Kik felelnek érte, hogy a hollywoodi szexjelenetek biztonságosak legyenek? Ismerd meg az intimitás-koordinátorok munkáját!

2022.február.7.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A #MeToo után egyértelmű volt, hogy meg kell kérdőjelezni az eddigi hierarchikus felállást, és biztosítani kell, hogy ilyen rendszerszintű kizsákmányolásnak többé ne engedhessünk teret. Ennek a radikális fordulatnak köszönhetően a forgatásokon egyre gyakrabban fordulnak meg az intimitás-koordinátorok, akik coachként, koreográfusként és szilárd lelkitámaszként dolgoznak a szex- és a magasabb szintű intimitást követelő jeleneteken.

Kik felelnek érte, hogy a hollywoodi szexjelenetek biztonságosak legyenek? Ismerd meg az intimitás-koordinátorok munkáját!
Fotó: Gettyimages.com

Az intimitás-koordinátor, mint szakma egyáltalán nem mai találmány: a színházakban régóta bevett gyakorlat a bevonásuk, csupán a 2017-es hollywood-i fordulat után váltak közbeszéd tárgyává, amikor egyre több tudatosabb studió kereste fel őket sorozatok és filmek asszisztálásához. A pálya abszolút pionírja, Ita O’Brien, olyan produkciókon dolgozott már, mint a Tönkretehetlek, a Normális emberek vagy a Szexedukáció. Több évtizedes koreográfusi tapasztalattal a háta mögött, gyorsan megérezte a paradigma-váltás mértékét és fontosságát, és megalkotta a forgatások intimitási útmutatóját (Intimacy on Set Guidelines).

Ebben az alaposan átgondolt kézikönyvben, olyan minden részletre kiterjedő szabályokat fogalmaz meg, ami biztosítja, hogy a szexjelenetek ne a színészek kihasználásról és tárgyiasításáról szóljanak, hanem a forgatás közben mindenki biztonságban érezze magát, és ne szerepeljen felesleges meztelen jelenetet, amiről esetleg a színészeket előre nem tájékoztatták, és nem egyezhettek bele. Az intimitás-koordinátorok egyfajta mediátorként funkcionálnak a stáb és a rendező között, O’Brien például minden munkája során szakít időt, hogy jobban megismerhesse a színészeket négyszemközt. Olyan sztárok áradoztak már a megbízható és profi koordinátorok munkájáról, mint Paapa Essiedu, vagy az Eufóriában Nate Jacobs-ot alakító színész, Jacob Elordi – aki kezdetben egyáltalán nem is rajongott az ötletért, hogy egy harmadik személy vizsgálja felül a színészi játékot, úgy érezte így „elveszik a jelenet spontaneitása”. De a kezdeti ellenérzések után már gördülékenyen tudtak együtt dolgozni Amanda Blumenthal koordinátorral, akit Elordi ma már csak dicsérni tud. A Normális emberek producere, Ed Guiney is hasonló véleményen volt, aggódott, hogy egy intimitásért felelős személy csak megzavarni tudja a kreatív folyamatot, nem hozzátenni. A tapasztalatai szerint viszont pont ez a külső szereplő jelenléte könnyítette meg az amúgy gyakran kínos meztelen jeleneteket, a színészek felszabadultabbá váltak.

Blumenthal, aki megalapította az Intimitás Szakemberek Egyesületét, gyakran találkozik olyan előítéletekkel, hogy az intimitás-koordinátor nem más, mint egy HR-es, aki előtt figyelni kell ki mit mond, vagy hogy ők minden jónak az elrontói. A szakmát negatívan megítélők hangosan és magabiztosan hangoztatják, hogy semmi szükség koordinátorokra, ott van a rendező és a rendező-asszisztens, mi kell még?

Ha egy színésznő kellemetlenül érzi magát a meztelen jelenet közben az az ő hibája, minek vállalta el a filmet? De számos olyan példa van előttünk, ami azt bizonyítja, hogy igenis szükséges, hogy valaki gondoskodjon a színészek mentális és fizikai egészségéről. Evan Rachel Woods szerint Marilyn Manson egy videóklip forgatása közben megerőszakolta. Bernardo Bertolucci Utolsó tangó Párizsban című filmjében a hírhedt vajas jelenet teljesen traumatizálta Maria Schneidert, hiszen nem is szerepelt a forgatókönyvben, csak a forgatás előtt értesült a jelenet brutalitásáról. Vagy ott van Emily Rajtakowski esete, aki a My Body debütáló könyvében állítja, hogy Robin Tichke erőszakosan fogdosta a Blurred Lines videóklipjének forgatása közben. És minél tovább keresnénk, annál több hasonló szörnyű üggyel találkoznánk. Mindezeket átgondolva egyáltalán nem túlzás az intimitás-koordinátorok jelenléte, sőt nagyon is időszerű.

Ita O’Brian szerint ez a szakma nem fiataloknak való, elengedhetetlen hozzá az élet megtapasztalása, és egy akkreditált képzés maradéktalan elsajátítása. A Hollywood Reporter által megkérdezett rendezők közül akadt olyan, akinek negatív élménye volt a koordinátorokkal folytatott közös munkával: folyamatosan megzavarta a forgatást, és megállás nélkül kérdezgette a színészeket, hogy ugye minden rendben van? Alicia Rodis, aki dublőrként kezdte a pályafutását és ma már az egyik legkeresettebb szakember, úgy gondolja a jószándékú, de képzetlen koordinátorok jelentik a legnagyobb fenyegetést erre a fiatal és halványan körvonalazott szakmára. Viszont azok, akik sikeresen teljesítik az amerikai vagy angol képzést, a jelenlétükkel biztosítani tudják, hogy őszinte és magabiztos színészi játék jelenjen meg a filmeken, és ne nyilatkozza többé egy színész se, hogy évekkel később is rémálmai vannak egy-egy jelenet miatt.

Szerző: Csibra-Kaizler Tamara

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Friss hírek a rákbeteg Katalin hercegnéről

Friss hírek a rákbeteg Katalin hercegnéről

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője