´Úgy néz ki, mint egy öregember fenekén a szőr´ - szuperközeliben a divatvilág csúcsa

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Párizsban éppen zajlik a haute couture divathét, amiről sokan elmondták már, hogy a világ átalakulása miatt egyre inkább veszít a jelentőségéből, mert egyszerűen megváltoztak az igények. Egészen eddig nem volt könnyű dolga annak, aki szerette volna elmagyarázni egy érdeklődőnek, hogy miért érdemel különleges és kiemelt helyet az úgy nevezett magas szabászat. A Netflix dokumentumsorozatának egy része most kézen fog, és megmutatja, hogy miért is a haute couture a divat esszenciája.

A divat szerelmesei nem tehetnek mostanában panaszt a filmes világra. A szenzációs McQueen dokumentumfilm után a Netflix még tavaly decemberben útjára indított dokumentumsorozata a 7 Days Out most elvisz egy olyan világba, ahová minden divatrajongó szeretne egyszer bekukkantani. A dokumentumsorozat alapötlete nagyon egyszerű: egy-egy nagyszabású esemény előtti egy hetet kíséri végig, hogy miként készülnek fel a világ egyik legnagyobb e-versenyére, vagy éppen az egyik legrangosabb kutyakiállításra. Minden része izgalmas, de kétségkívül számunkra a Chanel show volt igazán lenyűgöző.

Sok hűhó, 20 percért

Ha láttál már (mondjuk a YouTube-on) Chanel show-t, akkor tudod, hogy szinte mindig a párizsi Grand Palais grandiózus épületében rendezik meg, ahová lenyűgöző díszleteket álmodnak meg. Egy divatbemutató általában még szűk fél óránál sem tart tovább, de ahogy láthatjuk a 7 Days Out epizódjában, már 6 nappal korábban elkezdik építeni a Chanel show aprólékosan megtervezett, és profi módon kivitelezett díszletét, ami a film készültekor, éppen egy éve, egy klasszikus francia kert volt. Már a díszletre fordított elképesztő energia is hihetetlen, az, hogy felépítenek egy teljesen valóságosnak látszó szimmetrikus francia kertet, szökőkúttal, lugassal, rózsákkal 20 percért, ahol ráadásul mindez tényleg csak háttér, hiszen a produktum, a ruhák volnának a lényeg. Miközben hat napig kalapálják, rendezgetik a díszletet, a Chanel főhadiszállásán éjt nappallá téve folyik a munka.

Végre megszólalnak és láthatóvá válnak azok is, akik levezényelik az egész folyamatot. A haute couture bemutatóra a divatház hatvannál is több szettet készít el. Karl Lagerfeld, ahogy a filmből kiderül, a kezdő lökést adja meg, és a végső jóváhagyást, közben pedig egy hadseregnyi varrónő, szabász, és különböző részfeladatok mestere dolgozik, hogy a Császár által felskiccelt rajzokból tényleg ruhák szülessenek.

7 dolog amivel megváltoztatta a divatot Coco Chanel

7 dolog amivel megváltoztatta a divatot Coco Chanel

Hányan kellenek egy ruha elkészítéséhez?

Nyilván a film legizgalmasabb részei a Chanel műhelyében játszódnak. Megtudjuk, hogy a divatház csapatának mindössze 6 hét áll rendelkezésére, arra hogy a bemutatóra szánt ruhákat létrehozzák. Itt valóban kézi munkáról van szó, a filmben többször láthatjuk, hogy egy-egy virágdíszt, gyöngyöt tényleg egyesével varrnak fel a ruhákra, és nem ritkán a hierarchia csúcsán álló részlegvezető tervezők is a kezükbe veszik a tűt és a cérnát. Ahogy fogynak a napok a bemutatóig úgy láthatjuk, hogy egyre fáradt, és idegesebb mindenki. A show záródarabjának szánt esküvői ruhának is beillő hófehér szmokingot egy tollas boleró és félszoknya tesz különlegessé. A szoknyarészt Párizs legpatinásabb hímzőműhelye, a Lemarié szállítja (1996 óta a Chanelhez tartózik az 1880-ban alapított műhely), ami csak nem akar kész lenni, pedig végső jóváhagyásra Karl Lagerfeld előtt kell prezentálni a kollekciót a bemutató előtti napon. Az utolsó éjszakán még mindenki lázasan dolgozik, hogy a divatház fejének utolsó kívánságait teljesítsék. Lagerfeld olyan megjegyzéssel szórakoztatja a munkatársait, hogy egy rojtos rész úgy néz ki, mint egy öregember fenekén a szőr, máshol két centit fel akar hajtatni egy szoknyából, egy helyütt a megfelelő mennyiségű díszítést hiányolja. Így aztán a csapat a bemutató előtt is éjszakába nyúlóan dolgozik, egy jelenetben láthatjuk, előfordul, hogy egyszerre kilenc ember is dolgozik egy ruhán. Persze, minden feszültség ellenére aztán a show-ra minden összeáll.

A divat szenvedély

Nagyon szórakoztató Karl Lagerfeld felbukkanása a filmben, miközben hangsúlyozza, hogy mindez csapatmunka, közben gondoskodik róla, hogy a saját mitológiáját tovább csiszolja. A romantikus zsenikultusz tökéletes megtestesítőjeként mondja el, hogy tulajdonképpen megálmodja a szetteket, és reggelente azonnal rajzolni kezd, hogy nehogy elillanjanak az álmában látott ruhák. Tele van hol megmosolyogtatónak, hol nagyon is sikerültnek látszó pózokkal, annak ellenére, hogy valószínűleg nincs a divatvilágban, aki igazán meg merné kérdőjelezni egy-egy ruhával kapcsolatban a véleményét, mégis látszik a ruhapróbán, hogy kifejezetten igényli, hogy mindenki dicsérgesse a kreációit. Időként az önteltségig magabiztosnak tűnik, máskor viszont szinte szomjazza az elismerést. Közben vitathatatlan a hozzáértése, egy fél mondatából kiderül, hogy tényleg mindent tud erről a szakmáról, de hát Lagerfeld az ötvenes években Christian Dior gyakornoka volt, aztán Pierre Balmain jobb keze, nem akárhol tanulta a szakmát.

A 7 Days Out mégsem az ő története igazán, hanem azoké a szenvedélyes, elhivatott varrónőké, részlegvezetőké, szabászoké, akik kimaradnak ugyan a rivaldafényből, de ők működtetik az egész divatházat. És még inkább az, hogy ezek az emberek, első sorban nők, szenvedélyesen szeretik a munkájukat, hogy elhivatottak. Rengeteg munkát tesznek bele abba, hogy létrehozzanak valamit, és teszik ezt anélkül, hogy sütkérezhetnének a sikerben. Nekik (a remélhetően tisztes fizetés mellett), a bemutató után egy puszi jut a nagy embertől, meg az öröm, hogy megcsinálták. Ők, az általában névtelen háttéremberek teszik lehetővé, hogy lenyűgöző dolgok szülessenek, életben tartanak egy szakmát, egy hagyományt. Ők az igazi hősök, a 7 Days Out leginkább az ő munkájukat ünnepli, még ha nem is ezzel a céllal készült.

A 7 Days Out a Netflixen látható.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője