Közös gondolkodásra és párbeszédre készteti a résztvevőket ez a különleges, magyar fejlesztésű társasjáték

2021.január.26.

A magyar fejlesztésű játék három alkotójával a társastervezés rejtelmeiről, a Histheory pozitív hatásairól és az eddigi tapasztalatokról, visszajelzésekről beszélgettünk.

Kik állnak a HISTHEORY játék mögött? Kérlek, mutassátok be röviden az alkotókat.
A HISTHEORY létrehozói: Bokor Gyöngyi, Csizmadia Zsolt és Mihálkovics Edina. Mindnyájan az akkor Magyar Iparművészeti Főiskola (MIF), mai nevén Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) hallgatói voltunk.

Mik a legfontosabb tudnivalók a HISTHEORY-ról? Hogyan mutatnátok be egy érdeklődőnek, hogy kipróbálás nélkül is értse, miről van szó?
A legnehezebb erre a kérdésre válaszolni, mert a HISTHEORY merőben eltér az eddigi társasjátékoktól. Itt nem kell eljutni A-ból B-be a figuráiddal, nem is műveltségi vetélkedő, vagy stratégiai játék. Inkább egy olyan objektum, ami közös gondolkodásra és párbeszédre készteti a résztvevőket, miközben együtt építenek egy rendszert és vele egy történetet. Kipróbálás után, vagy egy-egy oktató videónk megtekintése után érthető meg jobban a játék.



Milyen készségeket fejleszt a játék?
Közös munka folyik, egymás meggyőzése, érvelés, nézetek ütköztetése. Nagyobb, lényegibb összefüggésekben tanít meg gondolkodni, és egy távolabbi fókuszból láttatja a történelmet. Talán sikerül egy picit megszabadulni az előítéletektől, és ráébredni, hogy nem minden fekete-fehér. Na meg "élőben" látjuk, hogy a történelem hogyan ismétli önmagát, bár ezt nem készségnek nevezném, de hasznos ráébredés.

Hogy jött a társasjáték-készítés ötlete?
Egy workshopon kezdtünk hálózatépítésbe, társadalmi, szociológia kifejezések összefüggéseit vizsgálva. Annyira izgalmasnak találtam a szisztémát, hogy otthon tovább gondolkodtam az ötleten, és arra jutottam, hogy ebből egy társasjátékot kellene fejleszteni.

Laikusként nagyon sajátos terepnek tűnik a társasjáték-tervezés. Hogy álltatok neki? Milyen előismeretek vagy kutatások szükségesek ehhez?
Valószínűleg ezt nem gondoltuk így végig, vitt magával az ötlet, de fejlesztés közben sokat egyeztettünk szakemberekkel. A legfontosabb cél az volt, hogy megtaláljuk azokat a kifejezéseket, amelyek mindenképp kellenek egy izgalmas játékhoz. Végül 150 hatszögű kártya került a dobozba, rajtuk 150 különböző kifejezéssel, ami mindenképp kell egy tartalmas, sokszínű játékhoz. Rengeteg próbajátékot tartottunk, játékszabályokat ötöltük ki és vetettünk el, míg végre megszületett az a szívünknek kedves sárga doboz, ami tartalmilag és grafikailag is tetszetős, és szívesen bízzuk rá az új tulajdonosára.

Ha jól tudom gimnazisták játszottak a HISTHEORY-val iskolai keretek között, egyes intézmények vásároltak is a játékból. Otthonra is ajánljátok családi vagy baráti társas délutánokra, estekre?
Igen. Azt hiszem, bátran ajánlhatjuk otthonra, és baráti társaságoknak is a játékot. Bárki játssza is a Histheory-t, pár kör után rá fog jönni, hogy mennyivel izgalmasabb, ha nem a nyerésre, hanem a közös építkezésre fókuszálunk, és egy közös rácsodálkozásban, tanulásban veszünk részt.

Bizonyára sok visszajelzést kaptok a játék kipróbálóitól és magatok is rengetegszer játszottatok vele. Van olyan történet, amit elküldtek nektek vagy előttetek alakult ki és különösen érdekesnek találjátok?
A játék vásárlóitól egyszerűbb visszajelzéseket kapunk, ezek nem túl részletezők, de pozitívak, ez közülük a kedvencünk, amit nemrég a Facebook-on kaptunk:
"A játék zseniális, egyelőre még sokkos állapotban vagyunk a komplexitása miatt. Fogadják őszinte elismerésünket!"

Én magamban két emlékezetes felismerést tettem a játékunkkal kapcsolatban: az egyik ezek közül az volt, amikor az amerikai társadalom képletét kezdtem el felpakolni. Azok a problémák, amelyek most is jelentkeznek, elég szépen kirajzolódtak az asztalon. Megjelentek az elkülönülő társadalmi csoportok a problémáikkal és szembenállásukkal együtt.
Egy vicces élményem pedig az volt, amikor egy éppen nézett sorozat alaphelyzetét raktam ki, és elkezdtem a szabályaink szerint folytatni a történetet és láss csodát, mikor tovább néztem a sorozat következő szériáját, azt a történetet írták meg ők is.
A járvány képletét is rengetegszer kiraktuk különböző társadalmi berendezkedések krízismegoldásait kutatva, és hát a valóság ott is beigazolta a mi forgatókönyveinket. Demokráciák és diktatúrák válaszait kutattuk, és az emberi személyes reakciókat.

Tervezitek tovább fejleszteni a játékot? Várható esetleg magyar fordítás, új zsetonok vagy bármi más újítás?
Folyamatosan agyalunk a fejlesztésen, rengeteg ötletünk van. Idén karácsonykor is előálltunk egy újdonsággal: izgalmas feladatkártyákat kreáltunk. De további fejlesztéseket is tervezünk. Igazából a leghülyébb időpontokban hívogatjuk egymást az új ötletekkel. Nagyon szeretnénk magyar kiadást a játékból, de azt is gondoljuk, hogy mivel ez egy beszéltető médium, alkalmas arra, hogy akár nyelvet tanuljon vele az ember, és rögtön a kontextusukban lássa is a fogalmakat.

Interjú: Dózsa Kamilla

Ez is érdekelhet

A fenntarthatóság ma már választható lehetőség

A fenntarthatóság ma már választható lehetőség

GLAMOUR Horoszkóp

Ezen a helyen kellene élned a csillagjegyed alapján

Ezen a helyen kellene élned a csillagjegyed alapján

Sztárhírek

Tóth Andi megrázza magát és megy tovább

Tóth Andi megrázza magát és megy tovább