Toxikus a főnököd? Ezt teheted!

2022.január.27.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az emberi konfliktusok az élet természetes és olykor kifejezetten szükséges velejárói. Egy személy problémamegoldó képessége jelleméről is sokat elárul: beleáll a vitába és kiáll igazáért, vagy meghátrál és megalkuszik. A vita tárgya állhat komfortzónán kívül, lehet kényelmetlen és a legritkább esetben sem szerez örömet. De mi a helyzet akkor, amikor a konfliktusban résztvevő másik fél éppen a felettesünk?

Toxikus a főnököd? Ezt teheted!
Fotó: Gettyimages.com

Ilyen helyzetben legtöbbünk volt már, vagy nagy eséllyel legalább egyszer az életében lesz. Hiába válik vezető valakiből, nem jelenti azt, hogy minden esetben rátermett erre a feladatra, vagy, hogy mindemellett jó ember is. Mint bármely kapcsolatban, a munkahelyen is felmerülhetnek nézeteltérések, súlyos viták is, amelyek hátterében húzódhat akár személyes, akár szakmai egyet nem értés. Főnökünkkel kialakult, huzamos időn keresztül fennálló negatív viszony hatással lehet pszichés állapotunkra is, így célszerű nem elhúzni a viszony rendezését.

Széles skálán mozoghat azon emberek helyzete, akik munkahelyi konfliktussal küzdenek. Lehet, hogy csak egy egyszerű nézeteltérés, ami könnyen orvosolható, a felmondás gondolata pedig csak forrófejűségből merült fel. Az indulatok sűrűjében ugyanis könnyű elveszíteni az objektivitást. Ám könnyen előfordulhat az is, hogy a vezető személyisége enyhén, vagy súlyosan toxikus, nehéz vele bármilyen együttműködés. Ez utóbbi valóságos ördögi kör: nem dolgozunk jól, mert nem dicsérnek és nem dicsérnek, mert nem dolgozunk jól. De ki szeret és ki tud degradáló környezetben teljesíteni, ahol elismerés fél éve el sem hangzott, a kritika azonban mindennapos?

Felettesünk személyisége, vezetői képessége és módszerei nagyban befolyásolják munkamorálunkat. Felnézhetünk rá, hiszen kézben tart számos feladatot és felelősségteljes döntéseket hoz meg nap mint nap, státusza egyfajta tekintélyt parancsol. Egy jó vezető erős, következetes, rendszerezett és érti a dolgát. Egyértelmű utasításokat ad és segítséget biztosít, szívesen pontosít, válaszol a kérdésekre. Kedves, ám határozott, kellően távolságtartó, mégis érzi, amikor olyan segítséget tud nyújtani munkatársainak, ami nem kizárólag munkajellegű. Kolléga is, nem csupán főnök, így minden futó ügyet átlát, kellőképp alázatos. Szerteágazó kapcsolatrendszerrel rendelkezik, ismeri a beosztottak erősségét, fejleszti gyengeségeiket. Tudatos, így nem a munkahelyén vezeti le a magánéleti konfliktusból eredő feszültséget. Amennyiben ezen tulajdonságok csupán egyike is hiányzik, megnehezíti a kellemes légkör kialakulását.

A feltételek megteremtése a kialakult konfliktus rendezéséhez:

A hierarchikus rendszer, ami fennáll munkaadó és munkavállaló között megnehezíti a partneri helyzet létrejöttét. Mégis elengedhetetlen minden emberi kapcsolatban a kölcsönös tisztelet. Egy jól működő viszonyban, így a munkakapcsolat során is mindenki szavát meghallgatják.

Könnyebb ezt mondani, mint csinálni, de: beszélj a főnököddel!

Barátaink társaságában könnyedén elhatározzuk, hogy mi bizony felmondunk, mert nem vagyunk elégedettek a munkafeltételeinkkel. Éles helyzetben azonban ennél sokkal nehezebb nyíltan megfogalmazni a problémákat, majd megpróbálni megoldást találni. Elvégre a munkaadónkról van szó és veszíteni valónk bőven akad. Különben is, amikor eljön a pillanat, hajlamosak vagyunk köntörfalazni, elmenekülni a felelősségvállalás elől. Éppen ezért az egyik legfontosabb lépés, amikor előállt a szituáció, hogy őszintén felvállaljuk álláspontunkat és megfogalmazzunk mindent problémát, ami idáig vezetett. Az emberi kommunikáció számos helyen elcsúszhat, így akár olyan is előfordulhat, hogy teljesen másképp élte meg a helyzetet a két fél. Nem mindig jelent megoldást, ha egyből felmondunk és elmenekülünk a fennálló probléma elől, adni kell egy esélyt a változásnak. A megértés és elfogadás kulcskérdés ezen a ponton.

Mi segíthet még?

Valakinek az intenzív sport, valakinek a listaírás a bosszantó dolgokról válik be hatékony stresszlevezetés gyanánt. Mérlegelhetjük a jelenlegi munka előnyeit és hátrányait, felelősségre vonhatjuk saját magunkat vagy beszélgethetünk a nagy döntés előtt valakivel, aki járt már hasonló cipőben. De érdemes újabb lehetőségeket is számba venni vagy megpróbálni a saját hozzáállásunkon változtatni. Ez mind-mind megér egy próbát. Ami biztosan nem fog segíteni a helyzeten, az az objektivitást mellőző impulzív döntéshozatal.

Előfordul, hogy csak egy dolog jelent megoldást:

Ha mégis minden kötél szakad és a munkahelyváltás mellett döntünk, akkor is rendezni kell a viszonyt és törekedni arra, hogy harag nélkül távozzunk, két egyszerű okból kifolyólag: nem lehet tudni, mikor lesz szükség a (volt) főnök segítségére, vagy legalábbis, hogy ne tegyen keresztbe. És amikor a következő állás kapujában megkérdezik, miért hagytad ott korábbi munkahelyed, a jó benyomás érdekében nem tanácsos azt felelni, hogy egyszerűen azért, mert nem jöttem ki jól a főnökömmel!

Szerző: Vass Dorottya

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Napi horoszkóp: A Bak ne változzon a párja miatt, a Nyilast átverik - április 25.

Napi horoszkóp: A Bak ne változzon a párja miatt, a Nyilast átverik - április 25.

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője