Túl sok stresszes hír ér? Így védheted meg a mentális egészségedet

2022.április.20.

A 21. században internetkapcsolattal rendelkező embernek lenni azt jelenti, hogy szinte elkerülhetetlenül megtalálnak minket a stresszes hírciklusok. A mostani, Ukrajnát érintő háború önmagában is borzalmas, de a Magyarországhoz való közelsége miatt még erősebben hathatnak ránk a folyamatosan megjelenő letaglózó címek, képek és történetek. Bár igaz, hogy a körülöttünk zajló eseményekről való tájékozottság segíthet abban, hogy jobban megértsük a világot, amelyben élünk, de van az a pont, amikor már a mentális egészségünk védelmére is nagy hangsúlyt kell fordítanunk.

„Mindig találkozunk negatív érzéseket keltő hírekkel, de most különösen nehéz a helyzet, hiszen ez a háborús krízis nagyon erős félelmeket szólíthat meg bennünk. Ilyen a saját egzisztenciánk féltése, hiszen egy biztonságos világban szeretnénk élni, és az ebbe vetett hitünket alapvetően rengeti meg az, ami Ukrajnában most történik. Ezért fokozottan nehéz azt megtenni, hogy ezekkel a hírekkel ne foglalkozzunk, vagy kizárjuk azokat, és erre nincs is szükség. Mindemellett segíthet az a fajta tudatosság, hogy korlátozzuk az ilyen hírek figyelemmel követésével töltött időnket. Aki ebbe belekerül, hamar megtapasztalhatja, hogy észrevétlenül rengeteg időt tölthet el olvasással, elemzésekkel, videónézegetéssel” - mondta Dienes Angéla pszichológus.

„Fontos technika lehet, hogy kitűzünk egy adott időtartamot, amit a hírekkel eltöltünk. Ha szükségünk van rá, akkor akár minden nap is olvashatunk híreket, de legyen limitált az erre fordított idő. Az ilyen történések során általában tehetetlenséget is megélünk. Azt érezzük, hogy nem vagyunk urai a helyzetnek. Ebben tud segíteni, ha ezt át tudjuk fordítani valamifajta aktivitásba, például, ha csak egy pár órát rászánunk a segítségnyújtásra a magunk eszközeivel” - tette hozzá a szakértő. Közben pedig az is fontos, hogy tudatosan meghúzzunk egy határt, és a saját testi és lelki egészségünkre is odafigyeljünk.

Gondoskodj a szervezeted számára szükséges táplálékról és vízről

A táplálkozás és a hidratálás két alapvető szükséglet, és ha nem gondoskodsz róluk megfelelően, az nagy valószínűséggel a fizikai állapotodra és a hangulatodra is ki fog hatni. A stressz gyakran csökkenti az étvágyat, és ha folyamatosan csak a híreket böngészed, könnyen megfeledkezhetsz az evésről és az elegendő vízivásról, amitől csak még rosszabbul fogod magad érezni. Még ha sok rossz dolog is történik most a világban, a szervezetednek továbbra is szüksége van arra, hogy prioritásként kezeld a következetes táplálását és hidratálását.

Ezt teszi a bőröddel a stressz, de így szembeszállhatsz vele

Tegyél meg mindent azért, hogy eleget pihenj

Az alvás egy másik olyan alapvető szükséglet, amely, ha nincs kielégítve, súlyosbíthatja a lelkedet terhelő információk megélését. Minél kevesebbet alszol, annál hajlamosabb lehetsz a szorongásra és a negativitásra. Ha ugyanis nem alszol eleget, előfordulhat, hogy a szervezeted gyakrabban fenyegetésnek tekint bizonyos ingereket, hogy így próbáljon védeni. Ez a hírek főcímeire és még a távoli eseményekre is vonatkozik, még akkor is, ha nem töltesz el velük napi több órát. Minél jobban kipihened magad, annál valószínűbb, hogy jobban tudod kezelni a stresszes hírciklusokat.

Szánj időt a stresszoldásra és az öngondoskodásra

Ebben az időszakban különösen hasznos az öngondoskodás gyakorlása és az olyan tevékenységek végzése, amelyek fokozzák az elméd és a tested jólétét. Mindenkinél más dolgok válnak be a legjobban, de érdemes lehet kipróbálnod például egy vezetett meditációt, különféle légzőgyakorlatokat, több időt eltöltened a friss levegőn és a napon, sportolnod, süteményt sütnöd, venned egy forró fürdőt, vagy felhívni egy barátodat, és kibeszélned magadból mindent, ami nyomaszt. Bármelyiket is választod, a lényeg, hogy szívesen tedd, és ezáltal is oldd az esetlegesen már felgyülemlett feszültséget.

Ekcémával küzdesz? Csökkentsd a stresszt az életedben!

Adj magadnak engedélyt a teljes kikapcsolódásra

Néha a legjobb, amit tehetsz, ha legalább pár órára teljesen elzárod magad a feléd áramló hírektől. Ha úgy érzed, hogy túl sok impulzus ér, húzd ki nyugodtan a laptopod a konnektorból, tedd félre a telefonodat, és összpontosíts másra. Gyakran érezhetjük magunkat bűnösnek amiatt, hogy a figyelemelterelést alkalmazzuk, amikor nehéz dolgokról van szó, de ez egy egészséges megküzdési mechanizmus is lehet. Mindig tarts észben, hogy nagy különbség van aközött, ha homokba dugod a fejed, és aközött, ha stratégiailag eltereled a figyelmedet vagy azt érzed helyesnek, ha adsz magadnak néhány hírmentes órát.

Ez is érdekelhet

Dőlnek a szextabuk: „Megtörtént velem az elképzelhetetlen”

Dőlnek a szextabuk: „Megtörtént velem az elképzelhetetlen”

G-Életstílus

8 dolog, amit csak azután értesz meg, ha már összetört a szíved

8 dolog, amit csak azután értesz meg, ha már összetört a szíved

Monitor

21 megható fotó Erzsébet királynőről és fiáról, III. Károly királyról

21 megható fotó Erzsébet királynőről és fiáról, III. Károly királyról