Közös gondolkodásra és párbeszédre készteti a résztvevőket ez a különleges, magyar fejlesztésű társasjáték

2021. január 26.
Ez a cikk több mint 6 hónapja frissült utoljára, a benne lévő információk elavultak lehetnek.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A magyar fejlesztésű játék három alkotójával a társastervezés rejtelmeiről, a Histheory pozitív hatásairól és az eddigi tapasztalatokról, visszajelzésekről beszélgettünk.

Kik állnak a HISTHEORY játék mögött? Kérlek, mutassátok be röviden az alkotókat.
A HISTHEORY létrehozói: Bokor Gyöngyi, Csizmadia Zsolt és Mihálkovics Edina. Mindnyájan az akkor Magyar Iparművészeti Főiskola (MIF), mai nevén Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) hallgatói voltunk.

Mik a legfontosabb tudnivalók a HISTHEORY-ról? Hogyan mutatnátok be egy érdeklődőnek, hogy kipróbálás nélkül is értse, miről van szó?
A legnehezebb erre a kérdésre válaszolni, mert a HISTHEORY merőben eltér az eddigi társasjátékoktól. Itt nem kell eljutni A-ból B-be a figuráiddal, nem is műveltségi vetélkedő, vagy stratégiai játék. Inkább egy olyan objektum, ami közös gondolkodásra és párbeszédre készteti a résztvevőket, miközben együtt építenek egy rendszert és vele egy történetet. Kipróbálás után, vagy egy-egy oktató videónk megtekintése után érthető meg jobban a játék.



Milyen készségeket fejleszt a játék?
Közös munka folyik, egymás meggyőzése, érvelés, nézetek ütköztetése. Nagyobb, lényegibb összefüggésekben tanít meg gondolkodni, és egy távolabbi fókuszból láttatja a történelmet. Talán sikerül egy picit megszabadulni az előítéletektől, és ráébredni, hogy nem minden fekete-fehér. Na meg "élőben" látjuk, hogy a történelem hogyan ismétli önmagát, bár ezt nem készségnek nevezném, de hasznos ráébredés.

Hogy jött a társasjáték-készítés ötlete?
Egy workshopon kezdtünk hálózatépítésbe, társadalmi, szociológia kifejezések összefüggéseit vizsgálva. Annyira izgalmasnak találtam a szisztémát, hogy otthon tovább gondolkodtam az ötleten, és arra jutottam, hogy ebből egy társasjátékot kellene fejleszteni.

Laikusként nagyon sajátos terepnek tűnik a társasjáték-tervezés. Hogy álltatok neki? Milyen előismeretek vagy kutatások szükségesek ehhez?
Valószínűleg ezt nem gondoltuk így végig, vitt magával az ötlet, de fejlesztés közben sokat egyeztettünk szakemberekkel. A legfontosabb cél az volt, hogy megtaláljuk azokat a kifejezéseket, amelyek mindenképp kellenek egy izgalmas játékhoz. Végül 150 hatszögű kártya került a dobozba, rajtuk 150 különböző kifejezéssel, ami mindenképp kell egy tartalmas, sokszínű játékhoz. Rengeteg próbajátékot tartottunk, játékszabályokat ötöltük ki és vetettünk el, míg végre megszületett az a szívünknek kedves sárga doboz, ami tartalmilag és grafikailag is tetszetős, és szívesen bízzuk rá az új tulajdonosára.

Ha jól tudom gimnazisták játszottak a HISTHEORY-val iskolai keretek között, egyes intézmények vásároltak is a játékból. Otthonra is ajánljátok családi vagy baráti társas délutánokra, estekre?
Igen. Azt hiszem, bátran ajánlhatjuk otthonra, és baráti társaságoknak is a játékot. Bárki játssza is a Histheory-t, pár kör után rá fog jönni, hogy mennyivel izgalmasabb, ha nem a nyerésre, hanem a közös építkezésre fókuszálunk, és egy közös rácsodálkozásban, tanulásban veszünk részt.

Bizonyára sok visszajelzést kaptok a játék kipróbálóitól és magatok is rengetegszer játszottatok vele. Van olyan történet, amit elküldtek nektek vagy előttetek alakult ki és különösen érdekesnek találjátok?
A játék vásárlóitól egyszerűbb visszajelzéseket kapunk, ezek nem túl részletezők, de pozitívak, ez közülük a kedvencünk, amit nemrég a Facebook-on kaptunk:
"A játék zseniális, egyelőre még sokkos állapotban vagyunk a komplexitása miatt. Fogadják őszinte elismerésünket!"

Én magamban két emlékezetes felismerést tettem a játékunkkal kapcsolatban: az egyik ezek közül az volt, amikor az amerikai társadalom képletét kezdtem el felpakolni. Azok a problémák, amelyek most is jelentkeznek, elég szépen kirajzolódtak az asztalon. Megjelentek az elkülönülő társadalmi csoportok a problémáikkal és szembenállásukkal együtt.
Egy vicces élményem pedig az volt, amikor egy éppen nézett sorozat alaphelyzetét raktam ki, és elkezdtem a szabályaink szerint folytatni a történetet és láss csodát, mikor tovább néztem a sorozat következő szériáját, azt a történetet írták meg ők is.
A járvány képletét is rengetegszer kiraktuk különböző társadalmi berendezkedések krízismegoldásait kutatva, és hát a valóság ott is beigazolta a mi forgatókönyveinket. Demokráciák és diktatúrák válaszait kutattuk, és az emberi személyes reakciókat.

Tervezitek tovább fejleszteni a játékot? Várható esetleg magyar fordítás, új zsetonok vagy bármi más újítás?
Folyamatosan agyalunk a fejlesztésen, rengeteg ötletünk van. Idén karácsonykor is előálltunk egy újdonsággal: izgalmas feladatkártyákat kreáltunk. De további fejlesztéseket is tervezünk. Igazából a leghülyébb időpontokban hívogatjuk egymást az új ötletekkel. Nagyon szeretnénk magyar kiadást a játékból, de azt is gondoljuk, hogy mivel ez egy beszéltető médium, alkalmas arra, hogy akár nyelvet tanuljon vele az ember, és rögtön a kontextusukban lássa is a fogalmakat.

Interjú: Dózsa Kamilla

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Semmelweis Ignác anyák millióit mentette meg, feleségét azonban tönkretette

glamour plusz ikon Semmelweis Ignác anyák millióit mentette meg, feleségét azonban tönkretette

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)