Ferencz Borbála és a MOHU új kampánya megmutatja, hogy a szemét is lehet művészet

2025. november 11.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Ferenciek terén most nemcsak történelmi épületek és szobrok fogadják a járókelőket, hanem valami egészen újszerű is: a MOHU legfrissebb környezetvédelmi kampányának részeként megjelentek a „Kukaszülemények”. Ezek az abszurd, mégis lenyűgöző alkotások a szemétről alkotott képünket kívánják gyökeresen megváltoztatni. A projektben olyan ismert alkotók is részt vesznek, mint a fenntartható divat úttörője, Ferencz Borbála és a képzőművész dr. Sinkovics EdE.

BORBALA 2026 tavasz-nyár,  BCEFW
BORBALA 2026 tavasz-nyár, BCEFW
Fotó: HFDA/ Darkroom Productions

A kampány nemcsak művészi szempontból különleges, hanem edukatív is: a MOHU célja, hogy rávilágítson a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára. A PFËMÜ néven futó kezdeményezés a papír, fém és műanyag hulladék új életét mutatja be kreatív, provokatív formában. A kampány három hete alatt több mint 12 millió megtekintést és közel 200 ezer webes látogatót vonzott, ami jól mutatja, mennyire fogékony a fiatalabb generáció a látványos és gondolatébresztő környezetvédelmi üzenetekre.

A szemétből születő művészet

A Ferenciek tere központi helyszínként szolgál a MOHU „Kukaszülemények” elnevezésű kampányához, amelynek célja, hogy a szemétre ne csupán felesleges hulladékként, hanem újrahasznosítható erőforrásként tekintsünk. A szemétből készült alkotások szürreális, mégis figyelemfelkeltő formában mutatják be, mi történik, ha nem gyűjtjük megfelelően a hulladékot.

Az alkotások – például egy tojáshéjjal hímzett pulóver, olajos sportcipő vagy üvegszilánkokkal tűzdelt fejhallgató – nemcsak vizuális élményt nyújtanak, hanem elgondolkodtatják a nézőt a környezettudatosság jelentőségéről is.

Ferencz Borbála divattervező, aki az upcycling, vagyis az értéknövelő újrahasznosítás egyik legismertebb hazai képviselője, két műalkotással járult hozzá a projekthez.

Nagyon izgalmasnak találtam ezt a kezdeményezést. Egy abszurd apokaliptikus felvetés, hogy hogyan néznének ki ezek a tárgyak, ha tényleg minden hulladékot összeöntünk. Nagyon erős felhívó jellegük van

– mesélte Bori, aki számára az edukáció és a tudatos anyaghasználat éppoly fontos, mint az esztétikai érték.

Ferencz Bori az upcycling egyik legismertebb hazai képviselője, Smink: Belovai Nóra Haj: Telenkó Ábel
Fotó: Fromm Balázs

A designer szerint, ha a ruhák megfelelően kerülnek szelektálásra, nemcsak új életet, hanem új értelmet is kaphatnak. A Borbála márka mindig is a fenntarthatóságot és a körforgásos divatot hirdette, miközben a ruhadarabok nem csupán kifutóra készülnek, hanem hétköznapi viseletként is megállják a helyüket. Ferencz Borbála a mindennapokban is találkozik azzal a problémával, hogy a textilhulladék nincs megfelelően válogatva, így rengeteg értékes anyag végzi a szemétben – éppen ezért tartja különösen fontosnak a MOHU edukatív kampányát.

Zséda új életet kezd, régi nagy álmát váltja valóra

Zséda új életet kezd, régi nagy álmát váltja valóra

A PFËMÜ kampány üzenete

A MOHU szeptember elején indította útjára a PFËMÜ nevű edukációs programját, amelynek névválasztása sem véletlen: a betűszó a papír, fém és műanyag hulladékok kezdőbetűiből született. A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a szelektív hulladékgyűjtés során a lakosság gyakran hibázik – a kutatás szerint a szelektív hulladék mintegy 75 százaléka végül a vegyes szemétbe kerül.

A MOHU több mint ezer ember bevonásával végzett felmérése kimutatta, hogy a 20–45 éves korosztály 76 százaléka szerint minél több hulladékot kellene újrahasznosítani, ugyanakkor sokan mégsem tudják pontosan, hogyan kell helyesen szelektálni. A PFËMÜ ezért nemcsak figyelemfelkeltő, hanem kifejezetten oktató jellegű kampány, amely a leggyakoribb hibákat mutatja be, és kézzelfogható példákat ad a helyes gyakorlatra.

A háromhetes kampány során hét ismert influenszer is csatlakozott a kezdeményezéshez, akik közösségi oldalaikon mutatták be a Kukaszüleményeket és a mögöttük húzódó üzenetet. Az akció több mint 12 millió megtekintést generált, és a PFËMÜ weboldalát már közel 200 ezren látogatták meg, ami jól mutatja a fiatalabb generáció környezettudatosságának erősödését.

A művészet mint környezeti üzenet

Dr. Sinkovics EdE képzőművész, aki Ferencz Borbálával közösen dolgozott a projekten, gyermekkori emlékeiből is merített az alkotásokhoz. „Falusi gyerekként nem hulladékon nőttem fel, hanem az különlegesség volt, aminek majdhogynem örültem. Ez megfordult teljesen, ahogy a nagyvárosba költöztem. De kreatív emberként nem besöpörtem a hulladékot a szőnyeg alá, hanem inkább művészeti formába öntöttem” – mondta Sinkovics.

A művész számára a szemét nem csupán probléma, hanem lehetőség is: az alkotásai révén provokatív módon hívja fel a figyelmet arra, hogy az emberiség felelőssége a saját hulladéka iránt. Az upcycling nemcsak környezetvédelmi gesztus, hanem kulturális állásfoglalás is – a MOHU kampánya éppen ezt a szemléletet igyekszik átadni.

Az upcycling az új luxus

Az upcycling, vagyis az értéknövelő újrahasznosítás lényege, hogy a feleslegessé vált anyagokból magasabb minőségű termékek születnek. Ez a szemlélet a divatban is egyre inkább teret nyer, hiszen a környezetbarát megoldások ma már nemcsak alternatívák, hanem trendek is. Ferencz Borbála szerint „hulladékból nem nehéz értékesebbet készíteni, de az igazi kihívás az, hogy a tárgyak új életet kapjanak – a lehető legjobb életet.”

A Borbála márka évek óta ezt a filozófiát képviseli, és most a MOHU-val közösen még szélesebb közönséghez juthat el az üzenet: a fenntarthatóság nem csupán erkölcsi kötelesség, hanem kreatív lehetőség is. A Kukaszülemények egyszerre hívják fel a figyelmet a környezetvédelemre és inspirálnak a tudatos gondolkodásra – hiszen ami valakinek hulladék, az másnak érték lehet.

A jövő az egészségnél kezdődik - Ott a helyed a GLAMOUR X HealthX eseményen!

A jövő az egészségnél kezdődik - Ott a helyed a GLAMOUR X HealthX eseményen!

Influenszerek a fenntarthatóság szolgálatában

A kampányban részt vett influenszerek között szerepel Balázs Áron, vagyis @stickboi is, aki a fiatal generáció egyik legismertebb online véleményformálója. Áron szerint a divat és a fenntarthatóság nem zárják ki egymást:

Nem kell választani a kettő között, hogy az ember fenntartható legyen, vagy szeresse a divatot. Már Nyugat-Európában is, de Magyarországon is egyre inkább odafigyelnek a tervezők és a fogyasztók arra, hogy tudatos döntéseket hozzanak.

Áron szerint a Kukaszülemények épp azért működnek ennyire jól, mert nem a megszokott edukációs formát követik, hanem szürreális, sokkoló, mégis esztétikus módon mutatják meg a problémát. Ez a vizuális erő és a kreativitás az, ami igazán eléri a fiatalokat – akik így nemcsak megértik, hanem át is érzik a környezetvédelem fontosságát.

A Kukaszülemények üzenete

A MOHU projektje egyszerre edukál, inspirál és szórakoztat. Az alkotások nemcsak figyelemfelkeltőek, hanem mélyen elgondolkodtatóak is: arra ösztönöznek, hogy mindenki felelősséget vállaljon a saját hulladékáért. A Kukaszülemények jelenleg a Ferenciek terén és a Múzeum körúton tekinthetők meg – és nemcsak Budapest látképét, hanem a szemléletünket is formálják.

Ferencz Borbála és Dr. Sinkovics Ede Kukaszüleményei a budapesti utcákon hívják fel a figyelmet a környezettudatosság fontosságára, illetve a szemétben rejlő kreatív lehetőségre
Fotó: Mohu

A kampány üzenete világos: a szelektív hulladékgyűjtés nem apróság, hanem mindennapi döntés, amelynek hosszú távú következményei vannak. Ferencz Borbála, Sinkovics EdE és a MOHU együttműködése pedig bizonyítja, hogy a művészet és a környezetvédelem kéz a kézben járhat – ha elég bátran merünk másképp tekinteni a „szemétre”.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Fény derült egy új személyiségtípusra, nagyon szerencsés vagy, ha közéjük tartozol

Fény derült egy új személyiségtípusra, nagyon szerencsés vagy, ha közéjük tartozol

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

A dolog, amiről senki sem beszél szülés után – pedig minden anyát érint (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Nyerj az osztályodnak profi sminket a szalagavatótokra! (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)

Mit tud a TikTokon felkapott BaByliss Air Wand? Kipróbáltuk! (x)