Karrier nőként az autóversenyzésben? Interjúnkból kiderül, hogy ez is lehetséges!

2018-ban indult el a W Series, amelynek különlegessége, hogy ez az első olyan formula autóverseny, ahol az egész mezőny nőkből áll. A kiválasztott Forma 1 hétvégékkel egyszerre nézhetik meg a futamokat a motorsportok rajongói. A budapesti futam után Emma Kimiläinen, a Puma W Series versenyzője mesélt nekünk, milyen a profi női autóversenyzők élete.

Emma Kimiläinen, a W Series versenyzője
Emma Kimiläinen, a W Series versenyzője
Fotó: W series

Lella Lombardi volt utolsó nő a Forma 1 mezőnyében 1976-ban. A W Series egyik fő küldetésének azt tartja, hogy platformot teremtsen a világ női pilótái számára, és inspiráló lehetőséget és példaképeket mutasson a fiatal lányoknak, de legalább ilyen fontos kiemelni a versennyel kapcsolatban azt is, hogy kiállnak a motorsport környezetvédelmi vállalásai mellett, és a nagy futamok közül ennek a szériának az egyik legalacsonyabb a karbonlábnyoma. A versenysorozat egyik főtámogatója, a Heineken pedig a felelőségteljes és mértékletes alkoholfogyasztásra hívja fel a figyelmet a Ha iszol, sose vezess kampányával, Forma-1 és W-Series pilóták együttműködésével.

Emma Kimiläinennel a magyarországi verseny után beszélgettünk, ami nem éppen úgy sikerült neki, ahogy elképzelte, mert egy ütközés miatt nem tudta folytatni a versenyt - ennek ellenére vidáman mesélt nekünk az autóversenyzésről, a családjáról és a vezetésről.

Az előző nap extrém meleg volt, a verseny napján pedig szakadt az eső. Egyik időjárás sem a sofőrök kedvence - melyiket viseled jobban?

Finnországból jövök, ezért az én kedvencem, ha havas, jeges és csúszós az úttest. Ezért örültem is az esőnek, reméltem, hogy nem szárad fel a pálya, amíg kezdünk, vagy hogy újra elkezd szakadni. És pont azért, mert finn vagyok, nagyon rosszul viselem a hőséget. Gondolj bele, ebben a kánikulában rajtad van a tűzálló viselet, az overál, vastag zokni, kesztyű, sisak, és az autó és a beton is ontja magából a hőt. Nagyjából 60 fokkal kell számolni a pilótafülkében.

Nem ismerős ez a helyzet? Olyan mintha szaunában lennél.

Pont ugyanezt mondtam én is, Franciaországban azt éreztem, hogy felforr mindenem, aztán elkezdtem gondolkozni, hogy várj, ez pont olyan, mintha szaunáznék. A helyzet az, hogy a test a szaunában izzad, ez az egész lényege, és az izzadás hűt is. De itt a védőfelszerelések miatt nem tudunk izzadni. Ilyenkor a bőr felszíne nagyon forróvá válik, emiatt megemelkedik a test hőmérséklete is, amikor vezetünk. Úgy képzeld el, hogy még el sem indultunk, ülök az autóban, relaxálok, teljes nyugalmi állapotban vagyok, de már ekkor is száz a pulzusom, csak a hő miatt. Vagyis a nagyon melegben való versenyzés iszonyatosan megterheli a testünket.

A W Series versenyzőjeként, hogy látod, hogyan tud ez a futam segíteni a női pilótáknak előtérbe kerülni?

Segít a fiatal, és az olyan, kicsit idősebb versenyzőknek is, mint én, hogy nagyobb teret kapjanak. Az, hogy a Forma-1 futammal együtt megy a versenyünk, hatalmas lehetőség, és már vannak is rajongóink, akik ennek köszönhetően figyeltek fel ránk. Képzeld, hogy Lewis Hamilton is eljött, és elmondta, mennyire szereti ezt a futamot, és milyen jó, hogy van, és mennyire örülne, ha újra lenne női pilóta a Forma-1-ben is, mert megérdemelnénk. A W Seriesnek nagy szerepe van abban, hogy ez a téma ott van a közbeszédben. De nem ez az elsődleges cél, hanem az, hogy ez a futam önmagában is egy olyan versenyszám legyen, amiből lehet, hogy majd valaki átmegy egy másik futamba, akár a Forma 1- be is, de összességében egy izgalmas, különleges versenyszám, ami bebizonyítja, hogy a nők a motorsportokban, és a versenyzésben is kiélhetik magukat, és karriert építhetnek rá.

Emma Kimiläinen, a W Series versenyzője
Fotó: W series

Szerinted a W Series segíthet, hogy fiatal lányok belekóstoljanak az autósportok világába? Hogyan érdemes ezt kezdeni?

Azt szoktuk mondani, hogy nem lehetsz az, amit nem látsz. Ezért azt hiszem, ha a fiatal lányok látják, hogy létezik a W Series, vannak nők, akik profi autóversenyzők, eljuthatok én is arra a szintre, amire szeretnék, ha azt látják, hogy lehet egy karrier az, hogy versenyző lesz, akkor az mindenképpen segít. Amikor felnőttem, előttem nem volt ilyen példa, nem voltak olyan nők, akikre felnézhettem volna, akik a példaképeim lehettek, és ez hiányzott. De most itt vagyunk, meg tudjuk mutatni az egész világnak, hogy tehetséges sofőrök vagyunk, akik az autóversenyzés legmagasabb szintjein is megállják a helyüket, és ez motiváló lehet a lányok számára is. És itt jön az, hogy ez egy családi sport. Igazából az autósport része lényegében az is, hogy embereket kell meggyőzni, első körben a szülőket, hogy lehetővé tegyék azt, hogy egy kislány belekóstoljon ebbe a világba. És ez még nem elég, mert látni kell, hogy ez időigényes sport, és egyáltalán nem olcsó, hiszen a versenyek azt jelentik, hogy kell, hogy legyen egy saját csapatod, aki ott van és segít.

Azt hiszem, ez a meggyőzés a legnehezebb, legalábbis nekem ez volt, főleg egy olyan sportban, ahol most is jelen vannak a száz évvel ezelőtt kialakult sztereotípiák és előítéletek. De egyébként ez nem csak az autóversenyzésre jellemző, hanem minden olyan helyzetre, ami alapvetően egy férfiak uralta terep. Sőt, elég csak annyi, ha más vagy, mint a csapat többi tagja. Első körben meg kell győzni mindenkit, hogy neked is van helyed ebben a világban, akkor is, ha nem ugyanolyan vagy mint ők. Ki kell vívnod a tiszteletet, és nem mondom, hogy ez rossz, csak azt, hogy ez a helyzet az élet sok területén. Ha a bizalmat az eredményeid és a tehetséged miatt érdemelted ki, akkor az sokkal mélyebb és nagyobb lesz, mintha automatikusan azt feltételezik rólad, hogy jó vagy.

Neked is van egy lányod, ő is elindult a te utadon?

Legnagyobb sajnálatomra nem, sportol, de teljesen mást. Nem igazán kompetitív személyiség, pedig régebben elképzeltem, hogy majd ő is az autósportban találja meg magát. De nem erőltetem, semmi baj nincs azzal, hogy inkább művészi beállítottságú, és nagyon jól énekel, nagyon okos, úgyhogy bármi lehet belőle. Egyelőre nem túl menő dolog számára az autóversenyzés, így a munkámat sem találja nagyon menőnek, de egy nap majd ez is megváltozik, és megérti, hogy milyen szuper az anyukája munkája.

Emma Kimiläinen, a W Series versenyzője
Fotó: W series

Alapvetően autóversenyző vagy, de manapság már a sportolóknak is kicsit influenszerré kell válniuk. Mennyire nehéz ez neked?

Sok mindent megosztok arról, hogy mit csinálok, vagy hol vagyok, de alapvetően nem osztom meg a követőimmel a magánéletem. Szarkasztikus ember vagyok, ezért nagyon sok poénos tartalmat teszek ki a közösségi oldalra, amin remélhetőleg jól szórakoznak azok, akiknek hasonló a humoruk. De nem osztok meg túl sok információt a lányomról vagy a kapcsolatomról, mert szeretném ezzel őket is védeni. Ez nem azt jelenti, hogy eltitkolnám őket, nagyon büszke vagyok a lányomra, nagyon szeretek édesanya lenni, és fel is tűnik néhány bejegyzésben, ha úgy adódik, de arra odafigyelek, hogy soha ne legyen felismerhető. A lányom nem közszereplő, majd ő eldönti, vágyik-e erre, én szeretném, ha tiszta lappal indulna az életben, és ő dönthetne arról, mit oszt meg és kikkel. Azt nem akartam, hogy mire eljut addig, hogy meghozhatja ezt a döntést, már milliónyi kép kering róla az interneten, mert szerintem ez nem lenne vele szemben igazságos.

Mit tanácsolnál azoknak, akik nem annyira magabiztosak a kormánynál?

Ha nem elég magabiztosak, akkor többet kell vezetni, mert a gyakorlat teszi a mestert. Minél többet érdemes vezetni, és nagyon fontos, hogy ne üljünk fel a provokációnak, ne másokkal foglalkozzunk, hanem saját magunkkal. Ha dudálnak, azt el kell engedni a fülünk mellett. Sokan azzal foglalkoznak, hogy más mit csinál, és attól lesznek idegesek, hogy maguk helyett másokkal foglalkoznak. Ennek semmi értelme, úgyhogy ezt el kell felejteni.

Mi a terved a nyári szünetre?

Egy olyan műsort vezetek, ahol Finnország legrosszabb sofőrjét keressük. Tíz borzasztóan rossz sofőr, és a segédpilótáik versenyeznek, és különböző feladatokat kell megoldaniuk. Én vagyok a fő zsűri, és azt a sofőrt ejtjük ki, aki már elég jó ahhoz, hogy visszaengedjük az utakra. Aki pedig a legvégéig marad, az nyeri el a Finnország legrosszabb sofőrje címet. Nagyon szórakoztató, nagyon vicces, de közben ezek a sofőrök tényleg rengeteget tanulnak. Mindegyiknek van jogosítványa, de akadnak olyanok, akik el sem tudnak indulni az autóval, ezért nagyon fontos, hogy ők egészen addig ne is nagyon akarjanak elindulni, amíg nem segít nekik egy szakember, hogy biztonságosan vezessenek. És látszik az is, hogy milyen kis idő alatt mennyit képesek fejlődni, és ez szerintem nagyon fontos hozadéka a műsornak. Úgyhogy ezt forgatjuk majd öt héten keresztül, aztán ősszel folytatódik a verseny.

Ez is érdekelhet

Pete Davidson teljesen kopasz lett, és meglepően jól áll neki

Pete Davidson teljesen kopasz lett, és meglepően jól áll neki

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói