Mivel koccintsunk a barátnőkkel? - Koktél trendek és signature italok nyomában egy Michelin-csillagos sommelier társaságában
Szponzorált tartalom
Aperol Spritz, Gin tonic, Negroni és Pornstar Martini - ezeket az italokat mind ismerjük, szeretjük. Azonban a folyamatosan virágzó koktél-és bárvilág rengeteg izgalmat tartogat azok számára, akik érdeklődnek az új ízek és a váratlan kombinációk iránt. Budapesten világszínvonalúvá nőtte ki magát a bárkulúra, állítja Langó Tamás, a BOTANIQ Collection Executive Sommelier-je, akit 2022-ben a Michelin Guide is a világ legjobbjaiként díjazott.
Ezeket láttad már?
Langó Tamással Dani García spanyol sztárséf második budapesti éttermében, a Bibo Budapest tetőteraszán találkozunk, hogy bevezessea Glamour olvasóit a koktéltrendek örökzöld, vagy éppen felívelő irányzataiba.
Profizmus felsőfokon
A BOTANIQ Collection italokért felelős vezető szakértőjeként, számára „kompromisszumoktól mentes alapfeltétel“, hogy csakis a legminőségibb alapanyagok álljanak rendelkezésre az éttermekbe ágyazott bárokban, és hogy a bartenderek is rendelkezzenek magas szintű szakértelemmel.
A lifestyle brand korábbi, és méltán népszerű egységeiben, mint például a Flavaban, vagy az Alelíben, úgy a Biboban is egy „önazonos“ itallapot alkotott meg a sommelier csapata, amely illeszkedik az éttermek identitásához, visszaadja az alapértékeket, amit képviselnek. A teraszos, kiülős, napsütéses szezon közeledtével utánajártunk, milyen klasszikusokat érdemes újra felfedeznie és milyen friss trendre érdemes odafigyelnie a koktél-rajongó vendégeknek.
Négy fantasztikus magyarországi szálloda, ami olyan, mint egy valóra vált álom
Maradjunk az alapoknál!
Tamás a klasszikusok híve: nem a gyorsan múló trendekhez, hanem a védjegyzett tradíciókhoz igazodó italokat kedveli. Munkásságában is arra törekszik, hogy klasszikus koktélszelekciót finomítsa, hogy maradjanak elegánsak, de mégsem unalmasak vagy kiszámíthatóak. Nyári italként például egy szimpla vermut-szódát választana:
Ez egy olyan ital, amelynek nem magas az alkoholtartalma, finom is, hidratál is - ez a tökéletes opció a vacsora utáni, de szórakozás előtti italra.
A vermutot még kevesen ismerik itthon, vagy kevesen merik választani, pedig pont egy olyan komfortzónából való kilépésre invitál, amiben esélyünk sincs csalódni.
Minden jó ital - ahogy Tamás is említette már - a prémium alapanyagoknál kezdődik. A szakmai csapat ezért alkotta meg csak a BOTANIQ Collection egységeiben elérhető Blumenizer fantázianevű gint. A gint a Botaniq Turai kastély mesebeli kertje, s annak fűszernövényei ihlették, már maga a palack is egy olyan játékosan kigondolt dizájnt hordoz, amivel kitűnik a kategóriájából. A Blumenizer minden egységben jelen van a gin tonic koktélok alapjaiként, azonban mindegyik étteremben egy külön csavarral idomul az adott hely identitásához: lehet citrusos és friss, orientál és gyümölcsös, vagy bodzás kozmopolita is.
A specialitások kedvelőinek
A tapasztalt vendég már kipróbált minden alap koktélt, és készen áll az új ízek felkutatására — itt jön képbe Dani Garcia, a híres andalúz séf által fémjegyzett éttermek és bárok slágere, már-már szimbóluma, a Pumpkin Whiskey Sour. Az első hangzásra ellentétes ízjegyek tökéletesen egészítik ki egymást a pohárban, egy garantáltan emlékezetes ízélményt biztosítva.
Tamás rengeteget dolgozik azon, hogy a visszajáró és új vendégeket egyaránt lenyűgözze, így számára a munka nem akkor ér véget, amikor elkészül az itallap, hanem amikor a vendégek újra és újra visszatérnek a megismételhetetlen varázs hatására. Éppen ezért szezonálisan gondolják újra az ismert italaikat, így születhetett meg például a Carita névre keresztelt guava, jázmin és cédrus jegyeket hordozó Americano változatuk, amely a Flavában egész nyáron kóstolható.
Valóban vannak férfias vagy nőies italok?
A rövid válasz: nincsenek. A társadalmi konszenzus, ami szerint egyes dolgok femininek vagy maszkulinok, csupán idejétmúlt gondolatokra épülnek; és az italok esetében gyakran megfoszthatja a fogyasztókat egy-egy fantasztikus tapasztalástól, ha nem „mernek“ mást megkóstolni.
Nem lehet kijelenteni, hogy egy ital férfias vagy pedig nőies — historikusan vannak olyan sztereotípiák, hogy az érleltebb, füstösebb italok férfiasak, míg a gyümölcsösebb, frissebb karaktereket a nők kedvelik inkább.
Tamás példának a Cosmopolitant hozza fel, a Szex és New York sorozat ikonikus rózsaszín koktélját, amely a vörösáfonyalé rózsaszínes színezése miatt elveszített egy csomó férfit, annak ellenére, hogy valójában egy kifejezetten erős italról van szó. A Bibo kínálatában hasonló érzéki csalódás a Bibo Colada névre keresztelt alkotás. Az áttetsző, finom virággal díszített koktél alapja cognac és sherry, erős alkoholtartalmú, ugyanakkor ízre egy váratlan utazást tartogat, amit képtelenség abbahagyni.
Három zseniális étterem, amit ki kell próbálnod idén ősszel és télen: csodás külső, fantasztikus ízek várnak
Összességében Tamás úgy látja, hogy ma Budapesten könnyű nemzetközi mércét meghaladó bárokat találni, és prémium italokat fogyasztani. A bár szakma felívelőben, a naprakész tudás pedig a megfelelő közösségi médiás platformok követésévél bárki számára elérhetőek. „Míg amikor borról beszélünk ott számos tényező van, amely mentén mesélhetünk az italról: a hordós érlelés, a primőr gyümölcsös jegyek, vagy a tájak. Azonban a bár egy sokkal személyesebb terep, ahol azonnal kell reagálni a vendég igényeire, kedvére. Ugyanakkor azt látom, hogy világszinten, igenis nagyon elől járunk.“
