétett jelentés is, miszerint a divatipar felelős az éves globális szén-dioxid kibocsátás 10%-ért, ami több, mint az összes nemzetközi légi-és tengeri közlekedés kibocsátása együttvéve. A dokumentum azt jósolja, hogy a divatipar üvegházhatású gáz kibocsátása több, mint 50%-al emelkedhet 2030-ra.

Az olyan cégek, mint az Asda, az Asos, a Marks & Spencer, a Boohoo vagy a Tesco többek között azért is próbálják egyre zöldebbnek mutatni magukat, mert mindannyian aláírták a Textiles 2030 elnevezésű kezdeményezést. Ezzel elkötelezték magukat a termékeik újrafelhasználására, a hulladék minimalizálására valamint a minőség és újrahasznosíthatóság javítására, a körforgásos gazdaság ágazaton belüli kialakítására. De az Ikea is vállalta, hogy 2030-ig átáll a 100%-ban fenntartható anyagok használatára.

Szerző: Adamek Alma

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Ránija jordán királyné karácsonyi fotójánál szebbet ritkán látni, elképesztően fest az egész család

Ránija jordán királyné karácsonyi fotójánál szebbet ritkán látni, elképesztően fest az egész család

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

A fa alá és magadnak: az élmény, ami minden pillanatot ragyogóvá tesz (x)

Ajándékozz idén időt és figyelmet – Így lesz újra szívből jövő karácsonyod (x)

Ajándékozz idén időt és figyelmet – Így lesz újra szívből jövő karácsonyod (x)

Stílus, ami körbeér: gyerekkorunk hangulata a New Balance Kids kollekciójában (x)

Stílus, ami körbeér: gyerekkorunk hangulata a New Balance Kids kollekciójában (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)