´Létezik kulturált alkoholfogyasztás´- különleges dráma hívja fel a középiskolások figyelmét

Emlékszem gimnazista koromban hány drogprevenciós és alkoholellenes előadást kellett végighallgatnunk. Soha nem igazán vettük komolyan ezeket, hiszen általában eljött egy karót nyelt figura, aki órákon keresztül beszélt arról, hogy a drog rossz, az alkohol rossz, ne drogozzunk, ne igyunk alkoholt, mert akkor felemészt minket a mámor és semmirekellőkként végezzük valamelyik híd alatt. Nem viccelek, tényleg erre ment ki a dolog. Már akkor nagyon groteszknek éreztem, és azóta is sokszor eszembe jut, hogy mennyire szélsőséges oldalról közelítették meg ezt a témát. Pedig alapjáraton nem az volt jellemző a középiskolásokra, hogy a semmiből drogfogyasztókká és alkoholistákká válnak, és eltűnnek ebben a nagy, bűnös világban.
Senki sem azzal a céllal kezd el inni, hogy alkoholista legyen. De, akkor miért? Inkább ez a fontos kérdés, ezt kellene megvizsgálni.

A szakértők szerint az alkoholfogyasztási szokásainkat a környezetünk alakítja: egy 2016-os angol kutatás alapján a megkérdezett 11-15 évesek 74%-a azért kezdett inni, mert a barátaik előtt menők akartak lenni, 63%-uk egyszerűen a társaság részesének érezte ettől magát, ugyancsak 61%-uk pedig kifejezetten érezte a környezete nyomását, és ezért nyúlt alkoholhoz.

Pedig az alkoholtól nem leszünk menőbbek vagy népszerűbbek, azonban mindezt nem tiltással vagy komoly hangvételű előadásokkal tudjuk megmutatni a fiataloknak. Ahhoz, hogy elérjünk hozzájuk, a saját nyelvükön kell beszélnünk.
A Kecskeméti Színjátszó Műhely tagjai által megvalósított interaktív drámapedagógiai sorozat, a Badily teljes mértékben ráérzett arra, hogyan kell közel kerülni, és újat mondani a középiskolások számára erről a fontos témáról. Az előadások helyszínei minden esetben középiskolák, mivel a színdarabot tanórákon adják elő. A Badily előadás során a közösségi média eszközeit kombinálják a drámapedagógia módszereivel. A diákok a színdarab bemutatása előtt egy speciális házi feladatot kapnak: követniük kell a főszereplő karakter, Judit Instagram csatornáját.

Annak ellenére, hogy tudtam, mi a téma, ismertem a koncepciót, el sem tudtam képzelni, hogyan valósul majd meg az előadás, és főképp, hogyan köt le három színész egy csapat tinit, akik valószínűleg a hátuk közepére sem kívánnak semmit, ami ki akarja őket oktatni.

Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy a kezdeti nyüzsgés gyorsan elcsitult és már az első jelenet során érezhető volt, hogy mindenki figyel. És nemcsak figyeltek a diákok, hanem meg is akarták fejteni, vajon mi történt Judittal, a főszereplővel, aki egyértelműen nagy bajban van. Az első felvonás alatt ugyanis kiderült, hogy Judit, az érettségi előtt álló lány súlyos depresszióval küzd, alig kommunikál a külvilággal, megszakította a kapcsolatot a családjával és a barátaival is, evészavarokkal küzd, és még sorolhatnánk, milyen mentális problémákkal. A probléma miértjére azonban nem derül fény, az első felvonás alatt. A diákok saját maguk kell, hogy elemezzék, milyen lelki állapotban van a megtört lány. A második felvonásban is Juditot láthatjuk, a vad bulikat, és azt, az életstílust, ami a vesztét okozta. A féktelen szórakozás és alkohol eleinte felszínes boldogságérzetet nyújtott számára, de ahogy azt a diákok is érzékelték, minden mértéktelenség ellensúlyoz valamit. Egy olyan problémát, amit el akarunk nyomni magunkban. Az előadás érdekessége, hogy speciális, alkoholos befolyásoltságot imitáló szimulációs szemüvegeket is kipróbálhatnak a helyszínen a résztvevők, amelyen keresztül ők is megtapasztalhatják, milyen, amikor részegen látják a világot. A harmadik felvonás a tetőpont, amikor kiderül, Judit az önpusztító magatartásnak köszönhetően minden korlátot elvesztett, nem érzi mi a helyes, és mi a helytelen, így pedig egy végzetes hibát követ el...

Hogyan lehet néhány rongydarab segítségével körvonalazni valaki pszichés állapotát és jellemfejlődését? Miként adhatunk tanácsot annak, aki nem látja a kiutat, és hogyan segíthetünk pozitívvá formálni a negatív gondolatokat? A kommunikáció, és a felismerés mindennél fontosabb!

″Az életben nincsenek jó, vagy rossz dolgok. Minden attól lesz jó, vagy rossz, ahogyan használjuk. Ez a helyzet az alkohollal is!″ – hangzott el az improvizációs feladat során

A darabot Sárosi Gábor rendezte, aki több drámapedagógiai előadást is készített, nemcsak alkohol témában, hanem más társadalmi problémát feldolgozva. A Badily előadás a Dreher Sörgyárak társadalmi célú programja, az Ésszel Iszom program keretein belül valósult meg, amelynek szakmai támogatásáért Dr. Simich Rita egészségfejlesztési–prevenciós szakértő felel.

Ha felkeltette az érdeklődésedet az előadást, további információt a dalma@antikd.hu e-mail címen kaphatsz.

Színészek:
Kovács Vanessza – Kirschbaum Judit szerepében
Bogdán Réka – Dzseni szerepében
Fellegi Balázs – Totti szerepében
Író és rendező:
Sárosi Gábor




Ez is érdekelhet

Bennifer visszatért? Jennifer Lopez és Ben Affleck legemlékezetesebb közös pillanatai a 2000-es évekből

Bennifer visszatért? Jennifer Lopez és Ben Affleck legemlékezetesebb közös pillanatai a 2000-es évekből

G-Életstílus

Hangulatzavarok léteznek, fontos és természetes rajtuk dolgozni: a Mélylevegő Projekt nem kezeli tabuként a problémákat

Hangulatzavarok léteznek, fontos és természetes rajtuk dolgozni: a Mélylevegő Projekt nem kezeli tabuként a problémákat

G-Életstílus

Helyes táplálkozás elfoglalt startupereknek: hogy még többet hozhass ki magadból

Helyes táplálkozás elfoglalt startupereknek: hogy még többet hozhass ki magadból