Videó: Gerlóczy Sári, aki túlélte a XX. század viszontagságait

2025. július 30.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Egy nő, aki a XX. század legmeghatározóbb korszakait testközelből élte meg – és képein keresztül ma is mesél túlélésről, szabadságról és az emberi szenvedés mélységeiről. Gerlóczy Sári – festőművész, grafikus, jelmeztervező – rendkívüli életútjáról, gyerekkoráról, traumáiról és művészetéről mesél Mérő Verának a GLAM Talks legújabb epizódjában.

Mérő Vera Gerlóczy Sára
Gerlóczy Sára festőművész, grafikus, jelmeztervező a GLAM Talks with Mérő Vera podcastsorozat legújabb vendége

Különleges GLAM Talks with Mérő Vera podcastben Gerlóczy Sári mesél az életéről, aki nemcsak túlélője, hanem alkotója is egy sűrű, ellentmondásos évszázadnak. Ez a beszélgetés nemcsak egy életút, hanem a XX. század érzelmi és történelmi lenyomata is, amely mélyen megérinti a nézőt.

Véletlenek és ösztönös döntések

Gerlóczy Sári egy évszázadnyi magyar történelem tanúja és túlélője. 1931-ben született Telléry Sáraként, egy mágnás zsidó családba. A háború alatt a családjuk nem bujkált – ők bujtattak másokat. A felszabadulás után az orosz katonák, majd az államosítás és kitelepítések formálták tovább a sorsukat. A Képzőművészeti Főiskolára nagypolgári származása miatt nem vették fel, így életét – és karrierjét – véletlenek és ösztönös döntések irányították.

Jelmeztervezőként dolgozott színházakban és az Operánál, grafikusként könyvillusztrációkat készített, többek közt Esterházy Péter Tizenhét hattyúk című regényéhez. A '70-es évektől kiállító művészként vált ismertté: előbb az underground, később a hivatalosan is elismert képzőművészek közé tartozott. Otthona és műterme évtizedeken át a hazai művészeti élet szellemi központja volt, miközben négy gyermeket nevelt, festett, alkotott.

Péterfy Bori: „Nem hagyom magam kiégni”

Péterfy Bori: „Nem hagyom magam kiégni”

Művészként helytállni, alkotni

A beszélgetésben Vera és Sára visszautaznak gyerekkora helyszíneire is: az opatijai nyarakra, ahol már kisgyermekként találkozott Hunyadi Sándorral, aki – Sári szavaival – „belészeretett”, és családi barát lett. Felidézi a zárdai nevelést a Mikszáth téri Sacré Coeur intézetben, ahol kisgyermekként megdöbbentő gyónásokba keveredett, és azt az időszakot is, amikor szülei válása után bentlakóként élte meg a háborús éveket.

Előkerülnek a kitaszítottság, lakáselkobzások, a Haris közbeni társbérlet emlékei, az álmodozó gyerekkor és az, hogy milyen volt nőként, művészként helytállni és alkotni egy korszakokkal terhelt világban. Sára művészete különös kategóriát képvisel – ahogy ő nevezi: „traumafestészet”. Képein az emberi szenvedés és élni akarás mélyrétegei sejlenek fel. Ő maga örök lázadó, akinek történetei nemcsak tanulságosak, de kísértetiesen aktuálisak is.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Szoboszlai Dominik tündéri apa-lánya fotójára nincsenek szavak, így készülnek az első közös karácsonyukra

Szoboszlai Dominik tündéri apa-lánya fotójára nincsenek szavak, így készülnek az első közös karácsonyukra

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

Friss, szenvedélyes, misztikus: merész Versace illatok ajándékba (x)

Friss, szenvedélyes, misztikus: merész Versace illatok ajándékba (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)