A siker titka, hogy célokat tűzz ki, és folyamatosan mérd is őket

Azért indítottuk útjára új sorozatunkat, a Karrier Keddet, mert szeretnénk támogatni a nőket, hogy magabiztosabbak és bátrabbak legyenek a munkájuk során. Szakértőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológus és business coach a következő hetekben megtanítja neked, mi az az én-vezetés, hogyan válhatsz magabiztosabbá és kreatívabbá a munkádban. Ezúttal arról mesél, mekkora szerepe van az életedben a célkitűzéseknek.

A siker titka, hogy célokat tűzz ki, és folyamatosan mérd is őket
Fotó: Getty images/Glamour

Ha szoktál önfejlesztő könyveket olvasni, biztosan tudod már, hogy az egyik legegyetemesebb sikerelv közé tartozik a konkrét célok kitűzésének gyakorlata. Célok nélkül nem lehet tudatos, sikeres életet élni, ezek visznek minket előre, biztatnak a képességeink bevetésére, és adnak energiát a létezéshez, különösen, ha bizonytalan időket élünk. A célok által van mibe kapaszkodnunk, és van mire a fókuszunkat helyeznünk.

A célkitűzés gyakorlata számomra például olyannyira meghatározó volt, hogy ez vezetett el ahhoz, hogy szervezetpszichológussá váljak. 13 éves voltam, amikor elvégeztem egy online célkitűző tanfolyamot, ami rávilágított arra, hogy tudatos célkitűzéssel jobbá, többé, sikeresebbé válhatok, nem mellesleg elérhetem a vágyaimat, ráadásul ezt másoknak is megtaníthatom.

Honnan tudhatod, hogy sikeres vagy, ha nincsenek céljaid?

Lewis Caroll Alice Csodaországban című regényében nem véletlenül lett oly sokat idézett a következő gondolat:

– Lenne szíves megmondani, merre kell mennem?

– Az attól függ, hová akarsz jutni – felelte a Macska.

– Ó, az egészen mindegy – mondta Alice.

– Akkor az is egészen mindegy, hogy merre mégy – mondta a Macska.

Sikerről a célok és eredmények függvényében tudunk beszélni. Számtalan gyakorlat létezik, ha szeretnél hatékonyan és sikeresen célokat kitűzni és megvalósítani - összegyűjtöttem néhány tippet, amit érdemes lehet kipróbálnod.

Te jól ismered magad? - Az önmegfigyelés segít, hogy a karrieredben és az életedben is szárnyalj

  1. Konkrét és reális célokat tűzz ki! A célkitűzés gyakorlatát könnyebb megérteni a munkán, mint a magánéleten és a személyes kapcsolatokon keresztül. Talán ez az oka annak, hogy többen érnek el sikereket a munka területén, mint a párkapcsolataikban. Ha azt szeretnéd, hogy működjön például a párkapcsolatod, egészséges, fitt legyél és elismert a karrieredben, a tudatos céloddá kell tenned, hogy működjön. Mit mondanál, ha egy multinacionális nagyvállalat egyik vezetője ezt nyilatkozná: „Remélem, jól tudjuk majd kezelni ennek az új terméknek a marketingjét! Annyira szeretném, hogy ez most jól sikerüljön!” Valószínűleg értetlenül állnál a helyzet előtt, hogy mi ez a reménykedés dolog. Az üzleti életben konkrét célokat tűzünk ki, cselekvési terveket, Gantt diagramokat, SWOT elemzéseket készítünk, hogy adott határidőn belül teljesítsünk. A tanácsom az, hogy vesd be a személyes életedben is mindazt, amit a céltudat és a cselekvési tervek jelentőségéről tudsz az üzletben. Nem tudod optimálisan menedzselni a viselkedésedet és az idődet, ha azt a célt tűzöd ki magad elé, hogy kihozod magadból a maximumot. Ez túlságosan homályos. Mutatom, milyennek kell lennie egy ideális célnak: „Hetente 3 alkalommal 30 percet edzek.”, „10 napon belül befejezem a marketing stratégiát, és elküldöm a csapatomnak e-mail-ben.”, „2023-ban elutazom Toszkánába egy hétre.”
  2. Mindig mérd a céljaidat! A fenti konkrétumokat összevetve tudod mérni a haladásodat, összevetni az eddigi eredményekkel vagy módosítani a stratégiát az eddigi információk függvényében. Emlékezz erre: ami működik, abból csinálj többet. Ha valami nem működik (a mért adatok alapján), azt engedd el, és keress új lehetőségeket és módokat a cél elérésére. Számtalan módon tudod mérni a céljaidat. Például kéthetente megnézed, mit csináltál, meddig jutottál, készíthetsz egy Excel táblát vagy egy applikációban vezeted az eredményeidet. Például vezess táplálkozási naplót, ha új étrendet szeretnél kialakítani, és így tovább.
  3. Légy proaktív, ne reaktív! Céltudat nélkül élni azt jelenti, hogy az életünk a szerencsén múlik - a szerencsés eseményen, híváson, találkozáson, mert nincs mérce, ami alapján meg tudnánk állapítani, mit érdemes megtenni és mit nem. Külső erők ugráltatnak, és csak sodródunk az árral. Az élethez való hozzáállásunk sokkal inkább reaktív, mint proaktív. Kezdeményezz többet, és élj a felkínálkozó lehetőségekkel még akkor is, ha elsőre kicsit ijesztőnek is tűnik. A céltudatosság és a poraktivitás azt jelenti, hogy az erőinket az általunk tudatosan kiválasztottcélok elérése fordítjuk: tanulásra, pénzkeresésre, új üzleti vállalkozás elindítására, egy párkapcsolat megőrzésére.
  4. Vállalj felelősséget! A felelősségtudattal rendelkezők nem hárítják másokra a saját létfenntartásuk terhét. Itt a döntés a lényeg: a céltudatos személyek a képességeikkel arányos, reális célokat tűznek ki maguk elé, és teljes mértékben felelősséget vállalnak a céljaik elérésért. Nem másoktól, nem a szüleiktől, a barátaiktól, a partnerüktől várják a segítséget, és hogy majd ők megoldják az életüket, hanem tudják, hogy ők a felelősek azért, ahol most tartanak és azért is, ahová eljuthatnak. Te miért vállalsz felelősséget? Miért nem vállalsz felelősséget? Különböztesd meg, mi felett van hatalmad és mi felett nincs. A saját gondolataid, viselkedésed, cselekvésed felett te irányítasz. 
  5. Vesd be a minimalista stratégiát! Sokszor saját magunk vagyunk a céljaink elérésének legnagyobb akadálya. Miért? Mert túlagyaljuk, túlgondoljuk a célkitűzést. Azt gondoljuk, hogy pontosan, részletesen kidolgozott stratégiára és ütemtervre van szükségünk a sikeres céleléréshez. Ez azonban sokszor jobban akadályoz, mind gondolnád. A vállalatok számára is egyre nagyobb jelentőséggel bír a változásokhoz való gyors adaptálódás és a rugalmasság képességei. Gondolj csak a pandémia miatt hirtelen bekövetkezett szervezeti változásokra. Számos cég egyik hétről a másikra változtatott a stratégiáján, és az, ami évekig tiltólistás volt, például a home office vagy a hibrid munkavégzés, mostanra már a mindennapok része. A minimalista stratégia azt jelenti, hogy nem készítesz részletgazdag tervet. Előveszel egy fehér lapot és egy tollat, egy Excel táblázatot, füzetet vagy mindmapet (elmetérképet) készítesz, és leírod a célodat, a hozzá tartozó határidőt, és azokat a fő lépéseket, eszközöket, erőforrásokat, támogatókat, akik és amik hozzásegíthetnek a célodhoz. Egy egyszerűsített cselekvési tervet készítesz, és azonnal hozzálátsz a megvalósításhoz. Tökéletes terv nem létezik. Csak a cselekvéstől veszed el az időt és önmagadnak teszel keresztbe, ha görcsösen ragaszkodsz a terveidhez. Légy rugalmas, és változtass a stratégián, ha arra van szükség. Ha egy terv nem működik, az még nem jelenti azt, hogy képtelen lennél a céljaid elérésére.

A fenti tippek kipróbálásával és alkalmazásával jóval közelebb kerülhetsz a vágyaidhoz, mint gondolnád. Emlékezz, az út elején nem kell ismerned az összes stratégiát és lépést. Tedd meg az első lépéseket, és útközben meg fog találni a többi eszköz.

Ha önfejlesztés, akkor Karrier Kedd:

Ez is érdekelhet

Pete Davidson teljesen kopasz lett, és meglepően jól áll neki

Pete Davidson teljesen kopasz lett, és meglepően jól áll neki

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói