Vállalkozás a koronavírus-járvány után

2020.augusztus.7.

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége Alapítvány kuratóriumi elnöke Inotay Petra, aki egyben a Maison Marquise márka tulajdonosa írásában a koronavírus-járvány hatásainak a vállalkozásokra gyakorolt hatását elemezte, és szerencsére nem látja olyan sötéten a jövőt:

Változik a világ, átalakulóban van a gazdaság egy új időszak kezdődik. Változunk mi is?

A tendenciák szerint a fogyasztói szokások átalakulóban vannak, a korlátozások miatt az utazás, a társasági események, a fesztiválok már nem a nyári elfoglaltságok top programjai között vannak. Ennek következtében a vásárlói szokások is átalakulnak. Tudatosabb vásárlók lettünk, már nem a "nincs egy rongyom sem, nem tudok mit felvenni" reggel a szekrény előtt állva az első mondatunk. Inkább figyelünk a minőségre - minőségi idő, minőségi étel, minőségi termékek.

Kis időre "percemberek" lettünk, ha az utazásra, a társas eseményekre gondolunk. Amit ma megtehetünk, ne halasszuk holnapra, mert lehet, hogy ma még tudunk repülőre ülni, külföldre utazni (EU) korlátozás nélkül, vagy beülni egy jó étterembe és elmenni szórakozni a barátokkal, de nem tudjuk mit hoz a holnap…

Az elmúlt időszakban a repülés már mindenki számára elérhető utazási forma volt, Milánóba, Brüsszelbe és számos európai városba gyakorlatilag olcsóbban eljutottunk, mint autóval Szegedre. Jó volt ez így? Tényleg kellett, hogy mindenki repülőre szálljon és utazzon, holott a saját országunkat sem ismerjük?

Most eljött az idő, előtérbe kerülnek a lokális lehetőségek, helyi gazdaság, helyi úti célok. Sok ismerősömmel beszélgettem és mindenki tudatosan keresi a hazai termékeket, legyen szó élelmiszerről vagy ruháról. Ma már lehet, hogy nem megyünk el egy apró, kockás terítős családi étterem mellett, hanem tudatosan lépünk be az ajtajukon. Lassan felfedezzük a hazai turisztikai lehetőségeket is, már nemcsak a Balaton, de a Tisza-tó, a Fertő-tó is jó alternatíva a tengerparti nyaralás helyett.
Megtanuljuk, hogy az igazi öröm nem abban rejlik, hogy elhagyjuk a határainkat, hanem abban, hogy együtt tölthetjük az időt a szeretteinkkel, barátainkkal. Gondoltuk volna valaha, hogy ez nem lesz magától értetődő?!

Ha pedig ezt a gondolatot folytatjuk, vajon mennyi olyan dolog van még akár az gazdasági-üzleti életben, akár a személyes kapcsolatainkban, amelyet természetesnek veszünk? A kérdés pedig az, hogy mi az, amit útravalóul viszünk magunkkal a koronavírus-járvány utáni időszakra.

Hogyan fogunk nyaralni a járvány után? Felfedezzük a lokális értékeinket?

Hogyan fogunk nyaralni a járvány után? Felfedezzük a lokális értékeinket?

Az bizonyos, hogy tudatosabban élünk, hiszen nem tudjuk mikor éri el a szektorunkat a turizmus iparágának "globális összeomlása" utáni domino-effekus. A globális turizmus 91%-kal csökkent. Egy iparág bevétel csökkenése előbb utóbb begyűrűzik a többi szektorba. A turizmus a hazai GDP több, mint 12%-át tette ki az elmúlt években. A turizmushoz szorosan kapcsolódik a vendéglátás és az előbb említett szektorhoz kapcsolódó kiszolgáló szolgáltatások. A válság pedig nem csak a lokális piacokat érintette, hiszen globális szinten is olyan helyrehozhatatlan károkat okozott, amelyeket csak a gazdaság motorjának átkalibrálásával lehet helyrehozni. A súlypontok áthelyeződnek, az online "digitális-ipari forradalom" gyakorlatilag időben önmagát megelőzve, a szemünk előtt zajlott le. A digitális oktatás, webes meetingek, netes bevásárlás, de még az online kapcsolattartás is az életünk részévé vált úgy, hogy időnk sem volt feldolgozni a változást. A tegnap jól bevált szokásai ma már idejétmúltak, a fiatalabb és az idősebb generáció is rá volt kényszerítve arra, hogy a digitális térben tartson kapcsolatot.

A változás jó, a változás lehetőséget ad az új dolgok felfedezésére, teret ad az innovációnak. Aki ebben az időszakban sikerrel indítja be a vállalkozását, biztos vagyok benne, hogy hosszú távon fent fogja tudni tartani.
A jó vállalkozó ismérveinek listája most kibővült, felkerült rá az "alkalmazkodó" is, hiszen azt látjuk, hogy változnak a fogyasztói szokások, változik a fogyasztói igény, változik a csatorna, amelyen el tudjuk juttatni az üzenetünket és változnia kell az üzenetnek is.

Az eddigi, jól bevált fogások, ujjgyakorlatok már nem fognak, vagy nem olyan hatékonysággal fognak működni. Kockázatkerülőbbé váltak a fogyasztók, de a piac is megfontoltabb lett. Tudomásul kell vennünk tehát, hogy megváltozott a világ. Fiatalként érdemes szétnézni, hogy mik a lehetőségeink, hiszen rengeteg forrás áll a rendelkezésünkre. Arra bátorítok mindenkit, hogy legyetek bátrak, ha hisztek valamiben, akkor merjetek belevágni, fejlődni, ugyanis hiszem, hogy: Most van időnk és lehetőségünk tervezni, kutatni, tanulni és megírni a jövőnket!

Ez is érdekelhet

Selena Gomez is beszállt a szezon legmenőbb trendjébe, a blézerruhák tarolnak most mindenhol

Selena Gomez is beszállt a szezon legmenőbb trendjébe, a blézerruhák tarolnak most mindenhol

GLAMOUR Horoszkóp

Ez a 3 csillagjegy a legkevésbé alkalmas a hűségre egy párkapcsolatban

Ez a 3 csillagjegy a legkevésbé alkalmas a hűségre egy párkapcsolatban

Sztárhírek

Nagykorú lett Norvégia trónörököse, nézd, milyen gyönyörű a hercegnő

Nagykorú lett Norvégia trónörököse, nézd, milyen gyönyörű a hercegnő