4 mondat, amit soha ne mondj a munkahelyeden: lekezelőnek tarthatnak miatta a kollégák
Lehet, hogy úgy gondolod, alapvetően kedvesen kommunikálsz másokkal és talán észre sem veszed, hogy munka közben elhagyja a szádat néhány olyan mondat, ami mások számára lekezelőnek tűnhet. Hogy jó legyen a kapcsolatod a kollégáiddal, a következő kifejezéseket inkább mellőzd!
Ezeket láttad már?
Szakértők szerint a lekezelő mondatok kimondása mögött három ok állhat. Az egyik lehet, hogy mi magunk sem vagyunk tisztában azzal, hogy a kommunikációs stílusunk negatívan hat másokra. A mások opció, hogy ez a frusztráció passzív-agresszív megnyilvánulása és az is előfordulhat, hogy a felemelkedés vágya és az ambíció hajtja azt, aki kimondja őket.
1. Sajnálom, hogy így érzel.
Bár lehet, hogy hasznosnak tűnik, a szakértők szerint ez a mondat csupán egy gyenge kísérlet arra, hogy kifejezzük az empátiánkat. Tessa West, a New York-i Egyetem pszichológia docense szerint ezzel csak elvágjuk a további beszélgetéseket. Úgy teszünk, mintha együttéreznénk a másikkal, pedig ezzel pont az ellenkező hatást válthatjuk ki.
A szakértő hozzátette, ezt a módszert gyakran használják a szülők a gyerekeikkel szemben is. Márpedig ha egy felnőtt mondja ezt a mondatot egy másik felnőttnek, azzal azt sugallhatja, hogy gyerekként kezeli a másikat.
2. Már próbáltuk, de nem működött.
Az sem mindegy, milyen módon mondunk nemet a másiknak. Ezt a mondatot gyakran hallani, ugyanakkor egyáltalán nem célravezető, ugyanis ezzel teljesen elutasítjuk a másik álláspontját. „Ahelyett, hogy teljesen elvetnénk a másik ötletét, mert valami hasonlót már mi is csináltunk, inkább forduljunk kíváncsisággal a másik felé, adjunk az egész helyzetnek egy új kontextust."
5 mondat, amit csak azok használnak, akik alacsony érzelmi intelligenciával bírnak
A szakértő azt is kifejtette, mit ért pontosan ez alatt. „Inkább mondjuk azt a másiknak, hogy igen, hasonlót már mi is kipróbáltunk, de problémák merültek fel a kivitelezéssel kapcsolatban. Viszont most szívesen meghallgatnánk az ő véleményét is, meséljen egy kicsit többet az ötletéről, közösen hátha tényleg megtaláljuk a megoldást."
Azáltal, hogy megváltoztatjuk a hozzáállásunkat és a kommunikációnkat a munkatársainkhoz, új ötleteket hozhatunk a felszínre, és felhatalmazhatjuk a kollégákat, hogy továbbra is járuljanak hozzá a közös gondolkodáshoz.
3. Majd megérted, ha már hosszabb ideje csinálod ezt.
Nagyon nem célszerű kihangsúlyozni mondatainkban a másik életkorát, akár fiatalabb, akár idősebb tőlünk. Lehet, hogy mi már ezer éve a pályán vagyunk, de nem tudhatjuk, a másiknak milyen tehetsége és tapasztalatai vannak. Ehelyett inkább válaszoljuk meg a kérdéseit és adjunk neki betekintést a mi munkafolyamatainkba. Mellőzzük továbbá az olyan mondatokat, mint a „Várd ki a sorodat." illetve a „Tényleg ezt gondolod? Mióta is vagy itt?"
Előfordulhat, hogy nem csak a fiatalabbakat, hanem az idősebbeket nézik le egy adott munkahelyen. Ennek az az oka,hogy utóbbiakról gyakran azt feltételezik sajnos, hogy életkoruk alapján már nem nyitottak arra, hogy új készségeket sajátítsanak el vagy nem akarnak másokhoz alkalmazkodni - írja a Huffington Post.
4. Ne aggódjon emiatt, majd én elintézem.
A „hadd csináljam én", illetve az ehhez hasonló kifejezések frusztrációt válthatnak ki a kollégákból. Azt sugallják, hogy rajtunk kívül mások nem tudnak semmit hiba nélkül elvégezni, illetve folyton javítani kell a munkájukat és elutasítjuk a képességeiket. Ez egy abszolút lekezelő mondat, ugyanis nem magyarázzuk meg, miért csináljuk, nem hagyjuk tanulni a másikat és arra utalunk, hogy ezt más nem képes megcsinálni rajtunk kívül.