Emberek milliói élnek ezzel a lehetőséggel, de mi is az a dropkultúra?

2020.május.14.

A "dropkultúra" a fiataloktól kezdve az idősödő generáción át, a milliomosokon és a kevésbé tehetős divatmániásokon keresztül mindenkit beszippant, akit egy kicsit is vonz az öltözködés.

Emberek milliói élnek ezzel a lehetőséggel, de mi is az a dropkultúra?
Fotó: Rexfeatures

De miről is van pontosan szó? A luxusmárkák teljesen random módon, sokszor csak az utolsó pillanatban bejelentett időpontban, különböző limitált szériás kollekciókat dobnak a piacra - mégpedig olyan árkategóriában, melyek kicsit elérhetőbbé teszik az elérhetetlent azok számára is, akik nem rendelkeznek havi többmilliós ruhapénzzel. Persze, egy póló még így is kerülhet 80-100 ezer forintba, de egy kapucnis pulcsiért is kifizetsz egy hatszámjegyű összeget. Ez azonban még így is sokkal olcsóbb, mintha egy adott luxusmárka 2020-as tavaszi/nyári kollekciójából vadásznánk egy darabra.

A Thomas Burberry monogramos pulcsija, amely csupán 24 óráig volt elérhető a webshopban:

De miért jó ez a luxusmárkáknak?

1. Nem kell egy adott csoportra fókuszálniuk
Lássuk be: egy mai fiatalnak aligha lesz elég keresete a következő 5-10 évben arra, hogy könnyűszerrel meg tudjon vásárolni egy ikonikus Burberry ballonkabátot. Arra viszont már több az esély, hogy a márka közösségi médiás felületein hirdetett, limitált szériás, B-Seriesnek elnevezett, havi "dropkollekció" adagjukból meg tudjon szerezni egy Burberry logós unisex felsőt jobb áron. Így mindenki nyer: a fiataloknak lesz egy Burberry darabjuk (amiből a jövőben csak még többet akarnak majd), a márka pedig még több pénzt keres úgy, hogy egyre szélesebb körben árulja a termékeit.

Reese Witherspoon az örök klasszikus Burberry ballonkabátban New York utcáin:

Fotó: Rexfeatures

2. Növelik a bevételeiket
A luxuscikkek tekintetében van egy szint, ahol nem számít az ár. Példának felhozhatjuk a Hermés vagy a Goyard táskákat, melyeket sosem akcióznak le és várólistásak - tehát, csak azok tudják megvenni őket, akik nagyon, de nagyon tehetősek, ez viszont csak egy nagyon szűk réteg. Tudni kell, hogy a legtöbb luxusmárka a vásárlóigényeket teljesíti, a fast fashion üzletek megjelenésével a divatházak viszont egy olyan versenybe csöppentek, amelyből nem jöhetnek ki nyertesként – hacsak, időként, egy-egy limitált széria erejéig lejjebb nem viszik az áraikat... És itt jön a képbe a drop-stratégia, melynek alkalmazásával a sokszorosára tudják növelni a bevételeiket akkor is, ha némely termékeiket olcsóbban adják az átlagosnál.

Igen népszerű volt 2018-ban a H&M x Moschino kollaboriáció is:

3. Kultuszt építenek
Ugyan, melyik divatrajongó ne akarna egy Guccit vagy egy Louis Vuittont birtokolni? Azok a tehetős milliomosok, akiknek pedig már amúgy is van jó pár dizájnerterméke, miért is ne akarna egy szeletet az exkluzív, limitált szériás darabokból, melyeket lehet, hogy soha többé nem lehet majd beszerezni? Biztosak lehetünk benne: a drop kultúra minden divatfanatikus számára ugyanolyan vonzó - azzal pedig, hogy az exkluzív kollekció megjelenését nem jelentik be (vagy csak nagyon későn, néhány nappal előtte) egyenlő esélyt biztosítanak minden potenciális vásárló számára az egész világon. Végtére is csak egy "kis" zsebpénz és internet szükséges hozzá - a jól kiépített kapcsolatok pedig mit sem érnek, ha nem vagy elég gyors! (Kivéve persze, ha online robotokat állítasz rá egy-egy limitált darab megszerzésére.)

Brutálisan özönlöttek az emberek a H&M-be az új Moschino kollekció miatt

Brutálisan özönlöttek az emberek a H&M-be az új Moschino kollekció miatt

Gyorsnak lenni pedig nagyon fontos: Supreme és a német RIMOWA bőröndmárka kollaborációjában született bőröndöket ugyanis 16 másodperc (!) alatt elkapkodták online. Még úgy is, hogy fél millió forintba került egy bőrönd. Soknak tűnik (persze, az is, nagyon sok), de nagyjából ugyanennyibe kerül egy sima RIMOWA bőrönd is. Akkor pedig kinek ne érné meg egy Supreme logós, limitált szériás RIMOWA bőröndöt venni? Főleg abban a tudatban, hogy ezeknek az ára úgyis feljebb fog menni: ma már ugyanis ugyanezeket a bőröndöket kétszeres, háromszoros áron árulják az online aukciós weboldalakon.

A Supreme/RIMOWA kollaborációjából született ikonikus bőrönd:

4. Státuszszimbólumot, befektetést kínálnak
Ahogyan már említettük, a drop kultúra cikkei csak limitált ideig, limitált számban érhetőek el a nagyközönség számára, és akkor is nagyon hamar elkapkodják. Ez azt jelenti, hogy közel sem lehetsz biztos benne, hogy egy hét, netán egy óra (!) múlva ugyanúgy meg tudod vásárolni... A bizonytalanság pedig kincs, legalábbis a divatiparban, ugyanis arra sarkallja a vásárlókat, hogy most azonnal ruházzanak be a termékre, vagy engedjék el azt örökre, vagy sokszoros áron szerezzék be a viszonteladóktól, akik kihasználják a keresletet és gyorsabbak voltak, mint a többiek.

Hailey Bieber a Louis Vuitton x Supreme kollaboráció egyik táskáját viseli:

Fotó: Rexfeatures

A többség pedig már azonnal veszi is elő a bankkártyáját, mert ezek a limitált termékek nemcsak státuszszimbólumnak számítanak, de befektetésnek sem utolsók: a 2017-es Louis Vuitton x Supreme kollaboráció nagy kultusznak örvendő, piros logós táskáit például ma már az eredeti ár hatszorosáért (!), közel 1,5 millió forintos áron kínálják az aukciós weboldalakon és a second-hand luxustermékeket áruló online shopokon – azok gyűjtők, akiknek pedig nem sikerült elsőkézből beszerezni, biztosan találnak rá módot, hogy ilyen sok pénzt is kiadjanak érte.

Kovács Gréta

Ez is érdekelhet

Online közönségtalálkozó Enyedi Ildikóval– egyszerre hét helyszínen

Online közönségtalálkozó Enyedi Ildikóval– egyszerre hét helyszínen

Szépség

Sosem gondolnád, milyen extra előnyei vannak még a lézeres szőrtelenítésnek!

Sosem gondolnád, milyen extra előnyei vannak még a lézeres szőrtelenítésnek!

GLAMOUR Horoszkóp

Ez a luxusmárka passzol hozzád a csillagjegyed alapján

Ez a luxusmárka passzol hozzád a csillagjegyed alapján