Az internet nem játék, légy felelős szülő az online térben is!
Tartalmi együttműködés
A technológia rohamos fejlődése hatással van a mindennapjainkra, különösen a gyerekek és a kamaszok életére. A digitális platformok és online felületek számos veszélyt rejtenek, amelyeknek a nem megfelelő használata hosszú távon függőséghez, szorongáshoz és más mentális problémák kialakulásához vezethet. Mit tehetünk szülőként, hogy megóvjuk gyermekeinket? Milyen új szabályrendszerekre és irányelvekre van szükség, hogy mindezt megelőzzük?
Ezeket láttad már?
A digitális világ kihívásaira nincs mindenki számára egyformán működő recept, felelős szülőként sokat tehetünk azért, hogy megelőzzük a függőséget és a mentális problémákat. Fontos, hogy tudatosítsuk gyermekeinkben az online tér kockázatait, és segítsünk nekik egészséges szokásokat kialakítani. A rendkívül fontos téma legfontosabb kérdéseire dr. Somogyi Ákos Gergő, a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal elnöke, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Gyermekvédelmi Főosztályának vezetője segít választ adni.
Intő jelek, amik mellett nem szabad elmenni
Sok szülőnek kihívást jelent meghúzni a határt aközött, hogy mi számít „normális” internethasználatnak, és mikor válik az online jelenlét problémássá. Dr. Somogyi Ákos Gergő szerint: „A legtöbb esetben nem valódi függőségről van szó, hanem problémás eszközhasználatról, amely hasonló jeleket mutathat, de még nem tekinthető patológiás függőségnek. Ugyanakkor érdemes odafigyelni, mert az internet – ahogyan más tevékenységek is – okozhat függőséget mind a gyerekeknél, mind a felnőtteknél.”
Az első és legegyértelműbb intő jel általában az, ha a gyerek nagyon sok időt tölt képernyő előtt, nem tudja abbahagyni, vagy képtelen szabályozni, mennyi ideig használja a telefont, a számítógépet vagy a tabletet. A szakértő szerint gyanúra adhat okot az is, ha a gyerek egyre gyakrabban menekül az online térbe, miközben elhanyagolja a környezetét, a kötelességeit vagy a korábban kedvelt tevékenységeit.
„Előfordulhat, hogy a barátok vagy a pedagógusok hívják fel a figyelmet a megváltozott viselkedésre, gyakori az is, hogy a gyerek nem éli meg mindezt problémának, mert a közösségi médiában és az online felületeken megélt kapcsolatai kielégítik a társas igényeit. Ilyenkor a család is azt tapasztalhatja, hogy a gyerekük eltávolodik, visszahúzódóbbá válik, vagy már nem vesz részt szívesen közös tevékenységekben.”
Fontos azonban látni, hogy ezek a jelek önmagukban még nem jelentik biztosan, hogy függőségről van szó, de jelzik, hogy érdemes időben lépni, közösen szabályokat kialakítani, és tudatosítani a gyerekben, hogyan és mikortól használja okosan az online teret.
Vezessünk be digitális szabályokat!
A szabályok felállítását érdemes már akkor elkezdeni, mielőtt aktuálissá válik az eszközhasználat a családban. Kiemelten fontos, hogy a gyermek életkorának megfelelő szabályokat hozzunk, és vonjuk be őt is ezek kialakításába. „Ha a gyerek véleménye, szempontjai is megjelennek a szabályalkotás során, nagyobb eséllyel tartja be azokat, és könnyebben elfogadja, ha érti, miért van szükség ezekre a keretekre. Ebben segítséget nyújthatnak különféle kampányok, mint például az Online Hősök vagy akár a kampány honlapján elérhető digitális házirend sablon is.”
A szakértő rávilágít arra is, hogy elengedhetetlen, hogy a szabályok ne csak a gyerekre vonatkozzanak, hanem a szülőkre is. Ha például azt kérjük a gyerektől, hogy közös étkezésnél ne használjon telefont, ezt a szabályt a szülőknek is be kell tartaniuk – akkor is, ha közben a munkahelyükről hívják őket. Így a gyermek látja a következetességet és a példamutatást, ami megerősíti benne a szabályok jelentőségét.
„A keretek kialakítása mellett elengedhetetlen, hogy felkészítsük a gyermeket az online jelenlét veszélyeire és kihívásaira. Tanítsuk meg neki, hogyan ismerheti fel, ha valami nem megfelelő, gyanús dolog történik vele az online térben, és hogyan kezelheti ezeket a helyzeteket. Beszéljünk arról, hogy ha valaki bántóan viselkedik vele, azt letilthatja vagy jelentheti a platform felé, és ha szükséges, segítséget kérhet akár a szülőtől, akár az Internet Hotline szolgáltatástól, a rendőrségtől vagy lelki segélyvonalaktól.”-hívja fel a figyelmet a szakértő.
Ha ezeket előre átbeszéljük vele, nemcsak a biztonságát erősítjük, hanem azt is, hogy ne érezze tehernek a szabályokat, hanem eszközként lássa őket saját védelme és jóléte érdekében.
Tudatos jelenlét
A mai fiatalok online jelenléte leginkább a közösségi médiára fókuszál, ezért szülőként és pedagógusként fontos tudatosítani bennük, hogy az online tetteikért ugyanúgy felelősséggel tartoznak, mint a való életben. „Tapasztalataink szerint, amikor 9–16 éves gyerekek internetbiztonsági foglalkozásokon vesznek részt, sokan először döbbennek rá, hogy az online cselekedeteknek is lehetnek következményei – akár jogi szempontból is. Bizonyos életkor felett már felelősséget kell vállalniuk a tetteikért.” -ismerteti a szakértő.
Ez a felismerés segít komolyabban venni a viselkedésüket, és jobban megérteni az elfogadott, megfelelő online magatartást. Ha a gyerek maga is úgy viselkedik a közösségi médiában, ahogyan az elvárható, akkor nagyobb eséllyel kap ő is tiszteletteljes bánásmódot a másik oldalról.
Fontos szabályozni mikor engedjük be őket az online térbe, és saját vagy közös eszközön teszik-e ezt. „Bár a közösségi média regisztrációs korhatára 13 év, a gyerekek sokszor korábban lépnek be, mert az életkor önbevallás alapján van megadva. Ahogy nem engedjük egyedül az utcára, úgy az online világba is kísérni kell a gyerekeket, megbeszélve a szabályokat és veszélyeket. Az online világ nem mindig a valóság, és ugyanúgy érvényesek az etikai szabályok, mint a való életben.”
A szakértő felhívja a figyelmet arra is, hogy az online térben a fiatalok rengeteg reklámmal és influenszer hirdetéssel találkoznak, ezért tudniuk kell, hogy semmi sincs ingyen — fizetünk érte a figyelmünkkel vagy pénzzel. „Hívjuk fel a figyelmüket a biztonságos használat fontosságára: használjunk szűrőszoftvereket, szülői felügyeleti beállításokat, és ügyeljünk, hogy valódi életkor legyen megadva a regisztrációknál. Legyünk jelen a gyermekünk online életében, beszélgessünk vele, és teremtsünk olyan kereteket, ahol biztonságosan tanulhatja meg az internet és a közösségi média felelős használatát.”
A mentális egészség megőrzése legyen a legfontosabb cél
A közösségi médiának rengeteg előnye van, hiszen lehetőséget ad kapcsolattartásra, szórakozásra, kikapcsolódásra és tanulásra is. „Egy korábbi kutatás rámutatott, hogy a gyermekek szerint fontos szerepe van a kapcsolattartásban és az információszerzésben, viszont tudatos használat hiányában a megannyi pozitívum mellett számos veszélyt is tartogathat.”
A kicsik tudatos médiahasználatra való felkészítése rendkívül lényeges, és elmagyarázni nekik, hogyan védhetik meg magukat a közösségi médiában rejlő mentális terhektől, miközben kihasználják annak előnyeit is. Dr. Somogyi Ákos Gergő elmondása szerint a gyerekek gyakran találkoznak olyan képekkel és videókkal, amelyek egy tökéletesnek tűnő életet mutatnak be, miközben ők a saját hétköznapjaikkal szembesülnek.
Ez felnőttként is nehéz helyzeteket teremt, de a személyiségük fejlődésének érzékeny szakaszában lévő gyerekeknél különösen erős hatással lehet az énképükre. „A felnőttek feladata megértetni velük, hogy amit a közösségi médiában látnak, az gyakran nem a valóság, hanem egy szűrt, szerkesztett változata annak. Másnak sem tökéletes az élete, még ha a fotók és posztok ezt is sugallják.”
A közösségi média beszűkítheti a gyerekek világlátását is, hiszen könnyen bekerülhetnek véleménybuborékokba vagy olyan online közösségekbe, amelyek korlátozzák a perspektívájukat. Ráadásul nagyon gyorsan terjedhetnek álhírek és riogató tartalmak, amelyek különösen ijesztőek lehetnek számukra. Ezek a platformok agresszív vagy bántó reakciókat is felerősíthetnek, ezért is szükséges felkészíteni őket arra, hogyan kezeljék ezeket a helyzeteket.
„Fontos például, hogy ne keveredjenek értelmetlen kommentháborúkba, és tudják, hogy ha valaki bántóan viselkedik velük szemben, nyugodtan letilthatják az illetőt, valamint bármikor fordulhatnak segítségért szüleikhez, vagy más felnőtthöz is, akiben megbíznak. El kell nekik magyarázni azt is, hogy a közösségi média mechanizmusai folyamatos fogyasztásra ösztönzi őket, a reklám és marketingeszközök azt sugallják, hogy egy bizonyos termék vagy életstílus elérésével lehetnek boldogok.”
Az online zaklatás nem játék
Az internet egyik nagy veszélye az online zaklatás, amely sokszor hosszú ideig rejtve maradhat a szülők és a környezet számára. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy figyeljünk gyermekünkre, keressük az apró jeleket, és ápoljunk vele jó, bizalmi kapcsolatot, így időben értesülhetünk a problémáról, és hatékonyan segíthetünk.
Kiemelten fontos, hogy támogató attitűddel forduljunk a gyermekhez, és soha ne hibáztassuk őt a történtek miatt – az áldozathibáztatás elkerülése kulcsfontosságú. Segítenünk kell megérteni, hogyan biztosíthatjuk neki a legjobb támogatást, és legyünk tekintettel arra is, hogy miként érezné magát kényelmesen a helyzet kezelésében.
„A legtöbb online zaklatás az iskolai vagy közösségi környezetből indul ki, hiszen az osztálytársak kapcsolatai az iskolán kívüli időkre is átnyúlnak, aminek egy jelentős része ma már az online térben zajlik. Fontos, hogy a szülő bevonja az iskolát is – például az osztályfőnököt vagy a gyerek tanárát –a probléma kezelésébe, mert az esetek nagy részében e nélkül nem juthatunk megnyugtató megoldásra.” Nem szabad elfelejteni, hogy az ilyen helyzetek nemcsak a zaklató és az áldozat között zajlanak, hanem az egész osztályközösség is érintett lehet.
Az osztályközösség, annak dinamikájának helyreállítása és a kapcsolatok rendezése elengedhetetlen része a megoldásnak, amely közös munkát igényel a szülők és pedagógusok részéről. „Ha a helyzet nem oldódik meg a közösségen belül, és a zaklatás súlyos, szükség esetén a rendőrséghez is fordulhatunk. Ez a lépés mindig a gyermek támogatását szolgálja, és csak az utolsó megoldásként javasolt.”
Támogató eszközök, alkalmazások
Szerencsére ma már rengeteg eszköz és alkalmazás áll a szülők rendelkezésére, amelyek segíthetnek biztonságosabbá tenni a gyerekek online jelenlétét. Érdemes tudni, hogy a legtöbb mobileszköz – Android és iOS rendszerek – beépített, ingyenes szülői felügyeleti lehetőségeket is kínál. Ezek számos hasznos funkciót tartalmaznak, például képernyőidő-korlátozást vagy alkalmazáshasználat-felügyeletet, amelyeket a szülők a gyerekkel közösen megbeszélve állíthatnak be.
„Nehéz lenne egy konkrét alkalmazást kiemelni, mert a választék széles, és az ideális megoldás életkortól, valamint a család szokásaitól is függ. Az NMHH számos kiadványt készített már a témában, például a „Van eszköz a kezedben” című útmutatót, amely kifejezetten a digitális szülői felügyeleti alkalmazásokat és szűrőszoftvereket, valamint azok alkalmazási megoldását mutatja be. Ez a kiadvány ingyenesen elérhető és letölthető a gyerekaneten.hu oldalon, és hasznos segítséget nyújthat a szülőknek abban, hogyan alakítsanak ki saját stratégiát a családon belül.”
Ugyanakkor a szakértő felhívja a figyelmet a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal szakmai testülete által létrehozott Szűrőszoftver Katalógusra is, amely szintén elérhető az NMHH weboldalán. Ebben a katalógusban összegyűjtötték a jelenleg elérhető szűrőszoftvereket, összehasonlítva őket például ingyenesség, havidíj, funkciók és elérhető útmutatók szempontjából, hogy a szülők könnyebben választhassanak közülük.
A szakértő hangsúlyozza, hogy a digitális világ számos lehetőséget kínál, és szülőként az egyik legfontosabb feladatunk, hogy olyan kereteket alakítsunk ki, amelyek lehetővé teszik az online tér előnyeinek kihasználását, úgy, hogy közben igyekszünk elkerülni a hátrányokat és veszélyeket.
„Az első lépés az, amikor a szülő elkezd foglalkozni a témával. A következő lépésként tudatos döntéseket és szabályokat hoz – lehetőleg a családtagok bevonásával –, olyan szokásokat alakít ki, amelyek hosszú távon támogatják a család egészséges, kiegyensúlyozott online életét.”- zárja a beszélgetést dr. Somogyi Ákos Gergő és hozzáteszi, ha kis lépésekkel haladunk előre, nagyon sokat tehetünk azért, hogy gyermekeink magabiztosan, biztonságban és örömmel lavírozzanak a digitális világban.
Készült a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság támogatásával.