Sugarbird Gypsy kollekció: roma kultúra, divat és sztárok egy varázslatos bemutatón
A Sugarbird nemrégiben megrendezett divatbemutatója nemcsak divatesemény, hanem kulturális performansz is volt, ahol a roma hagyományok és a kortárs divat találkozott. A vidéki helyszín, a sztárvendégek és a hiteles roma motívumokkal készült darabok egy különleges világba repítették a nézőket. A márka célja, hogy a divaton keresztül nyisson kaput a roma kultúra értékei felé.
Ezeket láttad már?
Tatárszentgyörgyön debütált a Sugarbird Gypsy kollekció, ahol a More is More névre keresztelt új darabokat élő zenével, hagyományos cigánytánccal és autentikus fogásokkal mutatták be. A kollekció megálmodója Hajdrik Lotti, roma származású vendégtervező, aki személyes és kulturális elhivatottsággal állt a projekt élére. A Sugarbird és Lotti közös munkája révén egy olyan divatgyűjtemény született, amely nemcsak stílusos, hanem mély társadalmi üzenetet is közvetít. Egri Petra divatteoretikus cikke.
Roma motívumok a divatban
Egész napos vidéki performansszal, az oláh cigány közösség meghatározó alakjaival és hírességekkel ünnepelte új kollekcióját, a More is More-t a Sugarbird Tatárszentgyörgyön. A népszerű hazai divatmárka vendégtervezője ezúttal a roma származású Hajdrik Lotti volt, aki már korábban is együtt dolgozott a Sugarbirddel, és mert nagyot álmodni azzal, hogy Jagasics Csonka Hedvighez (a márka tulajdonosához) fordult azzal az ötlettel, hogy közösen hozzanak létre egy Gypsy kollekciót. Hajdrik Lotti elmondta:
Az emberek előítéletesek a roma kultúrával szemben. Az, hogy a Sugarbird ezzel a témával foglalkozik, hatalmas öröm. Büszkének kell lenni erre mind a romáknak, mind a nem romáknak. Azt is tudom, hogy sok roma nő hord a mindennapokban Sugarbird ruhákat.
Az együttműködés kapcsán Lotti kiemelte: „Nagy álmom volt, hogy kifejezetten a Sugarbird dolgozza fel a roma motívumokat. A megkeresésemre azonnal igent mondtak, és inspirációs fotókat kértek tőlem. Én ennek a kérésnek eleget is tettem. November óta dolgozunk ezen a kollekción. Alapos kutatómunkát végeztünk. Én szerettem volna, hogy Muci, Bódi Margó és Mary is be legyenek vonva, hiszen ők itthon a romaság elismert képviselői. Fontos volt, hogy ők is jóváhagyják, hogy senki ne vehesse ezt a kollekciót provokációnak. Folyamatosan egyeztettünk mindenről. A ruhaterveket a kezdetektől fogva együtt alakítottuk.”
Az új kollekció Balogh Judit Muci szerint is autentikus és „nem sért kultúrát”. Az együttműködéssel a márka fontos missziója az, hogy széles körben megvásárolhatóvá és elismertté tegye a roma kultúra motívumkincseit, terjesztve annak értékeit. A márka népszerű és elismert itthon és külföldön is, így ez a kollekció óriási lépést jelenthet ahhoz, hogy az emberek valóban magukon viseljék a roma motívumokat, hiszen a nők itthon és külföldön is szeretik és hordják a Sugarbird ruhákat.
Exluzív interjú Jagasics Majával, akinek az egyiptomi esküvője egy teljes Sugarbird kollekciót inspirált
Kultúra, hitelesség és sztárok a kifutón
Jagasics Csonka Hedvig kiemelte, hogy számára évek óta fontos a folk motívumok beemelése a kollekciókba, és nincs ez másképp a roma viselettel sem.
A kultúránk része a gypsy folk, akárcsak a matyó vagy a kalocsai. Régóta velünk élnek a romák.
A Gypsy kollekció tehát ezt az összetartozást is hivatott közvetíteni. Az új kollekciót az oláh cigány közösség is elfogadja, jóváhagyta, ami a közösségi identitás szempontjából kiemelt jelentőséggel bír. Ebben a folyamatban Balogh Judit Mucinak óriási szerepe van, aki elmondta, hogy a férfiakból álló oláh cigány közösség is meg lett keresve a kollekció tervével, és mindent mérlegelve a férfiak kifejezett kérése volt, hogy a kollekció amennyire csak tud, autentikus maradjon, így a roma hagyományokhoz kapcsolódva nadrág ne szerepeljen benne, vagy bordó színre ne kerüljön apró virágminta.
Balogh Judit Muci kiemelte: „A roma közösség számára nagyon fontos, hogy ne sértsen kultúrát maga a kollekció. Természetesen a Sugarbirdnek van egy brandje, amit mi nagyon elismerünk, hiszen nagyon magas színvonalú. Nagyon szépen nyúlnak a kultúra motívumaihoz, és a miénkkel is ezt tették, én ezt a saját népem felé is tudom vállalni.”
Nem titok, hogy a Sugarbird munkáját évek óta segíti Harangozó Imre tanár, néprajzkutató. Munkájának sokat köszönhetnek. Harangozó Imre kitartóan gyűjti azokat a tárgyi és szellemi kincseinket, amelyek máskülönben az enyészet sorsára jutnának. Az együttműködés kiváló példája annak, hogy a tudomány miképp forgatható be egy hazai népszerű divatmárka életébe és működésébe, hogyan építhetőek be egy etnográfus kommentjei a tervezés folyamatába is.
Lakatos Mónika: „A cigány identitás éppúgy fontos, mint a magyar”
„Már a Csángó kollekció is a gyűjteményem motívumkincsei alapján készült. Újkígyóson, az Ipolyi Arnold Népfőiskolán van egy kis kiállítás, amit a tervezők meglátogattak, és inspirálódtak az ott fellelhető formákból és anyagokból. A roma anyag ettől kicsit másabb, és ez éppen abból fakad, hogy ez a nép folyamatosan vándorolt az idő során, és sohasem érezhette magát igazán otthon. A harsány színek felhívják magukra a figyelmet. Karsai Ervin romológus írja le kiválóan, hogy az európai kultúra az igen és a nem oppozíciójában írható le, de az a gondolkodás, amit a romák Indiából hoznak magukkal, nem ez. Náluk a hangsúly a vagy-on, illetve az és-en van. Ez azt eredményezi, hogy a fogalmakhoz is másképpen közelítenek. Ez tükröződik a ruhákban is.” Természetesen mindezek mellett a Sugarbird márkának megvan a saját vizuális nyelve, ami kortárs köntösbe helyezi a hagyományos jeleket, motívumokat. Felújítva, újragondolva jelennek meg a kollekciókban népi motívumaink.
Az összművészeti eseményen a Hajdrik Lotti által kiválasztott tradicionális cigány ételek mellett élő cigányzene szólt, és Balogh Judit Muci tanítványai is bemutattak egy tradicionális cigánytáncot, miközben a Sugarbird új kollekcióját viselték. Nótár Mary és Bódi Margó is modellként tűntek fel a kifutón. Az, hogy a roma kultúra hazai képviselői büszkén viselték az új kollekciót, mérföldkövet jelent a márka életében. Reméljük, hogy nemcsak egyszeri, hanem időről időre visszatér majd a Gypsy kollekció, és a Sugarbird márka albrandjévé válik. Hedvig a folytatásról is beszélt.
„A folk minták közül is minden visszatért egy újabb kollekcióban. Azt éreztük, hogy van benne még több, és érdemes folytatni. Célunk, hogy olyan maradandó dolgokat alkossunk, amit a nők szeretnek és viselnek. Az újabb kollekciókat a régi darabjaikkal együtt is viselni tudják a vásárlóink. Az is fontos számunkra, hogy minden munkánk mögött tudás legyen, és olyan emberekkel dolgozzunk együtt, akiknek szakterülete a téma, vagy eleve hagyományőrzők. Harangozó Imrétől sokat tanulunk.”
Nótár Mary: „Hálás vagyok a sorsnak, hogy romának születtem”
Az elvarázsolt helyszínen olyan érzésünk volt, mintha egy roma lagzi eszem-iszomjába csöppennénk. A kifutón a virágmotívumok mellett a ruhákon megjelent a csipke, a kendő pedig mindegyik szetthez fontos kiegészítő volt.
A bemutató csúcspontja volt, amikor Hajdrik Lotti egy gyönyörű hófehér menyasszonyi ruhában tűnt fel, ami 392 méternyi tüllből állt össze. Nótár Mary pedig már a Nagy Duettben is viselt egy Sugarbird ruhát, kedvet csinálva az új kollekcióhoz, aminek a megjelenését a nagyközönség már nem győzi kivárni.
Galéria