A fenntarthatóság ma már választható lehetőség

Az utóbbi időkben egyre több nagy vállalat tesz törekvéseket a fenntarthatóság irányába. A témával kapcsolatban Mészáros Krisztiánnal, a VELUX kelet-közép-európai régiójának alelnökével beszélgettünk.

Mennyire fontos egy olyan nagyvállalat életében, mint VELUX a fenntarthatóság kérdése?

A legfontosabb. A fenntarthatóság már az alapítástól kezdve kiemelkedő szerepet kapott VELUX-nál, de az utóbbi években még inkább odafigyelünk a környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági felelősségvállalásra. Az egyik legfontosabb célunk tetőablakgyártó vállalatként, hogy segítsünk az embereknek olyan fenntartható otthonokat kialakítani, amelyek hozzájárulnak a fizikai és mentális egészségünkhöz és jólétükhöz. Sokan nem tudják, de a napjaink kilencven százalékát beltéren töltjük, és az épületek minden eddiginél jobban hatással vannak ránk, beleértve az aktivitási szintünket, azt, hogy hogyan alszunk vagy milyen vírusokat kapunk el.* Ezért egyáltalán nem mindegy, hogyan tervezünk és építünk. A napfény és a friss levegő kulcsfontosságú tényezők egy egészséges, fenntartható otthon kialakításakor, hiszen növelik a produktivitásunkat, jótékony hatással vannak a kedvünkre, csökkentik a stresszt. Többek között ezért kifejezetten fontos, hogy ez a két faktor nagy szerepet kapjon akkor, amikor az emberek megálmodják az otthonaikat.

Márciustól a tetőablakaik kilencven százaléka már műanyagmentes, papíralapú csomagolásban érkezik

Mit gondolsz, miért elengedhetetlen manapság ez a téma?

Azért, mert egyéni és vállalati szempontból is ez az érdekünk. Az, hogy hogyan viselkedünk a következő tíz-húsz évben, mérvadó a bolygónk és a jövő generációjának szempontjából, így egyértelműen a fenntarthatóságot kell előtérbe helyeznünk, és szeretnénk erre inspirálni másokat is. Ráadásul az építőipar az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 37 százalékáért felelős**, így tetőablakgyártóként még inkább érintettnek érezzük magunkat abban, hogy pozitív példát állítsunk a szektor elé. A YouGovval tavaly végzett kutatásunk alapján szerencsére Magyarországon tudatosabbak vagyunk a fenntarthatósággal kapcsolatban, mint például a szomszédaink; jobban figyelembe vesszük például ezeket a szempontokat lakásfelújításkor és hajlandóak vagyunk többet várni egy fenntartható termékre, de még mindig hosszú utat kell megtennünk közösen, hogy ez a szemléletmód mindenkinek az élete részévé váljon.

Milyen lépéseket tesz a cég azért, hogy fenntarthatóan működjön?

A 2020-ban elindított fenntarthatósági stratégiánk, az „It’s our nature” célja, hogy úttörő szerepet töltsünk be klímavédelemben, hogy fenntartható termékeket fejlesszünk és felelősségteljes üzletmenetet biztosítsunk. Hiszen ilyen a mi természetünk! 2041-ig, a százéves születésnapunkra semlegesítjük az alapításunktól a működésünkből származó összes szén-dioxidot, komolyan befektetünk erdővédelmi és erdő-helyreállítási projektekbe – ebben a WWF lesz a partnerünk a következő húsz évben. Emellett gőzerővel dolgozunk azon, hogy a teljes működésünket átalakítsuk; 2023-ra száz százalékban megújuló villamosenergia-ellátásra váltunk, valamint a következő években fokozatosan elektromos autóhasználatra állunk át. Újratervezzük a csomagolásainkat, ennek köszönhetően márciustól a tetőablakaink kilencven százaléka már műanyagmentes, papíralapú csomagolásban érkezik. Így évente mintegy kilencszáz tonna műanyagot takarítunk meg. A beszállítóinkkal is szorosan együttműködünk a szénlábnyomuk csökkentésének érdekében, hiszen ez elengedhetetlen. És természetesen folyamatosan kommunikáljuk az emberek felé, hogy az ő kezükben van a döntés lehetősége, hogy fenntartható, energiahatékony épületekben éljenek, amelyek támogatják a jólétüket.

Egyik nagy célkitűzésük, hogy a jövőben évente kilencszáz tonna műanyagot takarítsanak meg

Hogyan alakult át környezettudatossági szempontból a vállalat működési rendszere?

Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen a fenntarthatóság régóta fontos szempont a VELUX-nál, így nem kellett alapjaiban átalakítanunk a működésünket, de a stratégiánk elindítása magával hozott egy szemléletmódbeli átalakulást is, amely következtében ez az aspektus mára már teljesen átfonja a VELUX működését. A fenntarthatóság az elsődleges szempont, bármibe is fogunk; a termékeink anyagainak átgondolásától kezdve az új termékek tervezésének módján át egészen a gyártásunkig, de még akkor is, amikor a belső rendezvényeinket vagy utazásainkat szervezzük.

Mit tehetünk, ha egy felújítás vagy építkezés során is környezetbarát megoldásokat szeretnénk választani?

A legkörnyezetbarátabb megoldás mindig az, amely a legközelebb áll a természethez. Nagyon fontos, hogy az emberek már egy lakóépület tervezésekor gondoljanak arra, hogy megfelelő mennyiségű napfény és friss levegő jusson az ablakokon keresztül az otthonaikba, hiszen így nem kell annyi mesterséges fényt és légkondicionálót használniuk, csökkenthetik az energiaszámláikat, arról nem is beszélve, hogy sokkal egészségesebb környezetben élhetnek. Az ablakokon keresztül természetes szellőzéssel és árnyékolástechnikai eszközökkel nagyon jól lehet a belső klímát szabályozni. Megfelelő tervezéssel a fenntartható, rugalmas és energiahatékony épületek egész Európában javíthatják az emberek egészségét és jólétét. Ehhez járulunk hozzá mi is a tetőablakainkkal, amelyeket úgy tervezünk, hogy azok minél hosszabb ideig, 25-30 évig az otthonaink részei maradhassanak, és folyamatosan dolgozunk azon, hogy olyan anyagokat használjunk, amelyek magas minőségűek, ám fenntarthatóak és csökkentik a termékeink karbonlábnyomát.

*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1447979/

** forrás: UN Global Building Alliance 2021

Ez is érdekelhet

Molnár Szilágyi Szilvi: „Ez a szülési élményem talán olyan lesz, amilyennek megálmodtam”

Molnár Szilágyi Szilvi: „Ez a szülési élményem talán olyan lesz, amilyennek megálmodtam”

Tedd & Ne tedd

Kate Middleton, a szépséges kalapos hercegné

Kate Middleton, a szépséges kalapos hercegné

GLAMOUR Horoszkóp

Ez a sztár a lelki társad a horoszkópod szerint

Ez a sztár a lelki társad a horoszkópod szerint