A digitalizáció fordulópontot hoz az oktatásban
A modernkori oktatás hazai úttörőjének tartott Makerspace vezetője, Major Gábor szerint a jelenlegi rendszer nem fenntartható, a digitalizáció pedig alapjaiban alakítja át a munkaerőpiacot. Az öt éve működő közösségi alkotóműhely 21. századi tananyagokat, kreativitásra ösztönző foglalkozásokat, táborokat tart a diákoknak és a pedagógusoknak egyaránt. A szakember a jövő lehetséges tanítási módszereiről osztotta meg velünk nézeteit.
Ezeket láttad már?
Milyen új tantárgyak jelenhetnek meg az oktatásban?
Az oktatás jelenlegi tantárgyi és korosztályi felosztása még az ipari forradalom idején alakult ki, és most a 4. ipari forradalom közepén egyértelmű változásért kiállt. A tudományterületek összefolytak, szakbarbárok és specialisták helyett interdiszciplináris tudásra van szüksége a munkaerőpiacnak. Középtávon is azt várom, hogy projekt alapú, sokkal szélesebb spektrumú tárgyak lesznek az oktatásban. Tovább erősödik a projekt hetek, a tömbösített, akár külső helyszínen tartott foglalkozások jelentősége.
Milyen hatással lesz a digitalizáció az oktatás jövőjére?
Az oktatásnak mindenképpen meg kell változni, a digitalizáció ezt katalizálni tudja, de nem cél, csupán eszköz. Sokkal nagyobb terepe lesz a kiadott témák feldolgozásának, az önálló kutatás képességének. Mivel minden elérhető online, ezért óhatatlanul a lexikális tudás helyett az elérhető információk hatékony feldolgozása kerül előtérbe. A legjobb tanárok, legjobb előadásai a legkisebb faluban is elérhetőek lesznek, mindez a nyelvet beszélők számára globálisan, ez nagyban hozzájárulhat a tudás demokratizálódásához.
Mennyire vagyunk felkészülve vagy vagyunk nyitottak a változásokra?
Nagyon nincs rend a fejekben arról, hogy mit jelent a digitális oktatás, távoktatás, és az oktatás megújítása. Ezek egymásra hatással lévő, de nem identikus fogalmak. Úgy látom a gyerekek és az állam a legnyitottabb szereplő, a tanárok komoly és alapvetően pozitív változáson mentek keresztül a karantén alatt. A szülők viszont minden felmérés szerint meglepően elutasítóak. 30-40 éve jártak iskolába, büszkék a tudásukra mert segítette őket az életben. Míg a tanárok folyamatosan érzékelték a változást, a szülők egy nagy pauza után szembesülnek azzal mennyire más az oktatás világa. Nagyon sokat kell erről beszélni a feleknek, mert bármelyik szereplő hiánya az eredmény rovására megy.
Milyen korosztályt érint ez a legjobban?
Az idős pedagógusok és szülők korosztályát. A gyerekek pillanatok alatt megtanulnak bármit ha van motiváció. Az nem könnyű helyzet, hogy a gyerek hatékonyabban igazodik el a digitális világban mint az őt segítő felnőtt, az oktatás a mi régiónkban a tekintélyről is szól ezt pedig megtépázza ez a fordított állapot. Hosszú távon csak olyat érdemes tanítani, ami az interneten nem található meg jobb formában.
Szöveg: Adamek Alma