Merő Péter: „Nehezen nyitok a hétköznapi viseletek felé”

2024. december 21.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Magyar Állami Operaház mögött húzódó Révay utca – a legendás Centrál Színházon kívül – különleges kincseket rejt: a káprázatos ruháktól roskadozó utcafronti ékszerdoboz, avagy a MERO brand bemutatóterme kétségkívül a környék egyik legfényesebben ragyogó csillaga.

Kétségtelen: a MERO brand bemutatóterme a környék egyik legfényesebben ragyogó csillaga - Zakó és mellény MERO, Nadrág ZARA, Cipő SAINT LAURENT
Kétségtelen: a MERO brand bemutatóterme a környék egyik legfényesebben ragyogó csillaga - Zakó és mellény MERO, Nadrág ZARA, Cipő SAINT LAURENT
Fotó: Udvardi Attila

A helyiség pozitív, varázslatos energiától lüktet: a gondosan komponált enteriőrben vibráló, geometrikus mintázatokkal tarkított Kare Home bútorok sorakoznak, amelyek a Merő Péter által tervezett szenzációs ruhakölteményeken köszönnek vissza. Minden apró részlet a helyén, minden szál elvarrva. Az üzlethelyiség hátsó szakaszában egy tekintélyes méretű, függönnyel szeparált próbaterem húzódik, amelyben szerencsés megrendelők százai morzsolják el örömkönnycseppeiket a tökéletes ruhadarab láttán. És hogy vajon mi a siker titka? A válasz: szív, lélek és az utánozhatatlan Merő testvérpár.

Hogyan írnád le a tervezői pályafutásod – formavilágod, gondolkodásmódod – evolúcióját? Le tudnád bontani különböző szakaszokra, vagy sokkal inkább a koherens működés jellemző rád?

Az első időszak egyértelműen a szerelem jegyében telt – ekkor kizárólag az alkotás örömére koncentráltunk, utána egy tudatos váltás következett, amikor kénytelenek voltunk a figyelmet az üzleti oldalra átcsoportosítani. Végül a folyamatok (az üzleti tervek, kollekciók) stabilizálódtak, márkává nőttük ki magunkat.

A szerelem persze végigkísérte az utunkat, de az arányok megváltoztak – ugyan soha nem a ruhadarabok értékesítésére helyeztük a hangsúlyt. A mi üzenetünk és titkunk sokkal inkább a ruhák elkészítésének (és viselésének) örömében, őszinteségében rejlik, tervezői és megrendelői oldalról egyaránt.

Korábban egy évtizedet töltöttél balettművészként Berlinben, később színházi varrodában végeztél gyakorlatot. Milyen konkrét elemeket tudsz interpretálni ebből a szakmából, akár az anyaghasználat, akár a szabásminta, akár a dramaturgia szintjén?

A színház jelentős hangsúlyt kap mind az életemben, mind a tervezői módszeremben – mindig is rajongtam a táncért, zenéért, drámáért, jelmezekért, olyannyira, hogy egy időben több kritika ért minket a ruhák „jelmezjellege” miatt. Tény és való, nehezen nyitok a hétköznapi viseletek felé, egyrészt mivel ez a szcéna igencsak telített, az általam készített darabokban viszont felsejlik az a színházadta plusz, amely a kollekciót történettel, karakterrel ruházza fel.

Merő Péter: „A divattervezés művészet, ha a ruhának van mondanivalója”

A mi üzenetünk és titkunk sokkal inkább a ruhák elkészítésének – és viselésének – örömében, őszinteségében rejlik.

A különleges, csillogó, gyöngyözött anyagok, az old-Hollywood-esztétika, az idealizált sziluettek mind a revüszínházban töltött múltamból eredeztethetőek. Később persze beláttam, hogy az általam megálmodott extravagáns formák egy kisebb réteget szólítanak meg, így szépen lassan „hordhatóbb” mederbe tereltük az egészet – a történet továbbra is megmaradt, a ruhák azonban kifinomultabbá váltak.

A Merő Péter által készített darabokban felsejlik az a színházadta plusz, amely a kollekciót történettel, karakterrel ruházza fel - Ballonkabát COS
Fotó: Udvardi Attila

Mit gondolsz, miért nem születik több haute couture vagy formal márka Magyarországon?

Egyrészt rendkívül kicsi a piac, és a pandémia sem kedvezett neki. Másrészt hiába a kultúránk része, ma már közel sem rendeznek annyi bált, mint régen, így nehéz az extravagáns báli viseletekre alapozni a működést. Régebben egy átlagos polgárnak nem jelentett gondot egy egyedi, akár utcai ruha (zakó, nadrág) varratása – ez a tradíció a világ egyre gyorsuló működése miatt sajnos jelentősen kikopott.

A streetwear térhódítása tagadhatatlan – az alkalmi ruházkodás szokásai, akár az Operában viselt ruházat hagyománya nagy mértékben változott az utóbbi években. Az emberek jóval lazábban kezelik az öltözködéssel kapcsolatos etikettet. Hogyan látod ezt a jelenséget tervezőként?

A trendek áramlását mi is érzékeljük – nem foglalkoztat minket különösképpen, bár tényszerűen az estélyi ruhák esztétikájában is visszaköszön ez a tendencia. Jelenleg a letisztultabb összképek népszerűek, a csillogás helyét izgalmas vonalak és printek vették át, én pedig kimondottan kedvelem ezt az irányt – viszont az Operaház látogatóinak viselete rendkívül zavaró. A világ persze folyamatosan változik – érdekes feladat, amikor egy klasszikus estélyi ruha jellegzetességeit emeljük át a jelen korba úgy, hogy egy fiatalnak is csillanjon rá a szeme.

Fotó: Udvardi Attila

Stylist: Kiss Márk

Smink: Titkos Bernadett

Haj: Szepeshelyi Gabriella

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Nem kell mindenféle címkét magadra aggatni ahhoz, hogy értékes legyél

glamour plusz ikon Nem kell mindenféle címkét magadra aggatni ahhoz, hogy értékes legyél

Így tudsz nyerni a karácsonyi szelfiddel! (x)

Így tudsz nyerni a karácsonyi szelfiddel! (x)

Nem nézed, hanem átéled: ezzel az előadással egy másik világba lépsz be (x)

Nem nézed, hanem átéled: ezzel az előadással egy másik világba lépsz be (x)

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Stílus, ami körbeér: gyerekkorunk hangulata a New Balance Kids kollekciójában (x)

Stílus, ami körbeér: gyerekkorunk hangulata a New Balance Kids kollekciójában (x)