Lassan járj, tovább érsz - A 1975 márka mottója

2015. január 6.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A magyar divatban sokak számára újdonságként csenghet a 1975 név, pedig a 100%-ban itthon tervezett és gyártott márka darabjai nagyon is egyediek, figyelemre méltóak, és alkotóik, Győre Nikoletta, illetve Kupi Szimonetta különleges szemléletét és ízlését tükrözik.

A Women of the Year legjobb divattervező kategóriában induló 1975 márka tervezőivel beszélgettünk.

Immár egy évtizede dolgoztok a divatszakmában, a márkát több mint 4 éve hoztátok létre. Úgy haladtok, ott tartotok jelenleg, ahogy terveztétek, hogy fogtok?
A márkánk létrehozását, elindulását mindenképp könnyítette a szakmai előélet, és a mindkettőnk más-más aspektusából hozott tudása, tapasztalatai. "Lassan, megfontoltan járj, tovább érsz" – ez volt az indulási mottónk, ami mind a mai napig fontos tézis a márka alakulásában. Óriási lehetőségek övezték a 2014-es évünket; London Fashion Week idején prezentáció, Pécsi Design Hét, Boscolo Christmas Fashion Show két másik magyar tervezővel, és számos hazai tervezővel együttműködés, illetve az évet záró siker a GLAMOUR Women of the Year jelölése. Azt gondoljuk, ennél többet/jobbat nem is kívánhattunk volna.

Mennyire működik sikeresen a közös munka? Szétválasztottátok egymás feladatait, hogy melyikőtök miben vesz részt, vagy abszolút közös a tervezés és a marketing kommunikáció is?
A közös munka a szó szoros értelmében közös munka. Mindkettőnk kettős érdeklődésű/végzettségű, így a gazdasági és a tervezői kérdésekben is kiegészítjük, ha szükséges ad hoc helyettesítjük egymást. Közös cél, részfeladatokban szétosztva. Gyártatás előkészítése, szabásmintákkal foglalkozni, mintakollekciók közös papíron megtervezése, mintavarrónők koordinálása, kellékbeszerzés, gyártatás, szállítmányozás, vizuális megjelenés, marketing, költségvetés… Persze ennyi feladatnál vannak olyan kisebb szegmensek, amelyekben egyikünk jobb, vagy szívesebben veszi át az operatív részt, így a másik addig a további, számára kézenfekvőbb feladatokkal foglalkozik.

Az 1975 márkát a modern vonalak, letisztult formák és a `street fashion` hordhatósága jellemzi. Ezt a vonalat számos multinacionális divatcég képviseli itthon, mennyire nehéz velük versenyezni?

Multicégekkel versenyezni önkínzás lenne, ráadásul a céljaink között ez sosem szerepelt. A mi tapasztalatunk az, hogy igazán jókor kerültünk a hazai divat szcénájába, ugyanis a magyar közönség az elmúlt pár évben kezdte felfedezni és értékelni a magyar casual tervezőket. Érezni a levegőben az igényt, hogy szeretnének különbözni társaiktól, illetve keresik a minőségi alapanyagokat. Ezeken túl a vásárlói pszichológiára is nagy hangsúlyt fektetünk; a viszonteladói körön túl a személyes találkozóra, tanácsadásra a showroomunkban kerül sor, ahol mind a mai napig mi segítünk a vásárlóink döntéseiben.

Márkátokban köztudottan a fekete, fehér, sötétkék, szürke és a nude különböző árnyalatai jelennek meg. Vásárlóitok nem hiányolják az "új", más színeket? Gondoltatok rá, hogy más árnyalatokkal is dolgoztok majd a jövőben?
Minden szezonban egyre jobban túlmerészkedünk a saját határainkon. A tervezés nemcsak a munkánk, hanem a hobbink is, ahol belefér a játék, a kísérletezés. Egyszer az anyaghasználatban újítunk, majd a formavilágba csempészünk valami tőlünk eltérőt, vagy a monokróm hatást törjük meg egy-egy aktuális kedvenc színnel. Az eredmény mégis megmarad annál a letisztult, konstruktív, de burkolt szexualitásnál, ahogy elkezdtük.

Kiknek terveztek a leginkább?
Elsősorban magunknak. Így, akik szeretnek minket, a stílusunkat, a személyiségünket, előbb vagy utóbb biztosan vásárolnak nálunk. Pont ugyanez igaz fordítva is, ha ismeretlenül megnézitek a kollekcióinkat; minket fedeztek majd fel benne. Mindkettőnk stílusvilága, ízlése hasonló, de árnyalatokban mégis más, így áll össze a végére az egység, amiben mindekttőnk el van rejtve.

Honnan szoktatok inspirálódni tervezéskor?
Generálisan az építészet és a festészet az, ami a mindenkori tervezési szakaszban hat ránk. Másodsorban mindkettőnk életének fontos része az utazás/világlátás, ahonnan rengeteg inspirációt nyerünk kulturális, streetstyle területről. Ritka esetekben akár egy alapanyag, textil struktúra, mintázat is lehet egy kollekció elindulásának alapja.

Mesélnétek következő kollekcióitokról, melyeken éppen dolgoztok?
A tavasz/nyári kollekció gyártása zajlik. A szezon a konstruktivista szigorúság és a lágy esésű anyaghasználat ellentétének játéka. Az állandósult fekete, fehér, szürke színvilág mellett erős hangsúlyt kap a sárga és a kék használata. Az anyagok között vannak erősen strukturált textilek (steppelt pamutok) és nagyon egyszerűek is (selymek, szarvasbőrhatású anyagok), amelyek egyfajta kontrasztot adva lehetővé teszik, hogy a lágyság és keménység ábrázolása egyszerre kelljen életre. Leginspirálóbb elemei közül a steppelés, a lebegést imitáló selymek, lézervágott bőr felületek és a földig érő hosszakon kívül az aszimmetria a legjellemzőbb. A 2015/16 ősz/tél kollekcióról pedig csak annyit, hogy az eddigieknél a leginkább érezhető lesz a geometria iránti szeretetünk.

Hogyan viszonyultok a külföldi értékesítés kérdéséhez? Érdeklődnek külföldről márkátok iránt?
Hazai területen nagyon nagy az érdeklődés, és a fővárosban számos helyen vagyunk elérhetőek a showroomon kívül. Vidéki nagyvárosokban szintén elindult az együttműködés, de még vannak, ahol a tárgyalások zajlanak csak. A külföldi értékesítés egészen más, bécsi és prágai vonalon mozgolódunk, de a londoni látogatásunk után onnan is volt megkeresés pop up store együttműködésben, amit idén remélhetőleg meg is tudunk valósítani. Ez megkönnyíti a piac gyors feltérképezését, hogy érdemes e tovább gondolkoznunk brit vonalon vagy sem.

Lehet már tudni hol lesz a következő divatbemutatótok? Hol találkozhatnak az érdeklődők ruháitokkal legközelebb?
A közeli jövőt nézve márciusban lesz együttműködésünk egy hazai festőművésszel, ahol kiállítás és installációs bemutató szerepel együtt. Áprilisban a szokásos szezonnyitó bemutatónkat tartjuk, ahol hazai formatervezők kiegészítőivel is találkozhattok.

Mik a jövőbeli terveitek? Gondoltatok rá, hogy a ruhák mellett kiegészítőket is terveztek majd?
Sokszor kerülgetjük a saját tervezésű kiegészítők témakörét. Nem elsődleges cél, hisz rengeteg fiatal, tehetséges ékszer és táskatervezővel kooperálhattunk az elmúlt években (Petrity Dorka, Mamakin, Zwana stb.), de ha minden lehetőségünk –anyagmegmunkálásban maximalista szakember, gyártási szakértelem, idő - rendelkezésre áll, mindenképp megugorjuk ezt is. De ahogy az interjú elején említettük, "Lassan járj, tovább érsz". A biztos, stabil haladásunk mindezidáig bevált, és hálásak vagyunk minden varrodai és gyártási partnerünknek, hogy a közös munka egyre gördülékenyebben halad, mára már fél szavakból is értjük egymást.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Szabadulj meg a szarkalábaktól: ezzel az otthoni kezeléssel látványos eredményt érhetsz el (x)

Szabadulj meg a szarkalábaktól: ezzel az otthoni kezeléssel látványos eredményt érhetsz el (x)

Ez az új illatpáros hihetetlenül érzéki - próbáljátok ki Ti is! (x)

Ez az új illatpáros hihetetlenül érzéki - próbáljátok ki Ti is! (x)

Nem is gondolnánk, milyen sok embernek segíthetünk plazmaadással (x)

Nem is gondolnánk, milyen sok embernek segíthetünk plazmaadással (x)

C-vitamin tippek – Így szedd, hogy fittebb légy (x)

C-vitamin tippek – Így szedd, hogy fittebb légy (x)