A szezonális kollekciók eltűnése lehet a divat jövője? A cél a környezetszennyezés visszaszorítása

2021. február 9.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A divatiparral kapcsolatban egyre gyakrabban felmerül a környezetszennyezés kérdése is, hiszen a felmérések szerint ez a világ második legkárosabb ágazata. Efelett a designerek sem hunyhatnak szemet, lehetséges megoldásaik között pedig a szezonokban gondolkozás eltűnése is szerepel.

A szezonális kollekciók eltűnése lehet a divat jövője? A cél a környezetszennyezés visszaszorítása
Fotó: Getty Images

Mi az a szezonalitás?

A szezonalitás köznapi értelemben, tehát, hogy az adott évszaknak megfelelően öltözködünk praktikus és egyáltalán nem elvetendő gyakorlat a bolygó azon pontjain, ahol az év során jelentősen változik az időjárás. Így például Magyarországon teljesen indokolt, hogy nem ugyanazt az egyszál pólót viseljük a felsőtestünkön télen és nyáron.

Upcycling füzetcsodák: ismerd meg a Popartbox műhelyét

Upcycling füzetcsodák: ismerd meg a Popartbox műhelyét

A divatiparban azonban a fogalom ennél sokkal komplexebb jelentéssel bír. A cél természetesen a profitnövelés, ezért évente több szezon van, azaz többször jelennek meg újdonságok, amik folyamatos vásárlásra sarkallják a követőket.

Az elmúlt évtizedekben szezononkénti megjelenések, adott dátumú fashion weekek határozták meg a divatmárkák működését. A tavaszi-nyári kollekciókat szeptemberben mutatták be, az őszi-télieket pedig hat hónappal később. Ezek mellett idővel kialakultak a pre-fall és a pre-spring vonalak is, az éves bemutatók száma a luxusmárkáknál mára minimum ötre emelkedett. Hiszen a több megjelenés több profitot jelent, valamint ki kell szolgálni a folyton újdonságokra éhes divatrajongókat.

A fast fashion cégek pedig még a nagy divatházakhoz képest is őrületes tempóval dobják piacra az újabb és újabb kollekciókat. Van olyan brand, ahol hetente kínálnak újdonságokat, tehát évente 52-szer cserélik le az árukészletet még frissebb darabokra.

Első lépések a szezonok megszüntetése felé

A klímaválság egyértelművé válása valamilyen változást sürget a divatipar jelenlegi működésében, hiszen a fennálló modell óriási túltermelést eredményez. Új irány lehet - más lehetőségek mellett – a tradicionális szezonok hátra hagyása. Ilyen törekvésekre már egy ideje láthatunk példákat: a designerek az adott évszakhoz nem illő darabokat küldenek kifutóra, például könnyű dzsekiket a téli kollekció részeként, vagy időtlen, klasszikus fazonokat kínálnak, amiket évekig viselhet a vásárló anélkül, hogy ódivatúnak tűnne.

Védd a bolygót! Ha ezt a 6 fogalmat ismered, akkor sokat tehetsz a környezetért

Védd a bolygót! Ha ezt a 6 fogalmat ismered, akkor sokat tehetsz a környezetért

A legnagyobb divatházak között akad olyan is, ami ezeknél az apró gesztusoknál sokkal egyértelműbb módon halad a szezonok elvetésének útján. Ehhez a Covid-19 is hozzájárul, hiszen a pandémia jelentősen átformálta a fogyasztói szokásokat és az iparág működését.

Az úttörők között ott van a Gucci is, ami a korábbi öt show-ja helyett már "csak" évi kettőt tart. Alessandro Michele, a márka kreatív igazgatója azzal magyarázta a döntést, hogy felismerték, az évi öt bemutató hozzájárult a mértéktelen fogyasztáshoz, mivel a vásárlók az új darabok láttán nehezen állták meg, hogy ne vásároljanak olyasmit, amire egyébként nem volt szükségük. Michele azt is kifejtette, hogy véleménye szerint, ha egy márka a szezonalitást és a csupán egy-egy szezonra szóló trendeket promotálja, azzal sebeket ejt a természeten.

A kollekciók számának csökkentése mögött azonban egyesek szerint nem környezetvédelmi törekvéseket állnak, hanem úgy gondolják, hogy gazdasági megfontolásból redukálnak a divatházak. Egy divatbemutató rendkívül költséges, a pandémia miatt pedig csökkent a brandek bevétele, így kézenfekvő, ha spórolni akarnak a show-kon. Bármi is legyen a valódi ok, a természet mindenképp jobban jár.

Szezonalitás elhagyása a mindennapokban

A divatmárkák példáját követve mi is áttérhetünk a szezonok elhagyására vásárlásaink során. Ennek legkézenfekvőbb módja, ha nem követjük az új szezonok, kollekciók kérészéletű trendjeit, hanem kialakítjuk a saját stílusunkat, megállapítjuk, hogy mi áll rajtunk jól, miben érezzük jól magunkat, mire van szükségünk. Ha az ilyen jellegű megállapításaink vezetnek minket vásárlás során, akkor könnyebb elkerülni az impulzus-vásárlásokat és a rövid ideig divatos darabok beszerzését.

A gyakorlatban ezt például slow fashion márkáktól válogatva tehetjük meg, amik klasszikus alapdarabokat kínálnak. A jó minőségnek és az időtlen stílusnak köszönhetően a ruháikat évekig viselhetjük.

Azoknak, akik nem találják magukhoz illőnek az ilyen brandek letisztult darabjait, olyan márkákat javaslunk, amik egyedi darabokat, vagy kisszériás termékeket készítenek. Tudni, hogy a gardróbunk egy darabja csakis a miénk, senki másnak nincs olyanja (vagy maximum még pár szerencsésnek), felértékeli az adott ruhadarabot, sokkal inkább hozzánk nő, mint a szinte egyszerhasználatosként kezelt fast fashion holmik. Így egy-egy ilyen kreációt szintén évekig örömmel viselünk.

Természetesen az egyedi darabokhoz hasonlóan működnek a turkált ruhák is: az az egy darab van belőlük a boltban, kincsként leltünk rá, története van, amit mi írunk tovább. Ezeken túl pedig a minőségük is jobb általában a fast fashion daraboknál, hiszen turkálókban kis szerencsével magasabb minőséggel dolgozó cégek termékeire lelhetünk, amik még évekig jó formában lehetnek.

Szöveg: Dózsa Kamilla

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Mária dán királyné meglepően merész ruhadarabot vállalt be, leopárdmintás szettben tündököl friss fotóján

Mária dán királyné meglepően merész ruhadarabot vállalt be, leopárdmintás szettben tündököl friss fotóján

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

5 felejthetetlen randiprogram hűvösebb napokra (x)

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Zárd az évet stílusosan – inspiráló kollekcióval vár a CCC (x)

Két csodaszer, amelyek új szintre emelik a hajápolási rutinod (x)

Két csodaszer, amelyek új szintre emelik a hajápolási rutinod (x)

Karácsonyi pánik OFF: egy app, ami megmenti az ünnepet az utolsó pillanatban is (x)

Karácsonyi pánik OFF: egy app, ami megmenti az ünnepet az utolsó pillanatban is (x)