Veszélyes kávé?

Még egy kávét?
Még egy kávét?
Fotó: Thinstock

Ez is érdekelhet

5 bakancslistás program Gran Canarián, amire egy életen át emlékezni fogsz

5 bakancslistás program Gran Canarián, amire egy életen át emlékezni fogsz

2013. október 31.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

(– Cici, már megint felpörögtél? Hány kávét ittál ma?)
(– Nem tudom, gazdám. Ötöt!? Hatot!? Ki emlékszik már!? – mondja hadarva, majd felborzolja a farkát, felugrik a szekrényre, onnan a kanapéra, és már szalad is tovább, körbe-körbe a lakásban megállás nélkül.)

Tudom, hogy nincsen különösen izgalmas életem, talán ezért is fordulhat elő, hogy a napom két csúcspontja egybeesik a reggeli és délutáni kávémmal. Nem is annyira a hatása miatt iszom, mint inkább az ízéért. Ez olyannyira igaz, hogy kávé után általában olyan álmosság uralkodik el rajtam, amelyen néha csak nehezen tudok felülkerekedni.

A kávézás igen izgalmas téma az egészség szempontjából. Sokáig károsnak tartották, de az újabb eredmények pont az ellenkezőjét bizonyítják. Hosszú távú kutatások támasztják alá, hogy a mérsékelt szintű kávéfogyasztás kedvezőbb halálozási és megbetegedési mutatók kialakulásához vezet.

A legnagyobb aggodalmat mindig is a kávé szív- és érrendszeri betegségekre gyakorolt hatása jelentette. Mostanra el lehet mondani, hogy a kávéfogyasztás nemhogy rizikó faktor lenne előbbiekre nézve, hanem egyenesen védelmet nyújt velük szemben. A kutatások szerint ez a pozitív hatás azoknál volt a legszámottevőbb, akik a vizsgálatokban a legtöbb kávét itták. Ennek ellenére senkinek sem ajánlható, hogy napi háromnál (egyesek szerint négynél) többet igyon, mert a benne előforduló természetes anyagok rossz irányba tolhatják el a szervezet zsíranyagcseréjét, így végső soron pontosan az ellentettjét érjük el.

A kutatások másik központi kérdése a kávéfogyasztás és daganatok közötti viszony. A kutatások szerint bár a kávénak semmilyen hatása nincsen a daganatok okozta halálozásra, azok kialakulását igenis megelőzheti. A kávé viszonylag magasnak számító antioxidáns tartalma miatt képes semlegesíteni azokat a molekulákat, amelyek központi szerepet játszanak a daganatok keletkezésében.

A kávé továbbá bizonyítottan véd az Alzheimer-kór, Parkinson-kór, demencia, májbetegségek és diabétesz kialakulása ellen is. Azoknak, akiknek veszélyt jelenthet a kávé koffeintartalma (pl. súlyosan magas vérnyomás esetén), ugyanúgy ajánlható a koffeinmentes változata, hisz még ez is jótékony hatást fejt ki a diabéteszre és prosztatadaganatra.

Egyes emberek rosszul reagálhatnak a kávéra (a negatív hatásokról majd egy későbbi bejegyzésben lesz szó), mégis azt lehet mondani, hogy általánosan véve egészséges. Természetesen ezt sem kell túlzásba vinni. A napi két kávé hosszútávon mindenféleképpen biztonságos, de ha olykor három is becsúszik, az sem baj. A szakértők a négy, illetve az afölötti mennyiséget tartják aggályosnak.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Itt állíthatod be , hogy a Google keresőben könnyebben megtaláld a glamour.hu cikkeit
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Fesztiválra készülsz? Ez a 3 szabály megkímélhet egy nagyon kellemetlen problémától (x)

Így működik belülről egy Wolt Market: percek alatt összeáll a komplett bevásárlás – VIDEÓ (x)

Így működik belülről egy Wolt Market: percek alatt összeáll a komplett bevásárlás – VIDEÓ (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Láthatatlan feszültség az irodában: így jelzi a test, ha azonnali segítségre van szüksége (x)

Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)

Egyetlen lépés, amitől sokkal puhább lehet a bőröd már az első használat után (x)