Azt hinnéd nem számít, de nagyon fontos, hogy ügyelj a bélrendszered egészségére

2019.november.30.

Testünk talán egy része sem jogosult annyira a "második agy" névre, mint a bélrendszerünk. A legalább száztrillió baktériumból álló bélrendszer befolyásolja a bőr egészségi állapotát, a nemi vágyakat, az energiaszintet és a hormonháztartás működését is. De hogy mégis miként? A bélnek van egy saját idegrendszere, az úgynevezett enterális idegrendszer (ENS), aminek fő célja az emésztés szabályozása, ugyanakkor szorosan kapcsolódik az agyhoz, ezáltal pedig jelentős hatással bír a mentális jólétre.

Azt hinnéd nem számít, de nagyon fontos, hogy ügyelj a bélrendszered egészségére
Fotó: Getty Images

Ha a beleid egészségi állapota nem megfelelő, akkor a mikrobák olyan jeleket küldenek, amelyek negatívan befolyásolják a hangulatodat. De mit tehetsz azért, hogy ez ne történjen meg vagy esetlegesen helyreállítsd a jelenlegi kedvezőtlen állapotodat?

Több alvás, kevesebb stressz

Ha stresszel és nehezen alszol, akkor fontos hogy a beleid állapotát is figyelembe vedd, hiszen kölcsönösen képesek hatni egymásra. Ha például sokat idegeskedsz, az epinefrin nevű stresszhormon lehetővé teszi a bélbaktériumok szaporodását és gyulladás alakulhat ki. Ha keveset alszol, a beleid és az idegrendszered között olyan kommunikáció fog létesülni, ami megnövekedett koncentrációt fog igényelni olyan helyzetekben is, amiket korábban pillanatok alatt meg tudtál oldani. Ahhoz, hogy kevesebbet szorongj és stresszelj, alapvető fontosságú, hogy legalább napi hét-nyolc órát aludj, lefekvés előtt pedig legalább negyed órával korábban helyezd magad nyugalmi állapotba.

Egészítsd ki az étrended probiotikumokkal

A probiotikumok olyan jó baktériumok, amelyek fenntartják az emésztőrendszer és az egész test egyensúlyát. Néhány élelmiszer természetesen gazdag probiotikumokban, mint például a házi termesztésű káposzta, a kefir vagy a kombucha. Vannak olyan ételek is, amelyek magas rosttartalmukkal prebiotikumnak tekinthetők és táplálják a jó baktériumokat; ilyen a banán, a zab és a lenmag is. A különböző rostok különböző baktériumokat jótékony baktériumokat táplálnak, ezért fontos, hogy ezeket a prebiotikumokat több forrásból vidd be a szervezetedbe. Ha nincs lehetőséged természetesen gazdag pro – és prebiotikumokat bevinned a szervezetedbe, akkor érdemes étrend-kiegészítőt szedni, de előtte mindenképp egyeztess a háziorvosoddal, hogy ő pontosan melyik készítményeket javasolja neked.

Hallottál már a zsigeri zsírról? Így szabadulhatsz meg tőle

Hallottál már a zsigeri zsírról? Így szabadulhatsz meg tőle

Próbálj ki egy tisztítókúrát

Ha úgy érzed, hogy a beleid állapota meglehetősen kiegyensúlyozatlan, akkor érdemes elgondolkodnod egy komplett tisztítókúrán. Vannak olyan néhány napos vagy hetes kúrák, amelyek kimondottan a belek regenerálásra lettek kifejlesztve. Mindenkinek más azonban az energia – és tápanyagszükséglete, nem mindegy, hogy különböző egészségügyi tényezőkkel együttvéve mire van szüksége mindenképpen a szervezetednek. Mielőtt belevágsz egy diétába, egyeztess a háziorvosoddal vagy keress fel egy dietetikust, aki mindent lényeges tényezőt figyelembe véve segít neked egy személyre szabott étrend kialakításában.

Igyál több vizet és koffeinmentes teát

Ahhoz, hogy a bőröd egészséges legyen, megfelelően működjön az immunrendszered, helyén legyen az energiaszinted és az emésztésed is kiegyensúlyozottan funkcionáljon, bőséges folyadékbevitelre, vízre van szüksége a szervezetednek. Szilárd szabály, hogy minden nap legalább nyolc pohárnyi tiszta vizet igyál meg, ezen kívül pedig érdemes hidratáló koffeinmentes teákat, például gyömbér – vagy kamillateát is innod. Ha kevés folyadékot fogyasztasz, az a beleidre is negatív hatással lehet, ezért soha ne feledkezz meg róla, hogy mindig legyen nálad legalább egy üveg folyadék.

Mozogj rendszeresen

A testmozgás képes növelni a hasznos mikrobális fajok számát és gazdagítja a mikroflóra sokféleségét, javítva az általános egészségi állapotot. Ha mozogsz, soha ne feledd, hogy az egész tested mozog, ami pedig a bélműködésnek is kedvez. Ha éppen olyan napod van, hogy kényelmetlenül érzed magad a testedben, már fél óra aktív testmozgással is javíthatsz a közérzeteden. Megszűntetheted az esetleges kellemetlen puffadásérzetet vagy bármilyen emésztési zavart – a lényeg, hogy ne hagyd hogy ha kellemetlenül érzed magad, ellustulj, hanem irány, mozgásra fel!

Ez is érdekelhet

Ezt hozza 2022-ben a Tigris éve a pénzzel, szerelemmel kapcsolatban

Ezt hozza 2022-ben a Tigris éve a pénzzel, szerelemmel kapcsolatban

Divathírek

Roxforttól a kifutókig - Emma Watson legstílusosabb vörös szőnyeges pillanatai

Roxforttól a kifutókig - Emma Watson legstílusosabb vörös szőnyeges pillanatai

Divathírek

André Leon Talley divatikontól búcsúzunk - A Vogue egykori kreatív igazgatója 73 éves korában hunyt el

André Leon Talley divatikontól búcsúzunk - A Vogue egykori kreatív igazgatója 73 éves korában hunyt el