Startup vállalkozóként az első pár év a tanulásról és kitartásról szól - interjú a LiveRobe alapítójával

2020.október.14.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Glamour x Female Founders cikksorozat főszereplői fiatal, női startupper vállalkozók, akik azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy segíteni és bátorítani fogják azokat a nőket, akik még nem kezdtek bele a saját vállalkozásuk megalapításába, vagy nagyon az elején járnak. Tippeket, tapasztalatokat osztanak meg veletek, hogy könnyebben vegyétek az akadályokat!

Most Angyal Ivettel, a LiveRobe tulajdonosával beszélgettünk!

Mesélnél kicsit a vállalkozásodról?
A LiveRobe egy ingyenes letölthető mobil alkalmazás. Olyan tudatos online piactér, ahol bárki létrehozhatja a saját webshopját, egyszerű képfeltöltéssel és néhány információ megadásával. Az outfit oldal segítségével, pedig inspiráló összeállításokat oszthatnak meg a felhasználók, ahol kombinálhatják az eladó és nem eladó termékeket egymással, amiket össze tudnak kötni a "webshop"-ban található termékekkel. Az eladó termékek kontextusba helyezésével könnyen be tudják indítani a potenciális vásárlók fantáziáját.

Kevesek számára ismeretes, de a divatipar a második leginkább szennyező ágazatnak minősül globálisan. Például egy átlagos farmerhez szükséges pamut legyártásához 3700 liter vízre van szükség. 2019-ben 13 millió tonna textil termeltek, és ebből durván 114 milliárd ruhadarab készült. És ekkor még nem beszéltünk az üvegházhatásról, - aminek több mint 10%-áért felelős (a járvány alatt ez kb. 4 százalék) ez az ipar - illetve a ruha égetésekről, és az éves szinten kidobott és nem újrahasznosított több ezer tonna textilről említést sem tettünk.

A nemzetközi üzleti világban, az elmúlt években gomba módra szaporodtak azok vállalkozások, amelyek a divatiparban megfigyelhető olyan új, fenntartható üzleti modellekre építették fel tevékenységüket, mint a "recycling", az "upcycle-ing", és pl. a körforgásos gazdaság..
A LiveRobe is ezt hivatott támogatni, mert úgy gondoljuk a körforgásos gazdasági modell egy fontos kulcs lehet a fenntartható jövőhöz.
Ahhoz, viszont, hogy a fogyasztói társadalomban, jelentős változások történjenek, egyéni felelősségvállalásra van szükség.

Ennek a támogatásához, mi egy edukáció alapú marketinggel járulunk hozzá, és a Humans of LiveRobe keretein belül olyan témákról is beszélünk, a fenntartható jövő mellett, amik az egyén egészségét szolgálják. Ennek oka, hogy azon a véleményen vagyunk hogy egy élhető bolygót egészséges társadalmak összessége fogja alkotni, ezek a társadalmak pedig mindig az egyénnel indulnak. Tehát a fenntartható kollektív jövőhöz egy nagyon fontos kulcs az egyéneknél van. Hiszek abban, hogy alulról építkezve, a fogyasztói döntéseink ésszerűsítésével, és egyéni felelősségvállalással, közösen, tudatosan óriási változást és eredményeket tudunk elérni. Ha átlagosan meg tudjuk duplázni egy divatipari termék élettartamát, már azzal közel felére csökkenthető pl a divatipar miatt keletkező üvegházhatás a McKinsey tanulmánya szerint. Ha a resale és a fast fashion között beáll egy egészséges egyensúly, azzal óriási mértékű túltermeléstől tudjuk megóvni a környezetet.
https://liverobe.com/events/

Ne haragudj! Van férfi főnököd?

Ne haragudj! Van férfi főnököd?

Mi volt számodra a legnagyobb motiváció, ami miatt belevágtál?

Mindig is szerettem volna vállalkozni, mert eleve vállalkozó családba születtem, de azt is tudtam a londoni tanulmányaim után, - ahol elég erőteljesen szembesültem a fogyasztói társadalom negatív velejáróival-, hogy mindenképp valami olyan dolgot szeretnék csinálni, amivel hasznos lehetek a világnak, és amivel egy picit jobbá tehetem a környezetem.

Úgy gondolom, hogy a divatipar csak akkor tud változni, és fenntartható irányba elmozdulni, ha a túltermelés lelassítása miatt bekövetkező munkahelyek tömeges megszűnése nem roppantja össze a gazdaságot! Lehet szidni a fast-fashiont, és a divatipart, de rengeteg embernek ad jelenleg munkát. Ezek helyett új munkahelyeket kell teremteni.
A gardróbvásárok és Facebook csoportok jó megoldásnak tűnhetnek, azoknak akiknek már van egy követő táboruk egyéb közösségi média felületeken, de az ilyen megmozdulások, -bár jók-, de nem vezetnek hosszútávú és gyökeres változásokhoz, hiszen nem teremtenek új munkahelyeket. A Facebook csoportokban történő kereskedelem pedig egyetlenegy globális gazdasági szereplőnek a helyzetét szilárdítja meg, ami már így is jelentős hatalommal bír döntéseink felett a megszerzett adatoknak köszönhetően. És ez a szereplő sem valószínű hogy munkahelyeket teremt egy adott közösségnek, helyi szinten.
A változás gyorsabban akkor jöhet el, ha a véleményvezérek globálisan példát mutatnak követőiknek és megmutatják, hogy a second hand és resale igazán menő dolog, és erre a célra dedikált platfromokon keresztül bonyolítják a tranzakciókat, hogy ezzel kövessék őket azok is, akiknek nincs lehetőségük például vásárokat szervezni, de lássák, hogy ebben semmi derogáló nincs és merjék a példát követni. Szerintem ez is az egyéni felelősségvállalás egyik formája a divatipart illetően. Mi éppen ezért is fektetünk a bloggerekkel való együttműködésre nagy hangsúlyt, és rendkívül motiváló látni az ő hatásukat az emberekre.

Angliában amúgy online second hand kereskedelemmel foglalkozó platformok, már több mint 32 ezer embernek adnak megélhetést!
Mi az elmúlt két évben korai fázisú startupként is már közel 50 embernek adtunk hivatalos keretek között munkát, ezzel segítve az itthoni gazdaságot!
Nem beszélve arról, hogy a LiveRobe-on keresztül számlát állítunk ki minden egyes tranzakció után, ezzel például hozzájárulunk az ország adózásból befolyt bevételeihez is, olyan termékek kereskedelmének segítésével, amik után már egyszer már volt adózva. Egy ország gazdaságát nézve, ez sem elhanyagolható hatás, ha már a körforgásos modell szóba jött!

Szerinted milyen tulajdonságokkal kell mindenképp rendelkeznie annak, aki saját vállalkozást szeretne?

Több féle vállalkozás, és vállalkozó típus létezik szerintem, és én jellemzően, most a startup vállalkozói létről tudok nyilatkozni, hiszen jelenleg ezt tapasztalom. Aki startupot szeretne alapítani, annak nagyon jól kell tűrnie a gyakori változásokat és a folyamatos bizonytalanságot. Sok esetben 5-6 évig is eltart, mire a vállalkozás cash-flow-ja valóban pozitívra vált, és addigra már lehet egy 100-200 embert foglalkoztató cégről beszélünk, ami éppen még a növekedési szakasz végén jár.
Ha belegondolunk a Coca Cola is 25 db üveget adott el első évben, és egy mai startup esetében sem indul ez sokkal könnyebben, amit fel kell tudni dolgozni!

A siker senkinek nem hullik az ölébe, de van pár tippünk, melyekkel te is lerövidítheted az utat

A siker senkinek nem hullik az ölébe, de van pár tippünk, melyekkel te is lerövidítheted az utat

Az első pár év startup vállalkozóként jellemzően a tanulásról szól, és az alapítók kitartását és rendíthetetlenségét méri le. Nem véletlen hogy korai fázisú startup-ok esetében mindig a csapatba és az ügyvezető személyébe fektetnek. Az első években lehetséges az is, hogy több a visszautasítás és kudarcélmény mint a siker. Ezen felül a saját cégedben senki nem fog előléptetni, vagy megdicsérni, vagy nehézség esetén felemelni/megtartani.
Egy ilyen karrier út során, meg kell tanulnod olyan szinten bízni önmagadban és a képességeidben, hogy kételyek nélkül, de még a realitástól nem jelentősen elrugaszkodva tudj cselekedni és tovább menni. Aki erre nem érzi magában az erőt és a bátorságot, akinek nagyon fontos a külvilág pozitív visszacsatolása, aki egy picit eleve nem tűnik "őrültnek" mások szemében, annak ez a karrier út, nagyon nehéz lehet.

Gyakorlatban hogyan zajlott a vállalkozásod elindítása?

2018-ban, tavasszal leadtam egy pályázati anyagot a Hiventures online felületén a LiveRobe-ról, amit a londoni tanulmányaim alatt raktam össze. Ez tartalmazott egy általam készített kattintható prototípusról egy youtube videót, és az üzleti koncepció alapjait.
Miután ezt érdekesnek találták, küldtek egy üzleti és pénzügyi terv sablont és azokat kellett kitöltenem. Az első üzleti tervem 30 oldalasra sikerült és kb 2.5 hónapig írtam.
Miután a terveket megfelelő színvonalúnak ítélték meg, behívtak, hogy egy kb 10 fős bizottság előtt tartsak egy prezentációt. Ezután 1-2 héten belül megszületett a döntés, és elindult a folyamat. Létrehoztuk a céget, megnyitottuk a bankszámlákat, aláírtuk a szerződéseket, és érdemben elkezdtünk dolgozni.
Az út elején, azt is mondhatnám, hogy fogalmam sem volt hogy mennyire komplex az, amit létre szeretnék hozni, és rengeteg olyan dolog volt, amiről nem tudtam, hogy nem tudom.
Azt sem tudtam pontosan, hogy milyen kompetenciákra lesz szükség a későbbiekben, ha ezt a céget valóban nemzetközi siker storyvá akarjuk tenni. Ez egy csodálatos tanulási folyamat, rengeteget fejlődök közben szakmailag és mint ember is.



Most, hogy már belevágtál milyen előnyöket és hátrányokat látsz benne?
Előnyként azt tudnám megfogalmazni, hogy bár folyamatos bizonytalanság van átlagosan egy startupper életében, mégis a magam ura lehetek, én osztom be az időmet. Ezzel persze együtt jár hogy önmagamat kell fegyelmezni, és vállalni is a felelősséget azért, ha valamit nem jól vagy nem határidőn belül csinálok meg. Vagy akár hajnalig dolgozni hetekig is, ha azt kívánja meg a cég érdeke. Ha az embernek nincs főnöke, akkor annak nincs konkrét napi keretrendszere, vagyis igazából az van amit te alakítasz ki. Ez egyszerre lehet előny és hátrány is.
Szintén előny, hogy igazából az ember szabadabban alkothat és teremthet jó dolgokat viszonylag gyorsan. Így jött létre nekünk is a LiveRobe Charity Shop, ahova felajánlott termékekből befolyt összeg 70%-a az Országos Mentőalapítványhoz kerül, és például erre az együttműködésre nagyon büszke vagyok, hogy sikerült tető alá hozni sok jogi és könyveléstechnikai probléma megoldása után!

Humans of LiveRobe: https://www.youtube.com/watch?v=OhR4Bc1Qvro
LiveRobe piactér: LiveRobe - Tudatos piactér a szebb jövőért


Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

4 esküvői frizura, ami bármilyen ruhához passzol, ha vendégként érkezel

4 esküvői frizura, ami bármilyen ruhához passzol, ha vendégként érkezel

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője