Miért fontos a megfelelő D vitamin, különösen a járvány idején?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A D-vitamin az egyik legősibb vegyülete szervezetünknek, melyre szinte minden szervünknek szüksége van a megfelelő működéshez. Immunrendszerünk erősítésének is fontos alkotóeleme, ami járványok idején kulcsfontosságú. A D-vitamin-hiány télen, illetve tavasszal a legjellemzőbb, és a magyarok több mint kétharmadát érinti a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság adatai szerint. A hiányállapot legnagyobb veszélye, hogy szinte minden betegség kockázatát növeli, mivel ilyenkor fokozódik a csontok törékenysége, károsodik az immunrendszer, romlik a szív- és érrendszer működése, megnő a depresszióra való hajlam. Ezért akár létfontosságú is lehet, hogy odafigyeljünk a javasolt D-vitamin mennyiség bevitelére.

Miért fontos a megfelelő D vitamin, különösen járvány idején?
Miért fontos a megfelelő D vitamin, különösen járvány idején?
Fotó: Northfoto

Milyen betegségeket okozhat a D-vitamin-hiány?

"A D-vitamin legismertebb hatása a csontok épségének megőrzése, mely döntő mértékben a kalcium-háztartás szabályozásán keresztül történik. A kalcium a csontok alapvető építőanyaga, mely a bélből szívódik fel, ehhez pedig D-vitamin szükséges. Az alacsony D-vitamin-szint (kisebb mint 15 ng/ml) azon túl, hogy gyengíti az immunrendszert és ezáltal fogékonyabbá teszi szervezetünket a vírusokra és baktériumokra, növeli a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedések veszélyét, agyvérzést, meddőséget, asztmát, időskori makuladegenerációt idézhet elő. Felnőtteknél az 1-es és a 2-es típusú cukorbetegség, valamint a túlsúly kialakulásának kockázatát is fokozza. Akiknek alacsonyabb a D-vitamin szintjük, kétszer nagyobb esélyük van depresszióra, és a koncentrálóképesség is mintegy 60 százalékkal hanyatlik a felmérések szerint" – hangsúlyozta dr. Ferenc Mária, a Budai Egészségközpont reumatológus főorvosa.

Kulcsszerep a megelőzésben

A D-vitaminnak vitathatatlan jelentősége van a csontanyagcserében és ezáltal a csontritkulás, illetve a csonttörések megelőzésében. Az immunrendszer erősítésével a legtöbb gyulladásos és autoimmun betegség kialakulása ellen bizonyítottan véd, továbbá valamennyi transzplantált szerv túlélését javítja. A legfontosabb kardiovaszkuláris rizikófaktorok közül a vérnyomás és az érelmeszesedés is összefügg a D-vitamin ellátottságunkkal. Számos vizsgálat igazolta azt is, hogy a D-vitamin gátolja a daganatos sejtek szaporodását, így kiemelkedő szerepe van elsősorban a vastagbélrák, az emlő - és a prosztatarák prevencióban. Ezenfelül véd a H1N1 vírus ellen: napi 1200 NE D3 vitaminkiegészítés hatására 42 százalékkal csökken a valószínűsége, hogy pl. egy iskolás gyermek influenzás lesz.

A megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitelének fontosságát jól jelzik azok a számítások, melyek szerint a D-vitamin-hiány megszüntetésével a magyarok halandósága 7-10 százalékkal csökkenne, az átlagéletkor 2-3 évvel nőne.

Milyen ételekben található meg a D-vitamin?

A fő D-vitaminforrást az anyatej, illetve az állati eredetű tejtermékek – kefir, joghurt, tejszín, kemény sajt – jelentik, de megtalálható a margarinban, a különféle halakban (hering, lazac, tőkehalmáj,) a kaviárban, tojássárgájában, a borjú- és marhahúsban, a májban, a csiperkegombában, a zabpehelyben, és a 100 százalékos narancslében is. Ahhoz azonban, hogy a D-vitamin megfelelően be tudjon épülni a szervezetünkbe, ásványi anyagokat és nyomelemeket is szükséges fogyasztanunk.

D-vitamin-hiány megelőzésére javasolt napi D3-vitamin dózisok Magyarországon:

csecsemők: 400-1000 NE

1-6 éves gyermekek: 600-1000 NE

6 év feletti gyermekek: 600-1000 NE

serdülők: 800-1000 NE

felnőttek: 1500-2000 NE

túlsúlyos felnőttek: 3000-4000 NE

terhes nők: 1500-2000 NE

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Itt meg mi történik? Mit keres Meghan Markle esküvői ruhában?

Itt meg mi történik? Mit keres Meghan Markle esküvői ruhában?

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Ezt a cold brew koktélt neked is el kell készítened egy forró nyári napon! (x)

Ezt a cold brew koktélt neked is el kell készítened egy forró nyári napon! (x)

4 tipp, melyeket betartva bőröd nyáron is ragyogó és egészséges lesz (x)

4 tipp, melyeket betartva bőröd nyáron is ragyogó és egészséges lesz (x)

Kimerültség, idegesség, feszültség - ha neked is ismerős, itt a megoldás (x)

Kimerültség, idegesség, feszültség - ha neked is ismerős, itt a megoldás (x)

Itt a nyár és vele együtt a GLAMOUR-napok - Szerezd be kedvenc kuponjaidat! (x)

Itt a nyár és vele együtt a GLAMOUR-napok - Szerezd be kedvenc kuponjaidat! (x)